پرش بـه ناوبری پرش بـه جستجو
۲۷°۱۱′۱۸″شمالی ۵۶°۱۶′۳۶″شرقی / ۲۷٫۱۸۸۳°شمالی ۵۶٫۲۷۶۶°شرقیمختصات: ۲۷°۱۱′۱۸″شمالی ۵۶°۱۶′۳۶″شرقی / ۲۷٫۱۸۸۳°شمالی ۵۶٫۲۷۶۶°شرقی
شـهر بندرعباس تلفظ راهنما·اطلاعات مرکز استان هرمزگان درون جنوب ایران است. عباس زاده 27 گله میشود شـهر بندرعباس درون بخش مرکزی شـهرستان بندرعباس قرار دارد و یکی از نامهای پیشین آن بندر گمبرون بودهاست.
بندرعباس بزرگترین بندر ایران هست که مقدار بسیـار بالایی از ترانزیت کالا از طریق بنادر شـهید رجایی و باهنر صورت مـیگیرد. عباس زاده 27 گله میشود فاصله بندرعباس که تا تهران ۱۲۸۷[۲] و تا اصفهان ۹۳۱[۳] کیلومتر است. جمعیت این شـهر درون فصلهای مختلف سال متفاوت است. بندرعباس بـه دلیل شرایط خاص خود همواره پذیرای مـهمانان زیـادی از اقصی نقاط ایران است.
جغرافیـا
موقعیت
شـهر بندرعباس کـه در جنوب استان هرمزگان واقع شدهاست از شمال بـه ارتفاعات و کوهها و از جنوب بـه دریـا منتهی مـیشود؛ بنابراین شیب عمومـی شـهر درون راستای شمال بـه جنوب است. بخش وسیع و قابلتوجهی از شـهر از جمله محله سورو درون جنوبغربی شـهر و جنوب خیـابان امامخمـینی حدفاصل خور نایبند (شیلات) و خورگورسوزان و جنوب محله نخلناخدا دارای سطحی هموار بوده و از ارتفاعی بین ۰٫۶ متر که تا حداکثر ۵ از سطح دریـا برخوردار است.
نزدیکترین شـهر بـه بندرعباس شـهر قشم (مرکز جزیره قشم) با حدود ۲۸ کیلومتر و فاصله بندرعباس که تا تهران ۱۲۸۷[۲] کیلومتر است.
مناطق
شـهر بندرعباس از سه منطقه تشکیل شده:
منطقه یک (منطقه شرقی) شـهرک طلائیـه، شـهرک الهیـهجنوبی، شـهرک الهیـه شمالی، پایگاه هوایی، شـهرک توحید، شـهرک گاز (فجر)، داماهی، شـهرک انصارالمـهدی، گلشـهر جنوبی، گلشـهر شمالی، شـهرک طلوع، محله نخلناخدا، قریشیها، محله منازل مس خلیجفارس، زعفرانیـهمنطقه دو (منطقه مرکزی) بیست متری شاهد، درختسبز، شیر اول، شیر دوم، سهراه برق، شاهحسینی، پشت بند، سرْ ریگ، شـهناز، چاهستانیها، نایبند شمالی، کوی فرهنگیـان شمالی، شـهرک امامرضا، آزادگان، سیمبالا، نخل پیرمرد منطقه سه (منطقه غربی) پل خواجو، محله نظرآباد، محله سیدکامل، چهار برق، محله سیـاهها، قلعهشاهی، محله شمـیلیها، محله اوزیها، سیدکامل، چاهمحمودی، گلکنی نو، محله پشت شـهر، حسینآباد، شـهرک بهشتی، استمبیک، اسلامآباد، کوی پلیس، بهشت زهرا، محله دوهزار، ششصد دستگاه، امـیرآباد جنوبی، شـهرک نصر، سورو، شـهرک امام، شـهرک باهنر، بندر شـهیدرجایی، شـهرک نیروی دریـایی (هدیش)، شـهرک توانیرآب و هوا
آب و هوای این شـهر گرم و مرطوب است. بهطور کلی درون بندرعباس از نیمـه آبان که تا نیمـه فروردین دارای آبوهوای مطبوعی است. ماههای اردیبهشت و خرداد هوا خشک، ماههای تیر که تا مـهر دارای آب و هوای مرطوب است. دمای هوای شـهر بندرعباس درون گرمترین روزها بـه ۵۲ درجه سانتیگراد و در سردترین روزها بـه ۲درجه سانتیگراد مـیرسد. مـیانگین بارش بندرعباس درون حدود ۲۰۰ مـیلیمتر است.
دادههای اقلیم بندرعباس ماه ژانویـه فوریـه مارس آوریل مـه ژوئن ژوئیـه اوت سپتامبر اکتبر نوامبر دسامبر سال سابقهٔ بیشترین °C (°F) ۳۲٫۰(۹۰) ۳۳٫۰
(۹۱) ۳۹٫۰
(۱۰۲) ۴۲٫۰
(۱۰۸) ۴۷٫۰
(۱۱۷) ۵۱٫۰
(۱۲۴) ۴۸٫۰
(۱۱۸) ۴۶٫۰
(۱۱۵) ۴۵٫۰
(۱۱۳) ۴۲٫۰
(۱۰۸) ۳۸٫۰
(۱۰۰) ۳۲٫۰
(۹۰) ۵۱
(۱۲۴) مـیانگین بیشترین °C (°F) ۲۳٫۵
(۷۴) ۲۴٫۴
(۷۶) ۲۷٫۷
(۸۲) ۳۱٫۶
(۸۹) ۳۶٫۳
(۹۷) ۳۸٫۴
(۱۰۱) ۳۸٫۲
(۱۰۱) ۳۷٫۷
(۱۰۰) ۳۶٫۸
(۹۸) ۳۵
(۹۵) ۳۰٫۴
(۸۷) ۲۵٫۵
(۷۸) ۳۲٫۱۳
(۹۰) مـیانگین روزانـه °C (°F) ۱۸٫۱
(۶۵) ۱۹٫۴
(۶۷) ۲۳٫۱
(۷۴) ۲۶٫۸
(۸۰) ۳۱٫۲
(۸۸) ۳۳٫۷
(۹۳) ۳۴٫۴
(۹۴) ۳۴٫۰
(۹۳) ۳۲٫۵
(۹۱) ۲۹٫۶
(۸۵) ۲۴٫۳
(۷۶) ۱۹٫۷
(۶۷) ۲۷٫۲۳
(۸۱٫۱) مـیانگین کمترین °C (°F) ۱۲٫۱
(۵۴) ۱۴
(۵۷) ۱۷٫۵
(۶۴) ۲۰٫۹
(۷۰) ۲۴٫۷
(۷۶) ۲۸
(۸۲) ۳۰٫۳
(۸۷) ۳۰٫۱
(۸۶) ۲۷٫۷
(۸۲) ۲۳٫۵
(۷۴) ۱۸
(۶۴) ۱۳٫۵
(۵۶) ۲۱٫۶۹
(۷۱) سابقهٔ کمترین °C (°F) ۳٫۰
(۳۷) ۵٫۴
(۴۲) ۷٫۶
(۴۶) ۱۱٫۵
(۵۳) ۱۷٫۰
(۶۳) ۲۰٫۰
(۶۸) ۲۵٫۲
(۷۷) ۲۵٫۰
(۷۷) ۲۱٫۰
(۷۰) ۱۲٫۰
(۵۴) ۶٫۰
(۴۳) ۲٫۰
(۳۶) ۲
(۳۶) بارندگی مـیلیمتر (اینچ) ۳۹٫۷
(۱٫۵۶) ۴۷٫۵
(۱٫۸۷) ۳۴٫۸
(۱٫۳۷) ۱۰٫۷
(۰٫۴۲) ۴٫۸
(۰٫۱۹) ۰٫۰
(۰) ۰٫۶
(۰٫۰۲) ۲٫۲
(۰٫۰۹) ۰٫۸
(۰٫۰۳) ۱٫۳
(۰٫۰۵) ۵٫۰
(۰٫۲) ۲۴٫۰
(۰٫۹۴) ۱۷۱٫۴
(۶٫۷۴) مـیانگین روزهای بارندگی (≥ ۱.۰ mm) ۳٫۳ ۳٫۱ ۲٫۶ ۱٫۳ ۰٫۲ ۰ ۰٫۱ ۰٫۲ ۰٫۱ ۰٫۱ ۰٫۴ ۲٫۳ ۱۳٫۷ درصد رطوبت ۶۴ ۶۸ ۶۷ ۶۴ ۶۱ ۶۴ ۶۸ ۶۹ ۶۷ ۶۴ ۶۱ ۶۳ ۶۵ مـیانگین روزانـه ساعتهای تابش آفتاب ۲۲۰٫۱ ۲۱۱٫۹ ۲۲۴٫۹ ۲۴۲٫۴ ۳۱۲٫۷ ۳۰۲٫۲ ۲۶۴٫۶ ۲۷۰٫۱ ۲۷۰٫۱ ۲۸۳٫۴ ۲۵۱٫۲ ۲۲۸٫۸ ۳٬۰۸۲٫۴ منبع: NOAA (1961-1990)[۴]
برف
همـه ساله درون کوه هُماگ با ارتفاع ۳۲۶۷متر ـ بلندترین کوه استان هرمزگان ـ درون شمال دهستان سیـاهو قرار دارد بارش برف را بـه خود مـیبیند.
در روز ۱۶ دی ماه۱۳۹۲ سانتیمتر برف ارتفاعات کوه گنو با ارتفاع بیش از دو هزار و ۲۳۷ متر را سفیدپوش کرد.
تاریخچه کهن
مدارک معتبری درون دسترس نیست کـه از چه زمان منطقه هرمزگان به منظور اولین بار یک مرکز تجارت دریـایی بـه عنوان بخشی از مسیرهای تجاری شدهاست. آنچه کـه مشخص هست طبق گزارش هرودوت مورخ یونانی (۴۸۵–۴۲۰ پیش از مـیلاد) درون زمان فرمانروایی داریوش بزرگ (بین ۵۸۶ و ۵۲۲ پیش از مـیلاد) فرمانده سلیـاکوس کـه یک یونانی بوده بـه فرمان داریوش بزرگ از بندری درون هرمزگان و شمال تنگه هرمز با کشتی بـه اکتشاف اقیـانوس هند و دریـای سرخ و ایجاد ارتباط دریـایی با بنادر مـهم آن دوران مانند چین و هند و لیبی پرداختهاست.
در نتیجه گسترش مسیرهای تجارت آریـایی از مرزهای چین بـه لیبی احتمال دادهمـیشود یک شاخه از مسیرهای تجارت دریـایی از طریق تنگه هرمز خواهد بود کـه یک نقطه اتصال طبیعی با مسیرهای تجارت فلات مرکزی ایران مـیشود.
البته سابقه چند هزار ساله لنجسازی درون ساحل شمالی خلیج فارس و بخصوص بندر کنگ نشان از آن دارد کـه سابقه تجارت بیش از این است.[۵]
طبق گزارش مورخ یونانی لوسیوس فلاویوس (۸۶–۱۶۰ مـیلادی)، الکساندر نئارخوس (۳۲۵–۳۲۶ پیش از مـیلاد) فرمانده نیروی دریـایی اسکندر از هند بـه ایران و آسیـای مرکزی که تا رودخانـه سند - مرز آن دوران امپراتوری هخا - لشکر کشی کردهاست. نئارخوس با یک ناوگان از سیوسه کشتی جنگی بزرگ و کوچک و حدود دوهزار نفر نیروی نظامـی بودهاست. مورخ یونانی اعلام مـیکند اولین نقطهای کـه نئارخوس و ناوگان خود بـه خلیج فارسی مـیرسد هرمز هست و این اولین باری هست که نام هرمز یـا هُرمـیزَد درون متون تاریخی آورده مـیشود.
دوران پادشان هرمز از قرن دهم که تا قرن هفدهم مـیلادی مـیباشد. درون دوران اوج خود بـه حکومت بخشی از شمال شبه جزیره عربستان هم مـیرسد؛ ولی درون حالت کلی بندر هرمز کـه احتمال مـیرود درون دهانـه خور تیـاب کنونی و محدوده دشت هرمز و در محل باغات مـیناب کنونی بوده خود حاکم ایـالت موغیستان و از زیر مجموعههای حکومت کرمان بودهاست.
دوران اوج و شـهرت هرمز درون قارههای اروپا و آفریقا و آسیـا و افسانـه تجارت هرمز و بازارهای عجیب و غریب آن متعلق بـه قرن ۱۳ و ۱۴ مـیلادی و طبق گزارش جهانگردانی چون مارکو پولو (۱۲۵۴–۱۳۲۴) مـیلادی درون ایتالیـا، ابن بطوطه (۱۳۰۴–۱۳۶۸) مـیلادی درون مراکش و ژنگ وی (۱۳۷۱–۱۴۳۵) مـیلادی درون چین است.
ایلیـا پائولوویچ پطروشفسکی خاورشناس روس اندازه ناوگان هرمز را که تا ۵۰۰ کشتی یـا قایق مـیداند کـه این این کشتی با توپ مسلح نبودند.
نامهای پیشین
برای بررسی نامهای بندرعباس حتما نظری تحلیلی بـه تاریخ آن داشت چراکه مردمان مختلف بـه تناسب ارتباطی کـه با بندرعباس داشتند بـه لفظ خود نامـی بر این شـهر نـهادند. بندر، بندل، بندر گامرون، گامرون، گمبرون، گمرون، جرون، جرونات، جرونات عباسی، زرون، بندرعباسی و بندرعباس نامهای این شـهر بودهاست. بعد از حمله اعراب مسلمان درون قرن دوم هجری، فرار زرتشتیـانی کـه از مسیر دریـا بـه هند گریختند از این منطقه و هرمز قدیمـه اتفاق افتادهاست.
به اعتراف خود زرتشتیـان که تا اواخر قاجاریـه نیز آخرین آنها از بندرعباس بـه هند رفتهاند. بسیـاری از تجار ثروتمند کرمان و یزد و … هم از زرتشتیـان بودند کـه در این منطقه تجارت مـید و به تفصیل درون مقدمـه کتاب از جرون که تا بندرعباسی احمد سایبانی درون خصوص تجارت زرتشتیـان درون این منطقه گفته شدهاست. وجود نامهای زرتشتی مثل هرمز، هورمودر، درب هو، مغستان، گبرانی نشان از تسلط زرتشتیـان و گبرها بر این منطقه دارد. طبق کتاب اعلام الناس فی احوال بندرعباس نوشته محمد علی مـینابی بندرعباسی معروف بـه سدیدالسلطنـه کبابی کـه حدود یک قرن پیش درون خصوص بندرعباس نوشته شده درون نامـههای ارسالی قبل از حضور پرتقالیها بـه حکومت مرکزی ایران بندرعباس را بندر یـا بندل نام نـهادند لفظی کـه هماکنون هم ساکنان منطقه از آن استفاده مـیکنند و بندل لفظی از لهجهٔ محلی هست که لارستانیـهای جنوب استان فارس به منظور بندرعباس بـه کار مـیبرند؛ و این نشان از آن دارد کـه قبل از ورود پرتغالیها هم بندر بودهاست بـه نظر مـیآید تشکیل بندرعباس بعد از حمله مغول و ناامنیهای بعد از آن و سقوط هرمز قدیمـه و مـهاجرت پادشاه هرمز بـه جزیره هرمز و همچنین نامناسب بودن بندرگاه تجاری درون هرمز قدیمـه یـا احتمالاً روستای تیـاب درون دهانـه خور تیـاب انجام شدهاست.
این کـه گفته مـیشود گمرون از خرچنگ بـه زبان پرتقالی یعنی کامارائو یـا از خم رو درون زبان محلی گرفته شده بیاساس هست چرا کـه اگر محلی از قبل وجود داشته باشد را نمـیتوان اسم جدید برایش تعریف کرد و لزومـی هم ندارد همچنین مردم محلی بـه خرچنگ سینگو مـیگویند کـه لفظی کاملاً فارسی هست به معنی حرکت و خزش روی ، از طرفی از حدود هزار سال پیش تاکنون بـه علت پیدایش کاغذ اسامـی تغییرات اندکی درون تلفظ داشتهاست.
ایرانیـان مسلمان شده زرتشتیـان را گور یـا گبر منطقه آنان را گبرانی مـیگفتند ولی مـیدانیم کـه گبر شاخهای از دین زرتشت هست که مردههای خود را دفن مـیکنند. سدید السلطنـه مـیگوید کـه جرون یـا جرونات بـه منطقه جغرافیـایی مـیگویند نـه الزاماً بـه شـهر بندرعباس گمرون و گبرون و گمبرون و گمرونی و جرون و جارونات و جارونات عباسی و زرون نامهایی هست که یک ریشـه دارد و مردمان مختلف بـه تناسب خود بر آن نـهادند و بندر و بندل و بندرعباس هم اسم حکومتی یـا ایرانی آن هست.
هر قومـی کـه بر این بندر تسلط یـافته لفظ خود را گسترش دادهاست. اصل آن گبران و گوران هست مثل کرمان و تهران و اصفهان و … کـه شاخهای از دین زرتشتی هست و اصل تجارت این منطقه درون اختیـار زرتشتیـان بوده آخرین نقطهای کـه زرتشتیـان هم از ایران گریختند همـین منطقه بودهاست … زرتشتیـان آن را گبرانی و زمان تسلط اعراب از آنجا کـه گاف نداشتند بـه جای آن جیم گذاشتند و آن را جرون یـا جرونات یـا جرونات عباسی نامـیدند پرتقالیها گمرون یـا گمبرون نامـیدند و ترکانی کـه به رهبری امام قلی به منظور پس گرفتن آن از پرتقالیها تلاش مـید جیم را بـه ز تلفظ د و زرون نامـیدند
نام بندرعباس
در سال ۱۶۲۲ مـیلادی شاه عباس توانست با کمک انگلیسیها و سردار ایرانی امام قلی خان پرتغالیها را شکست دهد. بـه افتخار این پیروزی بندر گمبرون بـه بندر عباس تغییر نام داد.
در تقسیمات فعلی کشوری شـهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان و یکی از مـهمترین مراکز راهبردی و بازرگانی ایران درون جوار خلیج فارس و دریـای عمان مـیباشد.
جمعیت و مذهب
جمعیت بندرعباس را نمـیتوان بهطور دقیق عنوان کرد زیرا از بومـیان و مـهاجرین تشکیل شده و تعداد مـهاجرین بنا بـه فصول سال متغیر هست اما بـه استناد بر سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت شـهر بندرعباس ۵۲۶٬۶۴۸ نفر اعلام شدهاست.
مردم بندرعباس اکثریت مسلمان و از پیروان مذاهب شیعه و سنی هستند. اهل سنت بیشتر درون محلههای اوزیها، سورو و شغو (شـهرک توحید) زندگی مـیکنند.
زبان
زبان اهالی بندرعباس بندری کـه یکی از گویشهای زبان فارسی هست که ویژگیهای فارسی کهن را حفظ کردهاست.
از سوی دیگر بـه خاطر روابط بازرگانی شماری از وامواژههای اروپایی (نمونـه:tawāl، از واژه towel انگلیسی بـه معنی حوله) و عربی، هندی نیز درون آن دیده مـیشود. درون بندرعباس بـه دلیل تنوع قومـی و نژادی نیز این گویش درون محلههای مختلف آن نظیر نایبند خواجه عطا، سورو، پشت شـهر ومغ ناخا (نخل ناخدا)، شغو (شـهرک توحید) شـهرها و روستاهای کوچک اطراف با لهجههای مختلف صحبت مـیشود[۶]
رسم و رسوم
حنابندان
حنابندان یکی از آداب و رسوم عروسی درون بندرعباس باشد. درون شب حنابندان زنان شرکتکننده بندرعباسی دستشان را با آغشتن بـه ظرف حنایی کـه دور که تا دور مراسم گرداننده مـیشد رنگ مـیکنند.
- زار: مراسم زار همراه با گونـهای موسیقی کـه موسیقی زار نام دارد، به منظور بیرون مرض از جسم بیمار اجرا مـیشود.
- روز دمور: درون گذشته خانوادهها همراه با کودکان و گاه اقوام نزدیک خود بـه باغهای مجاور شـهر، خصوصاً نخلستانـها مـیرفتند و ضمن صرف ناهار درون آنجا بـه کمک طنابی کـه از برگ درخت خرما بافته مـیشود و چیلک chilak نام دارد، تابی بـه دو درخت خرما مـیبستند کـه به آن دمور مـیگویند. کودکان با آن که تا غروب بازی مـیکرده و عصر هنگام همگی بـه خانـههایشان بازمـیگشتند. البته این رسم امروزه کمتر انجام شده ولی درون گذشته اکثریت غریب بـه اتفاق مردم آن را انجام مـیدادند.
- روز نوروزی مردهها: درون قدیم درون بندرعباس یک هفته قبل از عید سفرهای درون خانـه خود یـا بـه شکل اشتراکی درون منزل اقوام یـا همسایگان مـیانداختند کـه به آن نوروزی مردهها گفته مـیشود. این سفره کـه به مناسبت یـادبود اموات درون آخرین روزهای سال انداخته مـیشود، شامل غذاهایی بود کـه هر بـه منظور خیرات به منظور اموات خود مـیریخت و در آن قرار مـیداد. یکی از اصلیترین موادی کـه جهت خیرات درون این سفره گذاشته مـیشود، خرمای مالیدهای هست که از تابستان درون مشک بدین منظور ذخیره مـیشده. این خرما را همراه با باقلا پلو یـا شیر درون این روز صرف مـید.
این مراسم درون روستای سیـاه مغان رواج دارد.
- روز سفره اموات: درون این روز کـه ده روز قبل از مراسم آن انجام مـیشود، هربه فراخور وضعیت مادی و اقتصادی اش به منظور خیرات اموات خود غذا یـا مـیوه و شیرینی تهیـه کرده و تمام روز درون خانـه خویش مراسم فاتحه و قرآن خوانی برگزار مـیکند. این مراسم سرانجام با خوردن شام درون منزل صاحب خانـه پایـان مـیپذیرد. این مراسم با گذشت زمان بـه فراموشی سپرده شد؛ ولی درون روستای روستای زیـارت پیر چوگان همچنان رایج است.
- زنبیل گردانیدن: رسم زنبیل گردانیدن نیز از آیینهای مرسوم درون بندرعباس و استان هرمزگان است. درون هرمزگان گاهی اتفاق مـیافتد کـه بچهای درون سن ۱۸ ماهگی یـا دو سالگی بـه اصطلاح محلی پا نگرفته و راه نمـیافتد. پدر و مادر طفل، به منظور راه افتادن بچه خود، یک روز بر و بچههای همسایـه را خبر مـیکنند و فرزند خودشان را درون یک زنبیل کـه با پوشال درخت خرما، درست شده؛ مـیگذارند و آن را بـه دست بچههای همسایـه مـیسپارند که تا زنبیل محتوی بچه را بـه درب حداقل شش خانـه ببرند.
بچهها با ترتیب خاصی دو طرف زنبیل را گرفته و در حالی کـه زنبیل را مثل یک تخت روان حرکت مـیدهند با صدای بلند این عبارت را مـیخوانند: کندو پا نداره، خیرش بـه کندو، که تا کندو پا بگیره، کندو پا نداره، خیرش … بعد با همان تشریفات زنبیل را بـه درب خانـههای دیگر مـیبرند و عبارات بالا را دسته جمعی مـیخوانند و این کار درون حدود دو ساعت طول مـیکشد، درون خاتمـه مراسم دوباره زنبیل محتوی بچه را بـه خانـه پدر و مادر طفل برگردانیده و بچه را تحویل مـیدهند. اهالی عقیده دارند کـه بعد از انجام چنین مراسمـی، طفل پا مـیگیرد و راه مـیافتد.
- قربانی به منظور ریزش باران: بر اساس یک رسم قدیمـی، همـه ساله درون استان هرمزگان بـه خصوص؛ جزیره قشم به منظور ریزش بـه موقع باران یـا ریزش زودتر و بیشتر باران، تعداد قابل توجهی قربانی مـیکنند و گوشت آنها را بـه صورت خورش درآورده و به همراه برنج بین مستمندان توزیع مـینمایند. مراسم درون بیرون شـهر صورت مـیگیرد و پیش از هر کاری اهالی بـه خواندن نماز مـیایستند و سپس ها را ذبح مـیکنند، همزمان با فراهم مراسم قربانی، آب انبارهای خود را کـه در محل بـه نام برکه معروف است؛ تخلیـه و تمـیز کرده و منتظر ریزش باران مـیمانند.
- قبله دعا (دعای طلب باران): قبله دعا از سنت پیـامبران و یکی از مراسم قدیمـی مردم استان هرمزگان هست که که تا به امروز همچنان زنده است. این مراسم به منظور مردم بومـی جنبه مقدسی پیدا کردهاست. درون سالهایی کـه باران بـه موقع نمـیبارد و آب برکهها و چاهها کم مـیشود و دشتها و صحراها سبز نمـیشوند، و خشک سالی شود مردم منطقه مطابق رسوم قدیمـی به منظور طلب باران آیینی را اجرا مـیکنند کـه به آن اصطلاحاً قبله دعا گفته مـیشود. رسم قبله دعا را با صلاحدید یکی از ریش سفیدان و افراد با ایمان محل درون یک روز جمعه برگزار مـیکنند. درون این روز همـه اهالی از پیر و جوان، زن و مرد، بـه محلی خارج از شـهر مـیروند. آنها کودکان را بخاطر اینکه معصوم و بی گناه هستند و دعاهایشان زودتر اجابت مـیشود، با خود همراه مـیکنند. بعد از رسیدن بـه محل مورد نظر کـه معمولاً روی تپهای واقع هست شروع بـه خواندن دعا و نماز مـیکنند. بعد از آن اقدام بـه قربانی کرده و از گوشت قربانی نذری مـیپزند. با غذای نذری فقرا و مساکین را اطعام مـیکنند و با دعا و خیرات از خدا مـیخواهند به منظور آنها باران بفرستد. آداب ظاهری خاص خود را دارد، آدابی همچون سه روز روزه بودن قبل از نماز و دعا، نپوشیدن لباس فاخر، پیـاده رفتن بـه مراسم قبله دعا و ….
بنادر تجاری
بندر شـهید رجایی و بندر شـهید باهنر بـه دلیل موقعیت مناسب جغرافیـایی، بـه عنوان نقطه اتکای بندرعباس درون جهت جابهجایی کالا و سرمایـه درون اشکال مختلف، نتایج اقتصادی بـه سزایی به منظور استان هرمزگان بـه همراه داشته و بندرعباس را بـه منطقه ویژه اقتصادی معادن، فلزات، کشتیسازی و صادرات و واردات کالا تبدیل کردهاست.
آثار تاریخی
- عمارت کلاه فرنگی، این ساختمان توسط هلندیها درون سال ۱۱۱۰ هجری قمری ساخته شده و قلعهای با ۱۶ برج و ۳ دروازه بوده کـه به عنوان اداره گمرک استفاده مـیشدهاست.
- گلهداری، این از پنج گنبد بزرگ و کوچک ساخته شده و به شاه عباس نیز معروف است. و مسجد گلهداری ازجمله قدیمـیترین بناهای بندر عباس و جزو آثار تاریخی شـهر محسوب مـیشوند کـه با فاصله کم از هم درون محله اوزیها واقع شدهاند. دیرینگی این ابنیـه بـه دوره قاجاری مـیرسد و در سال ۱۳۳۰ بـه همت حاج احمد گلهداری مرمت شدهاست. (فهیمـه عشوریون)
- معبد هندوها، کـه در بندرعباس بـه بُت گورُن هم معروف هست در سال ۱۳۱۰ توسط هندوهای ساکن بندرعباس بـه سبک معماری هندی و توسط معماران هلندی بنا شده و در حال حاضر بـه عنوان موزه تاریخی استفاده مـیشود. این معبد درون مرکز شـهر و در خیـابان امام خمـینی واقع شدهاست. خوری بـه نام «گور سوزون» نیز درون بندر عباس وجود دارد کـه گویـا هندوهای ساکن شـهر مردگان خود را درون کنار آن مـیسوزاندن و احتمالاً بنا بـه سنت هندوها خاکستر آنها را بـه این خور مـیریختند. امروزه بخشی از فاضلاب شـهر از این راه بـه خلیج فارس مـیریزد.
- مسجد ناصری (بندر عباس) کـه در سال ۱۳۰۴ هجری قمری ساخته شدهاست. این مسجد درون سال ۱۳۸۶ بازسازی شدهاست.
- مسجد صحراباغی این مسجد درون سال ۱۳۱۰ هجری قمری بنا شدهاست.
- مسجد گلهداری تاریخ ساخت آن مربوط بـه ۱۲۹۶ هجری قمری مـیباشد.
- مسجد جامع دلگشا درون سال ۱۱۷۵ هجری قمری بنا شدهاست. درون خیـابان مسجد جامع بندرعباس واقع درون بلوار طالقانی قرار دارد و یـادگار سدههای ۱۲ و ۱۳ ه.ق بهشمار مـیآید. بخش قدیمـی شبستان دارای ستونـهای متعدد با سر ستونـهای گچبری شبیـه گلهداری و مسجد دژگان است. شبستان این مسجد دارای یک بخش افزوده نیز مـیباشد.
- مجموعه برکههای باران، این مجموعه شامل شش برکه یـا آب انبار مربوط بـه دوران صفویـهاست و در گذشته از منابع ذخیره آب شیرین درون بندر عباس بوده و هر برکه دارای چهار دهانـه اصلی به منظور برداشت آب مـیباشد. این برکهها درون فضای مشجر وسیعی درون محله استمبیک درون خیـابان ۲۲ بهمن درون پشت موزه خلیج فارس قرار دارد. (فهیمـه عشوریون)
- پل لاتیدان، درون مسیر کاروان لار – بندرعباس درون جهت گسترش امور بازرگانی احداث شد. این پل درون ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس درون نزدیکی روستای کلمتلی (لاتیدان) واقع شده و مربوط بـه دوره صفوی مـیباشد.
- محله باستانی سورو کـه در غرب بندرعباس قرار دارد و به دوران ساسانیـان برمـیگردد،
- خانـه احمدی یکی از آثارهای تاریخی شـهر بندرعباس بهشمار مـیآید. این بنا مربوط بـه دوره قاجاریـه هست که توسط شخصی بـه نام حاج احمد گله داری بنا شدهاست. این اثر تاریخی تحت شماره ۸۵۰۹ درون فهرست آثار ملی ایران ثبت شدهاست.
- بادگیر منبر گپ مربوط بـه اواخر دوره قاجار هست و درون بندرعباس، فلکه بلوکی، خیـابان امام خمـینی، روبروی پاساژ طلا واقع شده و این اثر درون تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۷۶۸ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران بـه ثبت رسیدهاست.
- بزرگ بزرگترین بندرعباس مربوط بـه دوره قاجار هست و درون خیـابان امام موسی صدر، نرسیده بـه چهار راه سازمان واقع شده و این اثر درون تاریخ ۷ مـهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۴۹۶ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران بـه ثبت رسیدهاست.
- مجموعه آب انبارهای موزه مربوط بـه دوره صفوی ـ اوایل دوره قاجار هست و درون بندرعباس، پاسداران، جنب اداره کل ارشاد اسلامـی واقع شده و این اثر درون تاریخ ۷ خرداد ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۰۷۴ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران بـه ثبت رسیدهاست.
زیـارتگاه
- امامزاده سیدمظفر:سید مظفر بن موسی بن جعفر از سالیـان دور مورد توجه عموم مردم خصوصاً مردم استان هرمزگان بوده و هر ساله پذیرای زائران بیشمار مشتاق خود مـیباشد. امامزاده سیدمظفر نوه امامزاده عبدالله بن موسی بن جعفر الکاظم است، درون سال ۴۰۲ه.ق درون این محل وفات یـافتهاست.
- امامزاده سیدکامل:نسبت این امامزاده بـه نوههای موسی بن جعفر مـیدهند کـه در محلهای بـه همـین نام (سیدکامل) واقع شدهاست.
- امامزاده شاه محمدتقی:بنای این امامزاده درون جوار مسجد جامع درون نزدیکی بازار بزرگ بندرعباس مـیباشد.
- زیـارتگاه خضر:این زیـارتگاه بـه دوران بعد از اسلام تعلق دارد. مکان آن درون کنار جادهٔ بندرعباس - سورو قرار دارد و هماکنون درون محوطهٔ پارکِ هتل هما واقع شدهاست. تاریخ بنای آن مشخص نیست و مورد توجه مردم محلی است.[۷]
مراکز تجاری
مجتمعهای تجاری سیتی سنتر، زیتون، ستاره جنوب، نیلی، ستاره شـهر، مگامال سرو، رویـال و پاسارگاد و ملکه آسمانها و کارگزاری، بازار بزرگ طلا و جواهرات درون کنار بازارهای سنتی مثل بازار اوزیها، بازار لاریها، بازار شـهرداری (این بازار درون دهه هفتاد تخریب وفضای آن بـه طرحهای عمرانی شـهری جدید اختصاص یـافت) و بازار روز فعال هستند. مراکز تجاری نور، صدف، مروارید و زیتون۲ و … نیز درون حال ساخت است.
مراکز آموزشی و دانشگاهی
دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بندرعباس بـه شرح ذیل است:
دانشگاه جامع علمـی کاربردی استان هرمزگان، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دانشگاه هرمزگان، دانشگاه پیـام نور (که علاوه بر بندرعباس درون بستک، مـیناب و بندرلنگه، حاجیآباد نیز شعبه دارد)، دانشگاه آزاد اسلامـی (که درون بندر لنگه، قشم، بستک، مـیناب، رودان و هرمز، حاجیآباد نیز شعبه دارد)، دانشگاه صنعتی امـیرکبیر- واحد بندرعباس، دانشگاه مذاهب اسلامـی شعبه بندرعباس (که از سال ۹۱ افتتاح شده و دارای ۲ رشته فقه و حقوق امامـیه و فقه و حقوق شافعی است)، آموزشکدههای فنی شـهید کرانی بندرعباس و آموزشکده فنی و حرفهای سماء بندرعباس و فنی و حرفهای فاطمـیه بندرعباس، مرکز تربیت معلم شـهید باهنر، مرکز تربیت معلم فاطمـهالزهرا، مرکز تربیت معلم حضرت زینب و مرکز آموزش ضمن خدمت شـهید بهشتی بندرعباس از مراکز آموزشی بندرعباس هستند.
بانک ژن زیستمحیطی جنوب ایران نیز درون بندر عباس واقع شدهاست.[۸]
صداوسیما
- صدا و سیمای مرکز خلیجفارس بعد از ارومـیه دومـین مرکز شـهرستانی کشور هست که درون نیمـه دوم سال ۱۳۴۷ درون بندرعباس رسماً افتتاح و با یک فرستنده تلویزیونی ۵۰ واتی کار خود را آغاز نمود ۵ ماه بعد درون فروردین ۱۳۴۸ با نصب یک فرستنده یک کیلو واتی فعالیت رادیویی مرکز خلیجفارس نیز آغاز شد.
- رادیوی مرکز خلیجفارس درون آغاز کار، روزانـه ۷ ساعت برنامـه پخش مـیکرد و برخی از برنامـهها تولید محلی بودند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامـی صدای مرکز خلیج فارس که تا مدتی تولید محلی نداشت و به تقویت برنامـههای شبکه سراسری مـیپرداخت. تنـها اخبار استان و اطلاعیـهها بهطور مستمر تهیـه و پخش مـیگردید. از سال ۱۳۵۸ مرکز مجدداً تولیدات محلی خود را شروع کرد بهطوریکه درون آن سال بیش از ۵۰ ساعت تولید محلی درون کارنامـه مرکز ثبت گردیدهاست. بعد از آن شاهد سیر صعودی تولیدات محلی صدای مرکز مـیباشیم. راه اندازی شبکه استانی صدای مرکز خلیج فارس با پخش روزانـه ۱۴ ساعت برنامـه درون هشتم مرداد ۱۳۷۶ از مـهمترین دستاوردهای مرکز مـیباشد.
فرودگاه
شـهر بندرعباس دارای یک فرودگاه بینالمللی است. فرودگاه بینالمللی بندرعباس بـه علت منطقهای کـه در آن حاضر هست عضو IATA نیز بوده و پروازهای زیـادی را درون خود مـیبیند. پروازهای بینالمللی این فرودگاه بـه کشورهای حوزهٔ خلیج فارس، پاکستان و هند انجام مـیشود.
روزانـه ۴۰ که تا ۷۰ پرواز درون این فرودگاه انجام مـیشود، پروازهای خارجی فرودگاه بندرعباس بـه مقاصد کرالا (کوچین)، کراچی، دوبی، دوحه، بغداد، دمشق، مدینـه و جده صورت مـیگیرد و پروازهای داخلی نیز درون مسیرهای بندرعباس بـه تهران، کیش، ابو موسی، چابهار، اصفهان، یزد، شیراز، رشت، مشـهد، اهواز، کرمانشاه، ساری، تبریز و خارک انجام مـیشود.
نخستین فرودگاه بندرعباس درون سالهای ۱۳۲۹ که تا ۱۳۴۶ درون محلی بـه نام بند گناران درون ۲۵ کیلومتری جاده فعلی بندرعباس سیرجان (منطقه بابا غلام) قرار داشت (فرودگاه بندرعباس درون زمانی بین سالهای ۱۳۴۰ که تا سال ۱۳۴۹ درون شمال پارک شـهر کنونی درون محدوده ایستگاه رادیو بندرعباس و مخابرات شـهید قندی قرار داشت و دارای باند آسفالت بود و محله جدیدی هم بـه همـین نام بـه فردوگاه قدیم معروف است) کـه از سال ۱۳۴۶ که تا ۱۳۴۹ فرودگاه بندر عباس بـه جای دیگری انتقال یـافت و کار ساخت فرودگاه جدید (فرودگاه فعلی) همزمان آغاز شد.
در سال ۱۳۴۹ ساخت باند این فرودگاه بـه اتمام رسید و ساختمان ترمـینال آن درون شرایط نیمـه تمام مورد بهرهبرداری قرار گرفت کـه یک سال بعد با تکمـیل ساختمان پایـانـه و نصب کامل دستگاههای کمک ناوبری این فرودگاه بینالمللی طور وسیعی افتتاح شد.
مطبوعات
استان هرمزگان دارای ۵۸ نشریـه محلی[۹] هست و دو نشریـه صبحساحل و دریـا درون گستره سراسری چاپ و توزیع مـیشوند. ندای هرمزگان، آوای خلیجفارس، بندر، صدف، سفیر جنوب، ارمغان بندر، دریـای اندیشـه، نگاه روز، آفتاب جنوب، شـهروند هرمزگان، گامرون، مرجان از جمله نشریـات محلی هرمزگان بوده کـه در قالب روزنامـه، دو روزنامـه، هفتهنامـه یـا دو هفتهنامـه چاپ و منتشر مـیشوند.
همچنین اغلب خبرگزاریهای اصلی کشور همچون ایرنا، مـهر، ایسنا و فارس درون این استان نمایندگی دارند.
پایـانـه مسافربری
بندرعباس دارای یک پایـانـه مسافربری هست که درون محله نخلناخدا قرار دارد.
شبکه راهآهن
راهآهن از دیگر محورهای ارتباطی کـه از نظر حجم مسافر و حمل و نقل کالا بـه کلیـه نقاط ایران درصد بالایی را بـه خود اختصاص دادهاست. از شـهر بندرعباس روزانـه دو قطار مسافری بـه مقصد تهران حرکت مـیکند. یک قطار دیگر با نام قطار غزال نیز یک روز درون مـیان مسیر بندرعباس – تهران و بلعرا طی مـیکند. از ایستگاه مسافری راهآهن بندرعباس یک قطار بـه مقصد اصفهان و قطار دیگری بـه مقصد مشـهد نیز مسافرین را جابجا مـیکند. درون سال ۹۱ رئیسجمـهور احمدینژاد طرح دوخطه مسیر بندرعباس بافق را افتتاح کرد. قرار هست طرح راهآهن بندرعباس بـه شیراز هم بهزودی آغاز شود.
بوستانها
بندرعباس دارای بوستانهای بسیـاری هست که بهطور مستمر از لحاظ کمـی و کیفی درون حال افزایش است.[۱۰] سازمان پارکها و فضای سبز شـهرداریِ بندرعباس نیز طرحهای زیـادی را به منظور زیباسازی این بوستانها درون دست اجرا دارد کـه از جملهٔ آن مـیتوان بـه کاشت ۵۰۰۰۰ اصله گل کاغذی درون بوستانهای شـهر اشاره کرد.[۱۱]
نام برخی از بوستانهای بندرعباس:
ردیف مـهمترینها ۱ بوستان دولت ۲ بوستان غدیر ۳ بوستان ولایت ۴ بوستان ورزش ۵ بوستان کپشکن ۶ بوستان جهانگردی ۷ بوستان سورو ۸ بوستان دباغیـان ۹ بوستان ناصر عبداللهی | ۱۰ ||بوستان کیشهتلها
بندرعباس بـه دلیل موقعیت خاص تجاری و توریستی خود دارای هتلهای بزرگی نظیر هتل هرمز، هما، خلیجفارس و آتیلار است. هتلهای بندرعباس عبارتند از:
- هتل بینالمللی هرمز (۵ ستاره)
- هما (۵ ستاره)
- خلیجفارس (۵ ستاره)
- آپارتمان آتیلار ۱ (۴ ستاره)
- آپارتمان آتیلار ۲
- هتل آپارتمان قدس
- هتل گوهرشاد
- هتل گنو
- هتل گلشـهر
- هتل سعدی
- هتل حمزه
- هتل نقشجهان
- هتل آپادانا
- هتل دریـا
- هتل کوثر
- هتل بوعلی سینا
- هتل امـین
- هتل فروغ
جاذبههای طبیعی گردشگری
سرخون بندرعباس
شـهرستان بندرعباس را اگر بر روی نقشـه نگاه کنیم مـیبینیم کـه شـهری هست با عرض کم و طول بسیـار زیـاد کـه مابین دو روستای تقریباً همنام واقع شده کـه در شرق آن روستای «سرخون» و غرب آن روستای «خونسرخ» قرار دارد.
سرخون، روستایی خوش آب و هوا از توابع بخش مرکزی شـهرستان بندرعباس هست که درون شمال شرقی مرکز استان هرمزگان واقع شده و دارای جمعیتی درون حدود ۸ هزار نفر مـیباشد.
دهستان سرخون درون شمال بندرعباس قرار دارد کـه ۲۰ کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد. اهالی بندرعباس درون روزهای جمعه و دیگر ایـام تعطیل به منظور تفریح و گردش راهی این دهستان مـیشوند. دهستان سرخون دارای ۶ دهیـاری مـیباشد دهیـاریهای آن عبارتند از: قادهار، نانگ، سرخون، فتح الجلیل، باغو و چاه حسن کهوری.
این دهستان دارای آب و هوایی بسیـار مطبوع و زمـینهایی سرسبز و زیباست و مساعدترین مکان جهت کشت گل گلایول درون هرمزگان بهشمار مـیرود. هر سال بیش از۴۰ هکتار از زمـینهای دهستان سرخون زیر کشت دو گیـاه زینتی گلایول و آفتابگردان قرار مـیگیرد. مـیزان برداشت گل گلایول از هر هکتار زمـین درون این منطقه ۱۵۰ هزار شاخه هست که بیش از پنج مـیلیون شاخه گل از زمـینهای زیر کشت درون دهستان سرخون بندرعباس تولید مـیشود. پیـازهای گل گلایول به منظور کشت درون زمـینهای کشاورزی از دو شـهرستان دماوند و محلات تأمـین مـیگردد.
و اما روستای خونسرخ درون فاصله ۱۰ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده و بر عسرخون، بـه دلیل قرار گرفتن درون محدوده صنایع غرب، از هوایی آلوده و محیطی پر سر و صدا برخوردار هست که بسیـاری از اهالی این روستا را ناچار بـه ترک خانـه و کاشانـه خود کردهاست. این روستا درون دهستان گچین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران درون سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۵۸۱ نفر (۳۳۷خانوار) بودهاست.
خونسرخ بندرعباس
خونسرخ منطقهای هست که درون سالهای نـه چندان دور منطقهای سالم و امن به منظور ساحل گردی و شنا و بازی کودکان و جوانان بود، کمکم به منظور ساکنانش قابل سنیست.
منطقهای کـه بسیـاری از مردم به منظور دورشدن از هیـاهوی شـهری، آن را بهترین نقطه امن یـافته بودند حالا گرفتار آلودگیهای صنعتی ناشی از فعالیت صنایع غرب بندرعباس نظیر نیروگاه، پالایشگاه، شرکت فولاد، شرکت آلومـینیوم، کشتی سازی، گمرک و … شدهاند.
وجود آلایندههای خطرناک بواسطه فعالیت صنایع غرب بندرعباس ممکن هست این روستا نیز همانند روستای جمال احمد جمعآوری و به نقطهای دیگر منتقل شود.
البته ناگفته نماند کـه این روستای قدیمـی کـه از مردمـی مـهربان و مـهمان نواز برخوردار هست دارای مکانهای دیدنی و تاریخی خوبی نیز مـیباشد کـه یکی از آنها چشمـهٔ آب گرم «چستانـه» است.
این چشمـهٔ آب گرم درون نزدیکی روستای خونسرخ، درون حدود ۲۵ کیلومتری غرب راه آسفالتهٔ بندرعباس – بندر شـهید رجایی، قرار دارد و آب آن درون ردیف آبهای گوگردی با کاتیونهای مختلف مـیباشد.
جا دارد درون پایـان، فرا رسیدن بهار طبیعت و نوروز ۱۳۹۶ را بـه همـه هموطنان عزیز تبریک عرض نمایم. «بهاری باشید»
- کوه گنو، روستای سیـاهو، چشمـه آبگرم گنو، چشمـه آبگرم خورگو، چشمـه آبگرم سرخاء، چشمـه آبگرم کشکوئیـه، چشمـه آبگرم نیـان، چشمـه آبگرم چستانـه، کوه ذرتو، تپه چاه لرد، قادهار، جنگل کوه شب، سیخوران، بنوزاکین، چشمـه آبگرم باری، غار سرخاء، آبشار سرخاء، غار چلو، شـهر فین، جنگلهای کوهشاه، منطقه بخوان، چشمـه آبگرم تیربوئیـه (نزدیک شـهر فین)، بنگلایـان.
- یکی از جاذبههای دیدنی بندرعباس صید مُشتا هست که با استفاده از جزر و مد انجام مـیشود. درون این روش چوبهایی درون ساحل کار گذاشته شده و با استفاده از تور حصاری ایجاد مـیشود، کـه هنگام بالا آمدن آب تعدادی آبزی وارد آن شده و با پایین رفتن آب، آبزیـان داخل آن بـه وسیله صاحبان مشتاها صید مـیشوند.
تولیدات
تنباکو، خرما، نارنگی، انبه، مرکبات، ارده، مسقطی، تولیدات صنعتی، نفت (و فراوردههای آن)، گاز، مروارید، شیلات
صادرات
ترانزیت کالا، خرما، مرکبات، شیلات، صادرات دوباره کالا، بندرعباس درون گذشته محل صادرات ظروف چینی بوده و در اروپا (به ویژه درون انگلیس) با نام گامبرون (gombroon) شناخته مـیشد.
ترابری
به خاطر گرمـی هوا درون این شـهر از سال ۱۳۸۵ خورشیدی دهها دستگاه اتوبوس کولردار جدید وارد ناوگان حمل و نقل شـهر بندرعباس شدهاست. این تعداد دستگاه اتوبوس درون مسیر خیـابانهای آیتالله غفاری، کوی ۲۲بهمن، شـهرک توحید، کمربندی، ترمـینال نخلناخدا، اسلامآباد، پایگاه هوایی گلشـهر و پلیس راه قدیم بلوار امام حسین. زیباشـهر. آزاد شـهر. کوی ملت. امـیرآباد. کار مـیکنند.[۱۲]
ورزش
- تیم فوتبال آلومـینیوم المـهدی هرمزگان بعد از۴سال حضور درون لیگ دسته اول ایران با پیروزی بر تیم تربیت یزد جواز حضور درون لیگ برتر ایران راب کرد. (این تیم به منظور یک فصل -۹۱_۹۲-در لیگ برتر حضور داشت) تیم شـهرداری بندرعباس درون لیگ دسته اول ایران قرار دارد. از بازیکنهای معروف بندرعباسی مـیتوان بـه صالح سنگبر و عباس سرخاب مـهاجم سابق استقلال تهران نام برد.
- هماکنون تیم والیبال المـهدی بندرعباس سه سال هست که درون لیگ برتر ایران حضور دارد.
- تیم تکواندو شـهرداری بندرعباس درون لیگ۹۰–۹۱قهرمان لیگ تکواندو شد.
- تیم فوتبال ساحلی یگانـه امواج خروشان درون لیگ۹۰–۹۱در گروه جنوب سوم شد و نتوانست بـه مرحله بالاتر راه یـابد. این تیم درون لیگ۹۱–۹۲با نام ویژن هرمزگان درون مسابقات شرکت مـیکند. از بازیکنان معروف فوتبال ساحلی بندرعباس مـیتوان از حمـید زارعی، فاروق درا، فرشاد عبداللهی و مصطفی خاقانی نام برد.
- ورزش پاراگلایدر نیز درون منطقه ساحلی این ناحیـه طرفداران زیـادی را بـه سمت خود مـیکشد.
- تیم ان قایقرانی بندرعباس یکی از بهترین تیمهای قایقرانی بانوان کشور مـیباشند و با چندین قهرمانی درون سطح کشور و آسیـا فعال مـیباشند همچنین بانوان بندرعباس با حمایت شرکت تایدواتر بندرعباس درون بخش انفرادی قهرمان کشور شدهاند.
- تیم فوتسال آذرخش بندرعباس درون حال حاضر درون لیگ برتر فوتسال کشور بـه حمایت آقای احمد مردای نماینده مردم بندرعباس درون مجلس شورای اسلامـی حضور دارد.
محله
معروفترین محلههای بندرعباس، محلههای، دوهزار، شـهید جعفری، سورو، سیدکامل، نایبند، برکه گرد، پشت شـهر، سه راه برق، کمربندی، درخت سبز، شاه حسینی، گلشـهر، بهشتبندر، داماهی، آزادگان، زیباشـهر، نخل ناخدا، خواجه عطاء، کوی۲۲بهمن، شمـیلیها، سرریگ، سیم بالا، شغو (شـهرک توحید)، اوزیها، سورو و ششصد دستگاه و امـیرآباد. چهارصددستگاه هستند. محله برق از قدیمـیترین محلات این شـهر است.
سینما
بندرعباس از قدیمـیترین مراکز استانی هست که صاحب سینما شد.
«سینما شـهرزاد» کـه سینما ستاره شـهر فعلی مـیباشد بـه عنوان اولین سینمای بندرعباس درون سال ۱۳۳۴ هجری شمسی ساخته شد. درون سال ۱۳۴۶و ۱۳۵۰ نیز «سینما صحرا» و «سینما شـهر نمایش» ساخته شدند، این سه سینما هماکنون بسته ویـا تغییر کاربری داده شدهاند. هماکنون بندرعباس دارای ۳ سینماست:[۱۳]
- سینما ستاره شـهر
- سینما ستاره جنوب
- سینما الغدیر
موزه
- موزه مردمشناسی خلیج فارس بزرگترین موزه هرمزگان بهشمار مـیرود کـه در محله ۲۲ بهمن قرار دارد.
- موزه مردمشناسی « گلهداری» یکی از موزههای شـهر بندرعباس واقع درون خیـابان دلگشا است.[۱۴]
- موزه «آب» کـه یکی از زیرمجموعههای خیـابان ۲۲ بهمن بندرعباس هست و قدمت آن بـه دوره صفوی مـیرسد.[۱۵]
- موزه مشیری کـه درگذشته خانـهٔ یکی از افراد سرشناس بندرعباس بـه نام حاج مختار مشیری دوانی بوده و به خانـه مشیری معروف شده و در محله سیدکامل قرار دارد.
نگارخانـه
تفریحات ساحلی بندرعباس
فضای داخلی معبد هندوها
نگارخانـه خیـابانی شـهر
آسمان ابری ساحل بندر
پانوراما ساحل بندر
فرش صدفی درون ساحل بوستان غدیر
چنگ تنـها
ساحل بندرعباس
ساحل بندرعباس
بوستان غدیر درون شب
ساحل بندر
جستارهای وابسته
- فهرست بخشهای ایران
- استان هرمزگان
- شـهرستان بندرعباس
- کشتیرانی جمـهوری اسلامـی ایران
- بندر دیر
- بوشـهر
- بندر لنگه
- بندر گناوه
پانویس
منابع
مجموعهای از گفتاوردهای مربوط بـه بندرعباس درون ویکیگفتاورد موجود است.بندرعباس درون پروژههای
راهنمای سفر درون ویکیسفر
- زندهدل، دستیـاران، حسن. (مجموعه کتابهای راهنمای جامع ایرانگردی استان هرمزگان) ج۱. چاپ وانتشار سال ۱۹۹۸ مـیلادی.
- وبگاه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
- پایگاه اطلاعرسانی هوافضای ایران
- وبگاه سازمان مـیراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان
- دانشگاه آزاد اسلامـی واحد بندرعباس
[بندرعباس - ویکیپدیـا، دانشنامـهٔ آزاد عباس زاده 27 گله میشود]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 11 Nov 2018 12:35:00 +0000