پرش بـه ناوبری پرش بـه جستجو

برای دیگر کاربردها، رابطه بین کلیشه و نام تجاری مجاز (ابهام‌زدایی) را ببینید.

مَجاز یـا شیوۀ بیـان مجازی عبارت هست از به‌کارگیری واژه و سخن درون معنای دیگر و غیر واژگانی آن. رابطه بین کلیشه و نام تجاری درون شیوهٔ بیـان مجازی به‌طور معمول بین معنای حقیقی و معنای مجازی کلمـه یـا کلام رابطه و پیوندی برقرار است، نیز قرینـه‌ای بـه شکل لفظی یـا معنوی بـه کاربرد مجازی کلمـه یـا سخن اشاره دارد. رابطه بین کلیشه و نام تجاری بـه مجازهایی کـه در ذهن خواننده یـا شنونده تصویری خلق مـی‌کنند، صور خیـال یـا تصاویر شاعرانـه و به بیـانی کـه از این صور یـا تصاویر بهره مـی‌برد، شیوه بیـان تصویری گفته مـی‌شود. این‌گونـه مجازها درون زبان و ادبیـات، به‌خصوص ادبیـات غنایی، کاربرد فراوان دارد......

علاقهٔ مجاز

پیوندی هست که مـیان حقیقت و مجاز وجود دارد.

انواع علاقه‌های مجاز

علایق مجاز فراوانند و در شمار خاصی محصور نمـی‌شوند ولی مـهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • علاقهٔ جزئیـه: رابطه بین کلیشه و نام تجاری جزئی از یک شیء بـه جای تمام آن بـه کار مـی‌رود.
  • علاقۀ کلیـه: کل یک شی بـه جای جزئی از آن بـه کار مـی‌رود. (ععلاقهٔ جزئیـه)
به یـاد روی شیرین بیت مـی‌گفتچو آتش تیشـه مـی‌زد، کوه مـی‌سفت
نظامـی گنجوی

در مصراع اول بیت بالا «بیت» تنـها جزئی از یک شعر هست و بـه جای کل آن یعنی شعر بـه کار رفته‌است کـه به آن علاقهٔ جزئیـه و در مصراع دوم کل کوه بـه جای جزئی از آن بـه کار رفته‌است کـه به آن علاقهٔ کلیـه مـی گویند.

  • علاقهٔ محلیـه: محل چیزی بـه جای خود آن چیز بـه کار مـی‌رود.
سر آن ندارد امشب کـه برآید آفتابیچه خیـال‌ها گذر کرد و گذر نکرد خوابی
سعدی

«سر» درون این بیت علاقهٔ محلیـه‌است؛ زیرا سر محل تفکر، اندیشـه، قصدو عزم است.

  • علاقهٔ سببیـه: سبب چیزی جانشین خود آن چیز مـی‌شود.
این دم شنو کـه راحت از این دم شود پدیدو اینجا طلب کـه حاجت از اینجا شود روا
خاقانی

کلمـهٔ دم(نفس) سبب و علت سخن گفتن هست به همـین علت بـه آن علاقهٔ سببیـه گفته مـی‌شود.

  • علاقهٔ لازمـیه: چیزی بـه دلیل همراهی دائمـی با چیزی بـه جای آن بـه کار مـی‌رود.
دیدی کـه خون ناحق پروانـه شمع راچندان امان نداد کـه شب را بـه سر برد
حکیم شفایی

در این بیت خون بـه معنای کشتن بـه کار رفته‌است؛ زیرا کشتن همواره با خون همراه هست به همـین دلیل خون درون این بیت علاقهٔ لازمـیه است.

  • علاقهٔ آلیـه: ابزاری جانشین کاری شود کـه با آن ابزار انجام شود.
برآشفت عابد کـه خاموش باش تو مرد زبان نیستی گوش باش
سعدی

زبان ابزاری هست که سخن گفتن با آن انجام مـی‌شود بـه همـین علت درون این بیت زبان علاقهٔ آلیـه است.

قرینـهٔ مجاز

نشانـه‌ای یـا سرنخی هست برای ذهن شنونده که تا او متوجه شود کـه واژه درون معنی اصلیش بکار نرفته هست بلکه درون کاربردی مجازی (انتقالی). علاقه بر دو گونـه است: لفظی و معنوی.

چندمعنایی

درک بیـان واژگان، بـه منظور ماهیت‌های دیگری کـه از نوع چندمعنایی باشند، یعنی، همان فرم واج شناختی (کلمـه) به منظور تعیین معانی مختلف (معانی).اگر دو معنی متفاوت داشته باشیم مثل کلمـه شیر بـه معنی مایع لبنی و به معنی گونـه‌ای از گربه‌سانان، درون ردهٔ چندمعنایی‌های هم‌آوا طبقه‌بندی مـی‌شوند.

مجاز و معناشناسی

برای نخستین بار یک الگوی نظام‌مند کـه متشکل از هفت نوع الگوی مجاز مبتنی بر معناشناسی بود توسط علی دوستی استخراج شده‌است. وی درون مقاله‌ای تحت عنوان «بررسی مقابله‌ای مجاز درون زبان‌های فارسی و انگلیسی مبتنی بر معناشناسی: رویکردهای آموزش زبان انگلیسی» الگوهای مجاز معرفی شده توسط دکتر کورش صفوی را با الگوهای مجاز انگلیسی ارائه شده توسط جان آی سعید را تلفیق کرده که تا به یک الگوی بیست پنجگانـه مشترک برسد. بر اساس یـافته‌های این پژوهش کـه رسالۀ کارشناسی ارشد وی بود، تعداد هفت مورد الگوی مشترک درون هر دو زبان وجود دارد. بر اساس سطوح دشواری یـادگیری مقوله‌های زبان درون بررسی مقابله‌ای این هفت الگو درون سطح صفر قرار دارند و به راحتی مـی‌توانند آموخته شوند.

منابع

  • حبیب کمالی روستا، مجازها درون زبان و ادبیـات آلمانی و فارسی - نشریـه پژوهش زبان‌های خارجی (دوره ۴۲)-

پایگاه نشریـات الکترونیکی دانشگاه تهران [۱]

  • آرایـه‌های ادبی (قالب‌های شعر ، بیـان و بدیع) ، کتاب سال سوم آموزش متوسطه - شاخه نظری (رشته ادبیـات و علوم انسانی) ، مولف : دکتر روح‌الله هادی - لینک کتاب

جستارهای وابسته

  • کنایـه
  • مجاز ِ مُرسَل (خلاصه‌گویی)
  • ن
  • ب
  • و
دستور زبان
واج
واکه
واکه‌های بلند • واکه‌های کوتاه  • واکه مرکب  • نیم‌واکه
همخوان
شیوه تولید:
انسدادی، خیشومـی، لرزشی، زنشی، سایشی، سایشی کناری، نزدیک واکه‌ای، نزدیک واکه کناری
جایگاه تولید:
دولبی، لب و دندانی، دندانی، لثوی، پشت لثوی، برگشته، کامـی، نرم کامـی، ملازی، حلقی، چاکنایی
تک‌واژ
آزاد
-
وابسته
وند
پیشوند، پسوند، مـیانوند، اندروند، تراوند، پیراوند، دگروند، تکواژگونـه
واژه‌بست
-
واژه
پاره‌های سخن
اسم
  • اسم عام و اسم خاص
  • اسم ذات و اسم معنی
  • اسم معرفه و اسم نکره
  • اسم مفرد و اسم جمع و اسم ناشمارا
  • اسم جامد و اسم مشتق
  • اتباع
  • اسم آلت
  • نام‌آوا
  • اسم مصغر
  • اسم مصدر
فعل
 • گذرایی • مطابقه • ظرفیت فعل • زمان دستوری • وجه • نمود
ضمـیر
-
صفت
-
قید
-
حرف ربط
-
حرف اضافه
-
حرف ندا
-
عنوان
-
علامت اختصاری
-
ساختار
واژه ساده • واژهٔ مرکب • واژه مشتق • واژهٔ مشتق مرکب
گروه
نقش نحوی
گروه اسمـی • گروه فعلی • گروه صفتی • گروه قیدی • گروه حرف اضافه‌ای
مفهوم
کنایـه
فراکرد
کارکرد درون جمله
فراکرد پایـه • فراکرد پیرو
نقش نحوی
فراکرد اسمـی • فراکرد صفتی • فراکرد قیدی
جمله
ساختار
شناسه • نـهاد • گزاره • مـیان‌جمله • جمله ساده • جمله مرکب • جمله پیچیده
پیـام
جمله خبری • جمله پرسشی • جمله امری • جمله عاطفی • جمله دعایی • جمله تردیدی
مفهوم
ضرب‌المثل
حالت
جمله گذرا • جمله ناگذر • جمله نامـی
  • ن
  • ب
  • و
آرایـه‌های ادبی
بیـان
تشبیـه • استعاره • مجاز • کنایـه
بدیع (آرایـه‌های لفظی یـا برونی)
واج‌آرایی • سجع • جناس • ترصیع • اشتقاق
بدیع (آرایـه‌های معنوی یـا درونی)
مراعات نظیر • تلمـیح • تضمـین • تضاد • متناقض‌نما • حس‌آمـیزی • ایـهام • لف و نشر • اغراق • حسن تعلیل
  • ن
  • ب
  • و
روایت
شخصیت
  • هماورد
  • ضدقهرمان
  • Archenemy
  • Character arc
  • شخصیت‌پردازی
  • Deuteragonist
  • False protagonist
  • Focal character
  • Foil
  • قهرمان
  • Stock character
  • Supporting character
  • Tritagonist
  • Narrator
  • Tragic hero
پیرنگ
  • Action
  • Backstory
  • کلیشـه
  • اوج
  • پایـان نفس‌گیر
  • کشمکش
  • امداد غیبی
  • Dialogue
  • Dramatic structure
  • توصیف
  • Eucatastrophe
  • فورشادویینگ
  • فلاش‌بک
  • آینده‌نمایی
  • داستان قاب
  • از مـیانـه رویدادها
  • Pace
  • Plot device
  • پیچش داستانی
  • Poetic justice
  • کشف
  • پیش‌گویی خودمحقق‌کننده
  • Subplot
  • مجاز
  • Kishōtenketsu
صحنـه
  • Backstory
  • آرمان‌شـهر
  • ویران‌شـهر
  • تاریخ جایگزین
  • Fictional location
    • city
    • country
    • دنیـای خیـالی
درون‌مایـه
  • نغمـه معرف
  • استعاره
  • Moral
  • بن‌مایـه
  • آیرونی
سبک
  • تمثیل
  • Bathos
  • Diction
  • آرایـه‌های ادبی
  • Imagery
  • فنون روایت
  • Narration
  • Stylistic device
  • تعلیق ناباوری
  • نمادگرایی
  • Tone
  • Mode
  • فضا
Structure
  • Linear narrative
  • روایت غیرخطی
    • films
    • television series
  • Types of fiction with multiple endings
فُرم
  • کمـیک
  • Epic
  • حکایت
  • Fabliau
  • متل
  • فولکلور
  • داستانک
  • افسانـه
  • رمان کوتاه
  • رمان
  • Parable
  • نمایش‌نامـه
  • شعر
  • فیلم‌نامـه
  • داستان کوتاه
گونـه
  • Action fiction
  • Adventure
  • Comic
  • جنایی
  • Docufiction
  • نامـه‌نگارانـه
  • Fiction
  • خیـال‌پردازی
  • گوتیک
  • تاریخی
  • ترسناک
  • واقع‌گرایی جادویی
  • معمایی
  • Nautical
  • Paranoid
  • فلسفی
  • رندنامـه
  • Political
  • Psychological
  • عاشقانـه
  • سرگذشت‌نامـه
  • طنز
  • علمـی
  • گمانـه‌زن
  • Superhero
  • مـهیج
  • Urban
  • Western
  • List of writing genres
راوی
  • First-person
  • Multiple narrators
  • جریـان سیـال ذهن
  • Stream of unconsciousness
  • غیرقابل اعتماد
زمان دستوری
  • گذشته
  • حال
  • آینده
مرتبط
  • مخاطب
  • پدیدآور
  • غیر داستانی خلاق
  • Fiction writing
  • نظریـه ادبی
  • نقد ادبی
  • روایت‌شناسی
  • سفر قهرمان
  • بلاغت
  • Screenwriting
  • Storytelling
  • Tellability
درگاه ادبیـات
برگرفته از «https://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=مجاز&oldid=24581443»




[مجاز - ویکی‌پدیـا، دانشنامـهٔ آزاد رابطه بین کلیشه و نام تجاری]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 17 Nov 2018 03:09:00 +0000