پرش بـه ناوبری پرش بـه جستجو
مختصات: ۳۶°۳۹′شمالی ۵۱°۲۵′شرقی / ۳۶٫۶۵°شمالی ۵۱٫۴۲°شرقی
شـهرستان رودبارسال شـهرستان شدن ۱۳۳۸[۱]
مردم
جمعیت ۱۲۶٬۳۱۵ نفر[۲]
مذهب شیعه
جغرافیـای طبیعی
مساحت ۲۵۷۴ کیلومترمربع
ارتفاع از سطح دریـا ۱۰۵۰
دادههای دیگر
پیششماره تلفنی ۰۱۳
شـهرها رودبار رستمآباد منجیل لوشان جیرنده بره سر توتکابن
شـهرستان رودبار جنوبیترین، وسیعترین و متنوعترین شـهرستانِ استان گیلان درون کشور ایران است. رودبار میزان کشت زیتون مرکز این شـهرستان شـهر رودبار است. رودبار میزان کشت زیتون شـهرستان رودبار بخاطر داشتن باغهای زیتون شـهرت فراوانی دارد.
نامگذاری
- به سبب وجود رودهای فراوان درون این ناحیـه، آن را «رودبار» نامـیدند کـه به معنی سرزمـین رودها مـیباشد.[۳]
- «بار» درون کلمـه رودبار بـه مفهوم ساحل و اراضی کنار رود مـیباشد.
شـهرستان رودبار استان گیلان به منظور بازشناخته شدن از شـهرستان رودبار الموت بـه نام «رودبار زیتون» نیز خوانده مـیشود.
جغرافیـای سیـاسی
شـهرستان رودبار جنوبیترین، وسیعترین و متنوعترین شـهرستانِ استان گیلان درون کشور ایران است. مرکز این شـهرستان شـهر رودبار است. شـهرستان رودبار بخاطر داشتن باغهای زیتون شـهرت فراوانی دارد. رودبار، از شمال بـه شـهرستان رشت، از جنوب بـه شـهرستان رودبار الموت از استان قزوین، از خاور بـه شـهرستان لاهیجان و شـهرستان رودسرو از باختر بـه شـهرستان شفت مـیرسد.
شـهرستان رودبار یکی از ۱۶ شـهرستان استان گیلان ایران است. مرکز این شـهرستان شـهر رودبار است. این شـهرستان از سه بخش مرکزی و ۹ دهستان مشتمل بر ۲۲۲ آبادی (روستا- مزرعه – مکان) تشکیل شدهاست.
جغرافیـای انسانی
جمعیت شـهرستان رودبار ۱۲۶۳۱۵ نفر هست که از این تعداد ۶۹۶۲۰ نفر درمناطق شـهری و ۵۶۶۹۵ نفر درون مناطق روستایی سدارند. این مـیزان جمعیت شـهرستان رودبار کـه نسبت بـه مساحت آن از سایر شـهرستانهای استان کمتراست، این امکان را فراهم آورده که تا اقوام گوناگون درون کنار یکدیگر زندگی کنند و این امر منجربه تنوع مردم شناختی این شـهرستان شدهاست.
اکثریت ساکنین شـهرستان رودبار را تاتها تشکیل مـیدهند کـه ساکن این منطقهاند. زبان اصلی رودبار تاتی هست که توسط تاتها صحبت مـیشود. درون رودبار علاوه بر تاتی زبانهای لری و ترکی آذربایجانی نیز تکلم مـیشود.[۴][۵][۶][۷][۸]
مسعود پورهادی پژوهشگر و نویسنده ادبیـات گیلکی دربارهٔ زبان تاتی رودبار مـیگوید:[۹]
«در جنوب گیلان «تاتی» زبانی هست جدا از زبان گیلکی اما بسیـاری از ویژگیهایش را درون همجواری با زبان گیلکی از دست داده و ویژگیهای زبان گیلکی را گرفتهاست.»
جهاندوست سبزعلیپور پژوهشگر زبان تاتی درون مقاله گویش تاتی رودبار دربارهٔ این گویش مـینویسد:[۱۰]
«یکی از مناطق ایران کـه در آن تاتی رایج است، قسمتی از رودبار گیلان است. گویش تاتی رایج درون رودبار با دارا بودن بسیـاری از ویژگیهای کهن زبانی آنگونـه کـه باید معرفی و شناخته نشده و مورد مطالعه علمـی قرار نگرفتهاست. این گویش نیز همانند همـه گویشهای ایرانی دیگر درون حال از بین رفتن هست و دیری نخواهد گذشت کـه بسیـاری از ویژگیهای اصیل آوایی، واژگانی و نحوی را از دست خواهد داد.»
جغرافیـای طبیعی
شـهرستان رودبار درون مختصات جغرافیـایی ۳۶ درجه و ۳۲ دقیقه که تا ۳۷ درجه و ۷ دقیقه ازخط استوا و ۴۹ درجه و ۱۱ دقیقه که تا ۵۰ درجه ۵ دقیقه طول شرقی از نصف النـهار مبدأ واقع شدهاست. این شـهرستان با وسعت ۲۵۷۴ کیلومتر مربع دومـین شـهرستان استان گیلان بـه لحاظ و سعت هست و از شمال بـه رشت، از جنوب بـه استان قزوین و از غرب بـه شفت و استان زنجان محدود مـیشود.
شـهرستان رودبار درکرانـه سفیدرود و در منطقهای کوهستانی قرار گرفتهاست و آب و هوای آن تحت تأثیر هوای خشیمـه خشک ناحیـه مرکزی قراردارد از نظر آب و هوایی این منطقه بـه ویژه شـهر زیبای رودبار دارای آب و هوای مدیترانـهای مـیباشند و رویش درختان زیتون درون این منطقه گواه موضوع است. این منطقه درمسیر بادهای دایمـی دره سفید رود قرارگرفته کـه بادهای منجیل آن معروف است. درون واقع هنگام گذر از رودبار و رسیدن بـه رشت، گیلان با تمام تنوع و زیباییهایش بـه گونـهای موجز و فشرده ازپیش چشم مـیگذرد.
رودها
اصلیترین رودخانـه شـهرستان رودبار سفید رود هست که از طلاقی قزل اوزن و شاهرود دز سد منجیل تشکیل مـیشود سرچشمـه شاخه اصلی سفید رود (قزل اوزن) از کوههای کردستان است.
کوهها
بلندترین قله شـهرستان رودبار، درفک (دلفک) با ارتفاع ۲۷۱۴ متر درون شـهرستان رودبار، بخش رحمت آباد و بلوکات، دهستان دشتویل درون ۲۷ کیلومتری شمال شرقی مرکز شـهرستان رودبار است. جهت کوه شمال غربی-جنوب شرقی بوده و مختصات جغرافیـایی آن ۳۶ درجه و ۵۳ دقیقه و طول جغرافیـایی آن ۴۲ درجه و ۴۹ درجه شمالی است. رودخانـههای «علی دوآب» و «سی سر» بـه ترتیب از دامنـههای شمالی و جنوبی این کوه سرچشمـه مـیگیرد.
گفته مـیشود قومـی بـه نام دربیکها یـا دربیکهها درون اطراف درفک زندگی مـید کـه احتمالاً دلفک برگرفته از نام این قوم است.
حوادث طبیعی
۳۰ دقیقه بامداد روز پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ زلزلهای با قدرت ۷٫۳ ریشتر شـهرستان رودبار را لرزاند. بر طبق نظر مؤسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران مختصات این زلزله درون ۳۶ درجه و ۴۹ دقیقه عرض شمالی و ۴۹ درجه و ۲۴ دقیقه و ۵۱ ثانیـه طول شرقی بود کـه منطبق بر بخش جنوبی استان گیلان (شـهرستان رودبار) است. این زلزله بیش از ۱۰۰ روستای شـهرستان را بـه کل تخریب کرد و سی و هفت هزار نفر کشته و پانصد هزار نفر بیخانمان بر جای گذاشت. اگر بازار داغ تماشای مسابقات فوتبال جام جهانی ۱۹۹۰ نبود، تعداد تلفات این زلزله هولناک بـه مراتب بیش از این مـیشد.
این زلزله بـه منزله نقطه عطفی درون برنامـه مقاومسازی ساخت و ساز کشور محسوب مـیشود زیرا استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد را ضروری ساخت.
اقتصاد
اقتصاد رودبار بر پایـه کشاورزی، توریسم و صنعت نـهاده شدهاست:
کشاورزی
اقتصاد این منطقه بعلت شرایط خاص اقلیمـی بر پایـه کشاورزی و دامداری استوار است. مـهمترین محصول آن زیتون مـیباشد کـه عمدهترین محصول کشاورزی شـهرستان است.
درخت زیتونپیش از این تصور مـیشد کشت زیتون درون رودبار قدمت ۸۰۰ ساله دارد اما تازهترین کشفیـات باستانشناسی درون تپه باستانی کلورز رستمآباد بیـانگر این هست که کشت زیتون درون این منطقه بـه بیش از دو هزار سال پیش بازمـیگردد.[۱۱]
توریسم
دیدنیهای رودبار بـه دو دسته طبیعی - تاریخی و مذهبی تقسیم شدهاست:
طبیعی - تاریخیزیبایی رودها و کوههای رودبار کـه پذیرای تمدنها و آثار تاریخی ایشان بودهاست:
- سرو هرزویل
- قلهٔ آسمانسرا
- چراغعلی تپه
- روستا تاریخی اسکابن
- ییلاقهای عمارلو
- پل تاریخی لوشان
- نیروگاه بادی منجیل
- سد سفیدرود منجیل
- سروهای قدیمـی و قطور و بلند کنار امامزاده (ویـایـه)
- سرچشمـه کلشتر
- روستای فیلده
- منطقه جنگلی تالشدر
- روستای علیآباد با چشمانداز دریـاچه سد منجیل
- آبشار دره لاکوشاب
- منطقه خانی و خوشصت
- روستاهای دیدنی داماش و ناش
- منطقه سلانسر درون رستمآباد
- روستای آغوزبن و توربینهای بادی نزدیک روستا درون رودبار
- گل سوسن چلچراغ درون روستای داماش (بهترین ماه به منظور دیدار از این شگفتی طبیعت از اوایل خرداد که تا اواسط تیر ماه مـیباشد)
- بخش عمارلو و رحمت آباد (بکرترین روستاها و مناظر طبیعی درون این بخش از رودبار قابل مشاهده است)
- امامزاده صالح خاصکول واقع درون روستای سرسبز و دیدنی پره (فاصله ۱۵ کیلومتری شرق رستمآباد)
- امامزاده اسماعیل، قاسم، محمود با درختان زربین قدیمـی و قطور(d=15m)دوکیلومتری شمال رودبار<ویـایـه>
- امامزاده ابراهیم، واقع درون «کیـاباد»، هیجده کیلومتری شمال شرقی رودبار.
- امامزادگان ابوالحسن، ابوالمحسن و ابوالفضل، واقع درون «فیلده»، چهار کیلومتری شرق رودبار.
- امامزادگان حمزه و یوسف، واقع درون «شیرکده»، سی کیلومتری شرق رودبار.
- سیّد طاهر، واقع درون «شمام»، بیست کیلومتری شمال رودبار.
- سید طاهر و سید طیّب، واقع درون پاکده، سی کیلومتری لوشان رودبار.
- امامزاده عسکربن حسین بن موسی الکاظم، واقع درون «جیرنده»، ۳۶ کیلومتری لوشان، امامزاده محمد حنفیـه درون روستای بیورزین بعد ار لوشان لوشان، عمارلو
- امامزاده سیداشرف الدین ابن موسی کاظم واقع درون روستای چمل قدیم ناحیـه خورگام
- امامزاده روحالله واقع درون روستای نوده خورگام
- سیدحسن گندمـی واقع درون سمام پشت نوده خورگام
- امامزاده احمد و محمد درون روستای ناوه بخش عمارلو
- امامزاده طاهر خرمکوه درون روستای خرمکوه بخش عمارلو-
- شاهزاده عسگر بی بی زَنِ خاتون امامزاده محمد درون شـهر جیرنده بخش عمارلو
- امامزادگان سه فرزندان موسی کاظم واقع درون روستای ییلاقی فیلده از توابع بخش مرکزی. - امامزاده محتشم درون روستای اسطخ جان از جاذبههای مذهبی توریستی این روستا مـیباشد.
-امام زاده پیر محمد درون روستای رودخانـه از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات درون کنار رودخانـه سفید آب
تاریخ رودبار
کوهستان البرز و رودهای روان، مرزهای طبیعی منطقه رودبار را شکل دادهاند. حکومتهای منطقه بـه تبع همـین موقعیت سوقالجیشی استقلال آن را درون برابر تهاجم خارجی حفظ مـید. آثاری کـه از این تمدنها بر جای ماندهاست از این جمله است:
پارینـه سنگی یـا عصر سنگ
پارینـه سنگی قدیمگنج پر رستمآباد
مکان باز گنج پر درون رستمآباد و مشرف بر دره کلورز قرار دارد. این مکان باستانی درون سال ۱۳۸۱ توسط باستانشناسان بخش پارینـه سنگی موزه ملی ایران شناسایی و مطالعه شد. درون بررسی این مکان، تعدادی ابزار سنگی مربوط بـه فرهنگ آشولی کشف شد کـه از سنگ آذرین، سنگ آهنگ ماسه ساخته شدهاند. ابزارهای کشف شده شامل تبر دستی، ساطور و تراشـه ابزار است. احتمالاً سازنده این ابزارهای انسان راست قامت هست که درون حدود ۲۵۰ هزار سال پیش منقرض شدهاست. احتمالاً ساکنان این مکان درون نزدیکی رودخانـه سفیدرود مستقر بوده و از سنگهای موجود درون کناره رودخانـه به منظور ساخت ابزار استفاده کردهاند.
غار دربند رشی (رحمت آباد و بلوکات)
غارهای دربند رشی ('۵۰ °۳۶ شمالی، '۳۹°۴۹ شرقی) درون جنوب روستای رشی درون بخش رحمت آباد و بلوکت شـهرستان رودبار (استان گیلان)، درون ارتفاع حدود ۷۵۰ متری از سطح دریـا واقع شدهاست. قلة مرتفع دلفک یـا درفک با ارتفاع حدود ۳۴۰۰ متر از سطح دریـا، درون این منطقه واقع است. این مکانـهای باستانی شامل غار بزرگ کویل گر با طول تقریبی ۶۰ متر و غار جوکویله با طول تقریبی ۳۰ متر هست که دهانـه هر دو درون جهت جنوب قرار دارد. غار دربند ب (جوکویله) نخستین بار بوسیله دکتر ولی جهانی (باستانشناس) درون سال ۱۳۸۴ شناسایی و بررسی شد کـه طی آن شماری بقایـای استخوان جانوران و انسان و همچنین تعدادی قطعات سفال (هزاره اول ق م) گردآوری شد. درون بررسی غار مجاور (کویل گر) شماری قطعات سفال گردآوری کرد کـه همانند سفالهای غار دربند ب مربوط بـه هزاره اول ق م هستند. بعد از بررسی اولیـه پرونده ثبت این غار آماده و در مرداد ۸۴ با شماره ۱۳۲۱۹ بـه ثبت آثار ملی رسید. درون بررسیهای مجددی توسط بیگلری، جهانی و شیدرنگ درون این غار علاوه بر بقایـای سنگوارهای جانوران (از جمله خرس غار)، تعدادی ابزار سنگی شامل یک ساطور، تراشـه روتوش شده، سنگ مادر و ضایعات تراش سنگ از سطح رسوبات گردآوری شد کـه مربوط بـه دوره پارینـه سنگی قدیم است. درون اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ نخستین فصل گمانـه زنی درون غار دربند ب بـه سرپرستی دکتر فریدون بیگلری از موزه ملی ایران و با معاونت دکتر ولی جهانی، مسئول مرکز باستانشناسی گیلان و مشارکت متخصصین مـیان رشتهای انجام شد. درون نتیجه این گمانـه زنی مجموعه غنی از بقایـای باستان شناختی شامل سنگواره جانوران و دست ساختههای سنگی بـه جای مانده از ساکنان غار کشف شد کـه باستان شناسان را شناخت یکی از ناشناختهترین و کهنترین ادوار پیش از تاریخ ایران یـاری مـیکند. طبق مطالعات جدید این غار پیش از ۲۰۰ هزار سال پیش مسکن شکارچیـان عصر سنگ بودهاست. غار دربند قدیمـیترین سکونتگاه تاریخگذاری شده انسان درون ایران است.
روستا تاریخی اسکابنروستا تاریخی اسکابن دهی جزء بلوک فاراب دهستان عمارلو بخش رودبار شـهرستان رشت درون ۳۰۰۰۰ گزی شمال خاور پل لوشان. کوهستان، سردسیر. سکنـه ۸۵ تن. تاتی، فارسیزبان. آب آن از رودخانـهٔ جیرنده. محصول آن غلات، مـیوه جات. شغل اهالی زراعت و عدهای درون زمستان برایب معیشت بـه گیلان مـیروند. (فرهنگ جغرافیـائی ایران ج ۲ ص ۱۳).
محوطه شیلانیک پشته اسکابن مربوط بـه عصر آهن دو-I دوره اشکانیـان هست و درون شـهرستان رودبار، بخش عمارلو، روستای اسکابن واقع شده و این اثر درون تاریخ ۱۱ شـهریور ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۹۳۴ بـه عنوان یکی از آثار ملی ایران بـه ثبت رسیدهاست.
در بین کشفیـات باستان شناسان ایرانی – ژاپنی، دو محوطه درون ناحیـه عمارلو مربوط بـه ۱۰ که تا ۱۶ هزار سال قبل از مـیلاد مـیباشد کـه عبارتند از روستای خل وشت و اسکابن.
پارینـه سنگی جدید و فراپارینـه سنگی- پناهگاه خلوشت - بخش عمارلو
- پناهگاه آسکابن - بخش عمارلو
- غار چپلک
- غار مالحان
عصر آهن
در کرانـه شرقی سفیدرود دره زیبایی بـه نام گوهر رود وجود دارد کـه به علل حاصلخیزی خاک، ملایمت هوا و رطوبت و بارندگی کافی از بهترین نقاط این ناحیـه بهشمار مـیرود. درون وسط درهٔ گوهر رود، رودخانـهای بـه همـین نام جریـان دارد کـه از شعبههای کوچک سفیدروداست.
در دره گوهر رود تپههای کوچک و بزرگی بـه چشم مـیخورد کـه مربوط بـه دورههای باستانی هست و تپه مارلیک یکی از مـهمترین آن هاست. این تپه درون محلی بـه نام چراغعلی تپه (مالک قدیمـی آن) شـهرت دارد. تپههای باستای گوهر رود از جمله مارلیک بقایـای یک تمدن باستانی فراموش شدهای را درون دل خود مدفون کردهاند.
تپه مارلیک، کـه گنجینـهای ارزنده از هنر و تمدن بشری را درون طول قرنها درون خود پنـهان کردهاست درون حقیقت تپهای طبیعی و صخرهای هست که از سنگهای سولفات آهن تشکیل شده و لایـههای طبیعی و تحتانی آن چنان هست که شکافهای بزرک درون تپه ایجاد کرده و همـین حفرهها موجب شده که تا حیواناتی چون موش و مار بـه فراوانی درون آن لانـه کنند. عدهای معتقدند کـه نام مارلیک بـه دلیل وفور مار درون این تپه بر انجه اطلاق شدهاست و افسانـه مار و گنج درون این تپه مصداق واقعی پیدا کردهاست.
اما برخی نیز مارلیک را یک واژهٔ تاریخی مـیدانند کـه از دو جز «مارد» و «لیک» ترکیب شده و معنای قوم «مارد» را مـیدهد. اینان استدلال مـیکنند کـه این کلمـه درون اصل «ماردلیک» بوده و با حذف «دال» مارلیک شدهاست. مارد اشاره بـه آمارد هاست و «لیک» هم همان «لک» هست به پسوند مکان هست که درون واژههایی نظیر اسکو+ لک (یکی از روستاهای رستمآباد رودبار) و گیل+ لک دیده مـیشود. اگر نظریـه اخیر را قبول کنیم بیگمان حتما گنجینـهٔ مارلیک را متعلق بـه قوم آمارد بدانیم.
کاوشهای مارلیک درون سالهای ۴۱–۱۳۴۰ با همکاری دانشگاه تهران و اداره باستانشناسی انجام گرفت. درون ادامـه کاوشـها وضعیت اصلی تپه کـه معرف آرامگاه و گورستان اقوام فراموش شده باستانی است- آشکار شد.
احتمال مـیرود کـه این تپه، آرامگاه خصوصی فرمانروایـان و شاهزادگان محلی بودهاست کـه در اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول پیش از مـیلاد درون این منطقه حکومت مـیکرده و مردگان خود را بنا بر سنن و آیینهای رایج آن دوره بـه همراه اشیـاء و آثار قیمتی درون این آرامگاهها بـه خاک مـیسپردهاند.
زمانی کـه سه چهارم کاوش درون تپه انجام شد درون حدود ۲۵ آرامگاه با اتاق آرامگاه کشف شد کـه در همـه آنها اشیـایی مانند ظروف مفرغی – ظرفهای سفالین- دکمـههای تزئینی- انواع سرگرز، پیکان، شمشیر، خنجر، مجسمـههای برنزی و سفالی، کلاه خود، سرنیزه، سوزنهای طلاو مفرغ و… با نقوشی از انسان و گیـاهان و حیوانات نظیر کوهاندار، بالدار، اسب شاخدار و اسباب بازیـهایی به منظور کودکان - دوک پشم ریسی و افزاری از اینگونـه بدست آمد کـه معرف فرهنگ و طرز زندگی این اقوام هستند؛ و نشان از اعتقاد بـه زندگی بعد از مرگ دارد.
پارچههای بدست آمده از تپههای مارلیک نشانـه ظهور و پیشرفت صنعت بافندگی درون گیلان هزاران سال پیش است.
از جمله موارد جالب کشف کاشفان، مـهری هست که روی آن خط مـیخی حک شدهاست یـا مـهر دیگری کـه مجلس شکا ر را نشان مـیدهد. بـه گفته باستان شناسان قدمت آنها بـه بیش از سه هزار سال مـیرسد.
نمونـه بی بدیل این کاوشـها جام مارلیک هست که از زر ناب هست و ارتفاع آن بـه ۱۸ سانتیمتر مـیرسد.
ارتفاع نقش برجستههای جام که تا دو سانتیمتر مـیرسد کـه نشان دهنده مـهارت استاد کاری هست که با ضربات چکش آن را آفریدهاست.
نقش وسط جام درخت زندگی هست و درون دوسوی درخت دو بالدار دیده مـیشود کـه در حال بالارفتن از درخت هستند. نمایش بدن حیوان بـه حالت نیم رخ و نمایش سر آنها از روبه رو، از ویژگیهای هنر ایرانی هست و هویت ایرانی سازنده اش را نشان مـیدهد.
در کف جام گلی زیبا نقش شدهاست. درمـیان گل نقش خورشید دیده مـیشود کـه شعاعهای خود را بهطور منظم پراکندهاست.
برای اقوام مارلیک خورشید که تا حد پرستش بسیـار مـهم بودهاست و تا جایی کـه مـیتوانستهاند نماد خورشید را بـه شکل ترنجهای هندسی تزئینی درون کف اکثر ظروف و جامهای فلزی بـه تصویر کشیدهاند. وقتی بـه نوع نقش و طرز ترسیم این ترنجها توجه مـیکنیم درون مـییـابیم خورشید درون مرکز همـه چیز هست و همـه موجودات از نور و حرارت جانبخش او زندگی مـیگیرند.
بااینکه انسان درون هزاره ششم پیش از مـیلاد بـه فلزات دست پیدا کردهاست اما از افتخارات مـهم تمدن مارلیک صنایع فلزی و مخصوصاً صنایع مفرغی است. درون منطقه مارلیک بـه سبب وجود معادن سنگ فلز و منابع سوخت مانند چوب فراوان تولید مفرغ رونق زیـادی یـافته و کارگاههای صنایع مفرغی بـه وجود مـیآیند. از نقاط اوج و شگفتیهای دیگر صنعت مارلیک جامـهای شیشـهاست کـه گفته مـیشود از اولین نمونـههای صنعت شیشـهسازی بشر است.
و سرانجام این تمدن درخشان چه مـیشود؟ برخی باستان شناسان معتقدند بـه دلیل شباهت فراوان آثار مکشوفه از سیلک درون کنار شـهر کاشان بـه خصوص آثار مفرغی – ظروف و و ادوات و ابزار -بسیـار محتمل هست که اقوام سلیک همان مارلیکیها باشند کـه پس از حمله آشوریـها بـه منطقه سیلک مـهاجرت کردهاند و سپس بـه تدریج بـه مادها کـه از اقوام هند و ایرانی بودند پیوسته و در مراحل اولیـه تکوین دولت ماد شرکت داشته و با دیگر گروههای مقتدر هند و ایرانی، امپراطوری مقتدر ماد را درون اوایل هزاره اول پیش از مـیلاد بـه وجود آورده باشند.
مجموعه آثار مارلیک درون سالن ایران باستان درون موزه ملی ایران – تهران نگاهداری مـیشود. ابراهیم گلستان درون سال ۱۳۴۲ فیلمـی بـه نام تپههای مارلیک ساخت کـه برنده جایزه شیر سن مارکو جشنواره ونیز درون سال ۱۳۴۳ شد کـه به ظاهر دربارهٔ کشفیـات باستانشناسی درون منطقهٔ مارلیک است، اما بـه واقع اثری درون بارهٔ زندگی، هنر، دوام و آرزو به منظور فردایی بهتر است. آثار بدست آمده از حفاریها درون منطقه مارلیک درون موزه ملی ایران و موزه لوور فرانسه نگهداری مـیشوند. درون این مـیان ۳ نمونـه از ارزشمندترین آثار بدست آمده درون موزه لوور فرانسه نگهداری مـیشوند. درون نشانی وبسایت رسمـی موزه لور کـه در آنها بـه خصوصیـات سه اثر ماندگار کشف شده درون مارلیک پرداخته شدهاست، مـیتوان شناخت جامع تری از این آثار بدست آورد.[۱۲]
نگارخانـه
نقشـه بخشها و دهستانها
سید یونس رودباری
سید علی اقبالی دوگاهه
زیتون
سد سفیدرود
سرو هرزویل
نیروگاه بادی منجیل
کوه درفک
جام هیولای دوسر و غزال، موزه لوور
گردنبند ایرانی پیدا شده درون مارلیک
تکوک یـافت شده درون بخش عمارلو، مربوط بـه قرن اول قبل از مـیلاد. نگهداری شده درون موزه ملی ایران
سوسن چلچراغ
روستای داماش
خلشکوه
پل خشتی لوشان
سد سفیدرود درون منجیل
قدیمـی جیرنده
نقشـه شـهرستان رودبار بـه تفکیک آبادیها
منابع
- کتاب گیلان – جلد اول- انتشارات گروه پژوهشگران ایران – چاپ دوم- زمستان ۱۳۸۰ خورشیدی
- مقالهٔ سماموس، دیو سپید پای درون بند گیلان-نوشتهٔ نیما فرید مجتهدی- ماهنامـه فرهنگی، هنری و پژوهشی گیله وا- شماره ۹۱
- اطلس گیتاشناسی استانهای ایران، تهران ۱۳۸۳.
پیوند بـه بیرون
ویکیسفر یک راهنمای سفر به منظور شـهرستان رودبار دارد.[شـهرستان رودبار - ویکیپدیـا، دانشنامـهٔ آزاد رودبار میزان کشت زیتون]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 16 Sep 2018 05:06:00 +0000