به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ مراسم عزاداری و سخنرانی «آیت الله العظمـی جوادی آملی» درون شب عاشورای حسینی با حضور عزاداران حسینی درون نمازخانـه بنیـاد بین‌المللی علوم وحیـانی اسراء برگزار شد.

در این جلسه «آیت الله جوادی آملی» با اشاره بـه زیـارت نورانی جامعه کبیره بـه تبیین هدف از گریـه بر سالار شـهیدان(ع) و راه بهره‌برداری از این مجالس پرداخته و اظهار داشتند: آیت الله جوادی آملی زدن ها گریه های ما در محرم باید این نظام را حفظ کند درون زیـارت‌ها عموماً و زیـارت جامعه خصوصاً این دو عنصر محوری را بـه ما مـی‌آموزاند کـه هم شـهادت، آیت الله جوادی آملی زدن ها گریه های ما در محرم باید این نظام را حفظ کند وسیله هست و هدف نیست و هم اشک، وسیله هست و هدف نیست؛ این از بیـانات نورانی خود سالار شـهیدان(ع) و ائمـه دیگر است.

معظم له ادامـه دادند: وجود مبارک حسین‌ بن ‌علی وقتی شـهادت را ترسیم مـی‌کند مـی‌گوید شـهید کارش این هست که کشور را طیب و طاهر کند، طهارت یک کشور، طیب بودن یک کشور بـه خون پاک شـهید است، شـهادت آنقدر تواناست کـه یک کشور آلودهٴ قبل از انقلاب را طیب و طاهر کند. آیت الله جوادی آملی زدن ها گریه های ما در محرم باید این نظام را حفظ کند اگر کشور طیب و طاهر شد حتما طبق بیـان قرآن کریم مـیوه طیب و طاهر بدهد مـیوه یک مملکت، عقل هست و عدل، طهارت هست و قداست، مـیوه یک نظام، انسانیت است. آیت الله جوادی آملی زدن ها گریه های ما در محرم باید این نظام را حفظ کند شـهادت، وسیله هست نـه هدف.

ایشان درون ادامـه سخنانشان، اشک بر سیدالشـهداء(ع) را وسیله‌ای به منظور مبارزه با دشمن درون و بیرون دانسته و اظهار داشتند:  این اشک‌فروشی درون حسینیـه ها بسیـار مقدس هست مثلی کـه نیزه و شمشیر مـی‌فروشد منتها آن خریدار حتما عُرضه داشته باشد از این اشک بهره ببرد. بـه ما گفتند بنال اما گفتند به منظور چه چیزی بنال، هرگز نگفتند اشک بریز، گفتند به منظور فلان کار اشک بریز؛ بنگرید کـه اشک هرگز هدف نیست. روایـات فراوانی به منظور فضیلت گریـه هست درون این شکّی نیست اما این وسیله هست نـه هدف، وقتی دعای کمـیل را مـی‌خوانید مـی‌گویید "و سلاحه البکاء" این گریـه، اسلحه هست تا بیگانـه را سر جای خود بنشاند، گریـه به منظور گریـه نیست، گریـه به منظور حفظ نظام است، به منظور حفظ عفاف است، به منظور حفظ دین است، به منظور حفظ قرآن و عترت است، همان‌طوری کـه شـهادت به منظور مـیوه طیب و طاهر است، این اسلحه را بـه دست هری نمـی‌دهند اگری گریـه کرد و در این گریـه یکی از این سه کار را انتخاب نکرد او سلاح خرید، اسلحه خرید، شمشیر خرید ولی با آن مبارزه نکرد.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامـه دادند: هرگز آنکه درون کنار نمازشب گریـه مناجاتی دارد آن هدف نیست وسیله است، آنکه درون محفل حسینی گریـه عاشورایی دارد آن وسیله هست و هدف نیست. گریـه اسلحه هست وقتی اسلحه شد مـی‌تواند بگوید "سلمٌ لمن سالمکم و حربٌ لمن حاربکم" ایران شد، عراق شد، سوریـه شد، جای دیگر شد "حربٌ لمن حاربکم" از آغاز جریـان کربلا که تا پایـانش همـین حرف است. مگر درون زیـارت مسلم‌بن‌عقیل همـین مطالب را عرض نمـی‌کنیم کـه من آمدمِ توی مسلم را یـاری کنم، الآن بیش از هزار سال هست او شربت شـهادت نوشید، مسلم چه حاجتی بـه یـاری ما دارد؟ غیر از یـاری مکتب مسلم؟! بنابراین گریـه‌فروشی بـه نحو اسلحه‌فروشی است؛ گریـه، شمشیر است، گریـه، سپر و نیزه است، گریـه، لباس رزمـی هست که انسان تن د چه گریـه نماز شب کـه با دشمن درون مـی‌جنگد، چه گریـه حسینیـه کـه با دشمن بیرون مـی‌جنگد، آنکه بگرید و نیزه نگیرد گریـه نکرده هست اگر خواستیم بفهمـیم گریـه یعنی چه، بـه ما فرمودند: "و سلاحه البکاء".

مرجع عالیقدر تصریح د: وقتی بـه ما فرمودند زیـارت وارث بخوانید یعنی چه؟ این زیـارت وارث بـه ما درس علم‌الوراثه مـی‌دهد، از حضرت آدم گرفته که تا حضرت خاتم(علیـهم السلام) فرمود تو ارث بُردی. ارث لازم نیست کتاب و کتیبه باشد فرق جوهری ارثِ معنا و ارث مادی این است؛ درون ارثِ مال که تا مورّث نمـیرد چیزی بـه وارث نمـی‌رسد، درون ارث عقل و عدل و علم که تا وارث نمـیرد چیزی بـه او نمـی‌دهند. اگری خواست از حسین‌بن‌علی(ع) ارث ببرد که تا خود انسان نمرده هست ارث نمـی‌برد که تا با مرگِ ارادی نمـیرد و غضب را خاموش نکند، خواسته‌های خودش را خاموش نکند، چیزی بـه او نمـی‌دهند این علم‌الوراثه است. اینکه مـی‌‌گویند زیـارت وارث بخوانید یعنی شما هم مظهر این باشید شما هم از نوح و آدم و خاتم ارث ببرید. بـه ما هم گفتند علم‌الوراثه را درون حسینیـه‌ها یـاد بگیرید.

...............
پایـان پیـام/ 313




[اشک بر امام حسین(ع)، وسیله‌ای به منظور مبارزه با دشمن درون و ... آیت الله جوادی آملی زدن ها گریه های ما در محرم باید این نظام را حفظ کند]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 06 Jul 2018 16:11:00 +0000