پرش بـه ناوبری پرش بـه جستجو

آدم و حوا. کلیم 1 ابلیس اثر نقاش دوره صفوی جعفر صادق بسال ۱۵۶۵ مـیلادی از کتاب فال نامـه. کلیم 1 ابلیس واقع درون مؤسسه اسمـیتسونین درون واشینگتن دی سی.

آدَم بر طبق اعتقاد ادیـان ابراهیمـی منشأ تمام انسانـها است. ابتدا درون بهشت مـی‌زیست. همسر آدم، کلیم 1 ابلیس حوا بود. چون آدم و حوا، توسط شیطان فریفته شدند و از درخت ممنوعه، مـیوه‌ای را خوردند، از بهشت اخراج شدند. این اولین انتقام شیطان از انسان بود کـه باعث اخراج آدم از پادشاهی بهشت و تنزل او بـه مقام بشری، شد. بعد از اخراج آدم از بهشت، اولین توبه انسان از گناه درون پیشگاه خدا صورت گرفت کـه در نـهایت این توبه‌ها توسط خدا پذیرفته گردید. درون اسلام، نـه تنـها آدم را نخستین انسان بلکه نخستین پیـامبر نیز مـی‌دانند.

همچنین آدم را آدم التراب مـی‌نامند و کنیـه‌اش ابوالبشر هست و وصفش صفی‌الله کـه در ضمن درون سوره‌های بقره، اعراف، حجر، طه، ص، بنی اسرائیل و کهف از او سخن بـه مـیان آمده کـه با روایت «سفر پیدایش» درون عهد عتیق (تورات) اختلاف‌هایی دارد.

او از دیدگاه شیعه صاحب فرزندان زیـادی بود، ولی نام تعدادی از آن‌ها کـه در روایـات موجود بوده‌است: کلیم 1 ابلیس قابیل - هابیل - اقلیما - لوذا - شیث - یـافث

قبل از خلقت آدم

آنچه کـه در احادیث و دست نوشته‌های اسلامـی موجود است، قبل از خلقت آدم ابولبشر، ساکنان زمـین را موجوداتی بـه نام نسناس و جنیـان تشکیل مـی‌دادند. با توجه بـه روایـات آن‌ها هفت هزار سال درون زمـین زندگی مـی‌د و پس از آنکه فسق و فجور درون آن‌ها زیـاد شد، خداوند پرده حجاب را از دنیـا برداشت و به ملائکه فرمود: «که‌ای فرشتگان و ای ساکنان آسمان، نظر کنید بر زمـین و اهل آنرا از جن و نسناس ببینید.» و زمانی کـه ملائکه بـه رفتارها و روش زندگی آن‌ها نگاه د بسیـار متأسف و غضبناک شدند.[۱]

خداوند درون جواب ملائکه فرمود: من خلیفه ای درون زمـین قرار مـی‌دهم کـه حجت من باشد.

فرشتگان بـه خداوند گفتند: خداوندا آیـا خلیفه‌ای را از جنس مفسدان و خون ریزان برمـی‌گزینی[۲] آن حجت را از بین ما قرار بده.[۳]

و خداوند درون جواب گفت: من مـی‌دانم چیزی را کـه شما نمـی‌دانید، به‌درستی‌که من اراده نموده‌ام کـه خلق نمایم خلقی را بید قدرت خود و قرار دهم درون ذریـهٔ او انبیـاء و مرسلین و بندگان صالحین و ائمـه مـهدیین را و آن‌ها را خلفا خود گردانم. درون مـیان خلق که تا رهنمایی کنند آنرا بـه طاعت و عبادت من و بازدارند آنرا از معاصی و نسنان را از مـیان بردارم و جنیـان را درون هوا درون بیـابان‌های قفر ساکن گردانم و بین آن‌ها و نسل بنی آدم حجاب قرار دهم.

ملائکه گفتند: خداوندا تو از هر عیب و نقص مبرائی و چرا درون کار تو روا نیست و ما نمـی‌دانیم مگر آنچه تو بما تعلیم فرمائی.

در نوشته‌ها آمده‌است کـه به دلیل این چون و چرا، فرشتگان بـه پانصد سال دوری از عرش گرفتار شدند، بعد به نزد خداوند آمدند و به توبه و انابه پرداختند. خداوند بیت المعمور را درون آسمان ایجاد نمود و به فرشتگان فرمود: «بروید بـه بیت المعمور طواف کنید و اظهار ندامت نمائید که تا توبهٔ شما قبول شود.» و در احادیث آمده‌است کـه هر روز هفتاد هزار فرشته بـه بیت المعمور به منظور طواف مـی‌رفتند و دیگران درون صف باقی مـی‌ماندند و در روز بعد مجدداً هفتاد هزار فرشته دیگر به منظور طواف مـی‌رفتند.[۴]

و خداوند درون نـهایت بـه ملائکه فرمود: به‌درستی‌که من بشری را خلق‌کننده‌ام از گل خشک شده و از گل سیـاه متغیر متعفن.[۵]

خلقت آدم

از محمد باقر:: نقل شده‌است: چون مشیت الهی تعلق گرفت باینکه آدم را ایجاد نماید، برداشت از طرف یمـین یک غرفه آب گوارا و با خاک مخلوط ساخت و گل خشک شد و از جانب چپ یک قبضه آب شور ناگوار برداشت و گل ساخت بعداً هر دو گل‌ها را مخلوط و از ممزوج طینتین آدم را آفرید.[۶]

آنچه درون نوشته‌های اسلامـی و قرآن موجود است، خداوند گل آدم را درون برابر عرش خود قرار داد، بعد به ملائکه جهات (که مراد شمال – جنوب – صبا – دبور باشند) فرمان داد که تا بادهای مختلف را بر آن سلالهٔ طین بوزند و در آن طبایع اربع را کـه عبارت از صفراء، سوداء، بلغم و دم باشد جاری سازند.

  • صفراء از تأثیر باد جنوب هست که نتیجه آن ایجاد علاقه بـه زنان، آرزوهای زیـاد و حرص است.
  • سوداء از تأثیر باد بور بوده و نتیجه آن غضب، سفه، شیطنت، تکبر، تمرد و عجله حاصل گشته‌است.
  • بلغم از تأثیر باد شمال است، کـه در طنیت او ایجاد شد، علاقه بـه غذا، ، حلم و رفق نصیبش گردید.
  • دم از تأثیر باد صبا است، کـه منظور خون است، علاقه بـه فساد و لذت‌ها، ارتکاب محرمات و پیروی از مشتهیـات ایجاد شد.[۷]

در نـهایت خداوند انسان را خلق نمود و چهل سال بهمان حال بدن او را بدون روح بـه حال خود گذاشت و شیطان بـه دفعات بـه نزد پیکر آدم مـی‌آمد و از خود مـی‌پرسید: «این پیکر به منظور چه خلق شده‌است؟[۸] اگر خداوند بـه من فرمان سجده درون برابر این موجود را بدهد، من درون برابر آدم سجده نخواهم کرد.[۹]

وقتی مدت ۴۰ سال تمام شد روح درون پیکر آدم دمـیده شد و آن زمان کـه روح بـه زانو یـا کمر آدم رسید او توانست حرکت کند و خواست برخیزد ولی نتوانست و این خود اشاره‌ای بـه آیـه «خلق الانسان من عجل» دارد. درون نوشته آمده‌است کـه روح از پای انسان وارد بدن او شد و در نـهایت زمانی کـه روح بـه بینی آدم رسید، او عطسه کرد و برخاست و نشست و گفت: «الحمد لله»

و خداوند درون جواب آدم فرمود: «یر حمک الله ربک یـا آدم.»

پ. ن۱: بـه گفته یکی از دانشمندان قدیم یونانی جسم انسان از چهار عنصر طبیعت (آب، خاک، هوا، آتش) ایجاد شده‌است؛ ولی علم اثبات کرده‌است کـه در انسان بیش از هفتاد عنصر وجود دارد و جسم انسان از بخش‌ها و ذرات مختلفی بوجود آمده و فقط منحصر بـه این چهار عنصر نمـی‌باشد.[۱۰]

پس از خلقت آدم

خداوند بعد از خلقت آدم به منظور آنکه بـه فرشتگان خویش برتری آدم را اثبات نمایند آنکه مقام خلافت بالاتر از آن هست که آن‌ها تواناییب آن‌ها را داشته باشند، بـه آدم علم اسماء[۱۱] را یعنی اسم‌های کوهها، دریـاها، بیـابانـها، نباتات، حیوانات و چیزهای دیگر را آموخت.[۱۲]

سپس خداوند ملائکه را بـه گرد هم آورد و برتری آدم را بـه آن‌ها اثبات نمود. فرشتگان نیز با مشاهده این امر اعلام عجز و ناتوانی نسبت بـه آدم د. طبق قولی کـه خداوند از فرشتگان گرفته بود مبنی بر اینکه بعد از دمـیده شدن روح درون آدم حتما بر او سجده کنند، بـه دستور خداوند فرشتگان بر آدم سجده د.

همـین مسئله مقام و منزلت آدم را نشان مـی‌داد، زیرا سجده بـه غیر از خدا بر دیگر موجودات روا نیست. بـه همـین دلیل درون نوشته‌های مکتوب و احادیث آمده‌است کـه سجده بـه آدم بـه ماننده سجده بر خدا بوده‌است زیرا نور خاتم النبین و اهل بیت معصومـین درون صلب آدم قرار داشت و به احترام آنان آدم مورد احترام قرار گرفت:[۱۳]

آدم به‌کجا و اینـهمـه رتبه و جاه *** از مرتبهٔ پسر پدر آدم شد

تمام ملائکه بـه آدم سجده د جز ابلیس کـه امام رضا گفته‌اند کـه نام اصلی وی حارث و نامـی کـه با آن شـهرت داشته عزازیل بود و به دلیل تکبر و حسادت از سجده امتناع ورزید. شیطان بـه خداوند گفت: پروردگارا مرا از سجده بر آدم معاف دار، که تا من بـه نحوی عبادت انجام و بطوری اطاعت کنم از تو کـه هیچ ملک مقرب و نبی مرسلی چنان عبادت نکرده و نکند.

خداوند پاسخ داد: ما را بـه عبادت تو نیـاز نیست و عبادت آن هست که من مـی‌خواهم و من مـی‌گویم، نـه آنچه تو مـی‌خواهی.

خداوند بـه شیطان فرمود: «چه چیز مانع شد تو را از سجده بـه انسان.» و شیطان جواب داد: «من از آدم برترم، مرا از آتش و آدم را از گل آفریدی.»[۱۴]

خداوند درون جواب ابلیس فرمود: هبوط کن از منزلتی کـه داری و خارج شو از صف ملائکه کـه اینجا مقام و مکان خاشعان و مطیعان هست نـه جای سر کشان و متمردان، بیرون رو کـه تو از صاغران و ان هستی[۱۵]

پس شیطان از خداوند مـهلت خواست که تا روز معلوم که تا فرزندان آدم را گمراه سازد، شیطان از خداوند درون خواست‌هایی را داشت کـه خداوند نیز ان‌ها را برآورده کرد و دلیل آن این بود کـه شیطان درون آسمان دو رکعت نماز خوانده بود کـه هر کدام چهار هزار سال طول کشیده بود. درون خواست‌های شیطان از این قرار بودند:

  • بداند روز معلوم چه روزی است.
  • بتواند بر فرزندان آدم مسلط گردد.
  • در پیکر آنان جاری شود.
  • در برابر هر فرزند از نسل آدم صاحب دو فرزند از نسل خود شود.
  • شیطان انسان‌ها را بتواند ببیند ولی فرزندان آدم او را نتوانند ببینند.
  • و درون نـهایت خواست کـه بتواند بـه هر شکل و ظاهری درون نزد انسان‌ها ظاهر شود.

سپس خداوند شیطان را پست و حقیر از درگاه خود بیرون کرد.[۱۶]

خلقت حوا به منظور آدم

خداوند سپس، حوا را خلق نمود. بدین شکل کـه خداوند آدم را درون خواب کرد سپس حوا را آفرید و به حوا امر کرد کـه آدم را تکان دهد که تا وی بیدار شود. آدم از جایش بلند شد و موجودی زیبا و نیکو رو را درون برابرش دید، بعد پرسید: «کیستی تو؟». و حوا جواب داد: مخلوقی هستم کـه خدا مرا آفریده، چنانچه مـی‌بینی.

در این موقع آدم عرض کرد: خداوندا کیست این موجود زیبا کـه من هم صحبتی و نزدیکی با وی را دوست دارم و مایلم بـه وی نگاه کنم.

خداوند فرمود: این آمـه و کنیز من است، آیـا مـی‌خواهی کـه همـیشـه با تو و انیس و هم سخن تو باشد؟

آدم عرض کرد: خداوندا، آری مایلم.

پس قرار شد کـه حوا بـه شرط آنکه آدم همـه علوم کائنات و دینی را بـه وی بیـاموزد، همسر وی گردد، سپس آدم بـه حوا گفت: «نزد من آی…» و حوا جواب داد: «نـه، تو نزد من آی!» و بعد خداوند بـه آدم فرمود کـه تو حتما به نزد حوا روی.

و این چنین آدم و حوا بـه عقد هم درآمدند و خداوند آن‌ها را وارد بهشت کرد و به آن‌ها اجازه خوردن و آشامـیدن از همـه نعمات بهشتی را داد جز یک درخت کـه فرمود: «به این درخت نزدیک نگردید وگرنـه از ظالمان هستید.»[۱۷]

شیطان بـه صورت مخفی وارد بهشت شد و آدم و حوا را فریب داد، بـه آن‌ها گفت: خداوند نـهی نفرموده شما را از کل ثمره این درخت، مگر به منظور آنکه خیر شما را نخواسته زیرا اگر از ثمره این درخت بخورید، دو فرشته مـی‌شوید یـا علم غیب پیدا مـی‌کنید یـا قدرتی پیدا مـی‌کنید بیش از عزیزان خدا، یـا کارتان بـه جایی مـی‌رسد کـه همـیشـه درون بهشت خواهید ماند و در زمره خالدین باشید، و هیچ‌گاه مرگ بـه سراغتان نمـی‌آید.[۱۸] و قسم خورد کـه من ناصح و خیر خواه شما هستم.[۱۹]

پس شیطان موجب لغزش آن‌ها از بهشت شد. پس از آن بود کـه هر دو مورد توبیخ خداوند قرار گرفتند. آنجا کـه مـی‌فرماید: " و ناداهما ربّهما الم أنـهکما عن تلکما الشجرة و اقل لکما انّ الشیطان عدو مبین " و پروردگارشان آن دو را ندا داد که: آیـا شما را از آن درخت نـهی نکردم و نگفتم کـه شیطان به منظور شما دشمن آشکاری هست ؟! " و تبعا مجازات هر دوی آن‌ها با بیرون رانده شدن از بهشت مساوی بود.[۲۰]

حوا و آدم آنقدر از آن درختان خوردند کـه جامـه بهشتی از تنشان خارج شد و مکشوف العوره شدند. از برگ‌های درختان بهشتی چیدند و با آن‌ها خود را پوشاندند.[۲۰]

خداوند بـه آدم و حوا گفت: آیـا من شما را از نزدیکی بـه این درخت منع نکردم؟ آیـا نگفتم کـه شیطان از به منظور بنی نوع انسان دشمنی ظاهری و قوی است، چرا بـه گفتار او مغرور شدید؟[۲۱]

آدم و حوا بـه جرم خود اعتراف د و از خداوند طلب بخشش د.[۲۲] ولی خداوند قبول نکرد و به فرشتگان گفت کـه آن‌ها را از درگاه خود بیرون کنند و آدم بـه خداوند گفت: خداوندا توبه مرا بپذیر و از گناهم حذر کن.

و خداوند فرمود: برو بـه سوی زمـین که تا توبهٔ تو را قبول کنم.

هنگامـی کـه آدم قصد خارج شدن از بهشت را داشت، گفت: «بسم الله الرحمن الرحیم.» و جبرئیل گفت: ای آدم، کلام بزرگی بر زبان آوردی، صبر کن، شاید حی سبحان ببرکت آن از تقصیراتت بگذرد.

خطاب شد: ای جبرئیل بگذار بـه زمـین برود و نسل او زیـاد شود، من بـه برکت بسم الله، فوج فوج گنـه کار بیـامرزم و از به منظور بسم الله خواص و نتائج و فوائد بسیـار است، هر بخواهد اطلاع بر آن‌پیدا نماید بر او هست که مراجعه بـه کتب اخبار نماید.[۲۳]

آغاز حیـات آدم درون زمـین

آدم بـه محض آنکه چشمانش را درون زمـین باز کرد بـه اطرافش نگاه کرد و شیطان را دید کـه قبل از او آنجا آمده، آدم رو بـه آسمان کرد و گفت: خداوندا مرا توانائی و طاقت زندگی و بسر بردن با او نیست، حال او را هم بـه زمـین آورده‌ای؟ من با وسوسه او چه کنم؟

و خداوند فرمود: ای آدم جزاء هر گناه را همان یک معصیت مـی‌نویسم و پاداش هر عمل نیکو را از ده که تا هفتصد برابر.

خداوند آدم و حوا را از یکدیگر جدا کرد و آدم را بـه کوه صفا و حوا را درون مروه قرار داد. آدم چهل شبانـه روز بـه سجده و گریـه به منظور خداوند پرداخت، سجده‌اش به منظور توبه و گریـه‌اش به منظور خطا و دوری از حوا بود. بعد از آنکه جبرئیل بر آدم نازل شد بـه وی توبه را آموخت و بعد از قبول توبه، مدت دوری آدم و حوا نیز بـه پایـان رسید.[۲۴]

سپس وقتی آن‌ها بـه یکدیگر رسیدند و با یکدیگر هم بستر شدند، حوا بعد از مدتی سنگین و شکمش بزرگ شد. آن هنگام آدم و حوا خدای خود را خواندند و در دعا و مناجات عرض د خدایـا اگر فرزند سالمـی بـه ما دهی هر دم از شاکران تو هستیم.[۲۵]

در هر مرحله حوا یک دو قول مـی‌زایید، درون مرتبه اول نام آن‌ها را قابیل (یـا قابین) و ش را اقلیما گذاشت و در شکم بعدی هابیل و ش لوذا را زایید. قابیل و هابیل به منظور آنکه بـه مقام پیـامبری دست یـابند و اسماء اعظم را بیـاموزند بـه رقابت پرداختند، و در نـهایت قابیل برادر خود، هابیل را بـه وسوسه شیطان کشت، زیرا او توانست درون مراسم قربانی د سر بلند بیرون آید.[۲۶]

شیطان بـه او گفت: قربانی برادرت قبول شد، اما قربانی تو قبول نگردید، اگر هابیل را زنده بگذاری نسل او بر فرزندان تو فخریـه مـی‌کنند کـه قربانی پدر ما مقبول و قربانی پدر شما مقبول نگردید.[۲۷]

پس قابیل بـه قصد کشتن برادر خود بـه سمت هابیل رفت ولی چون نمـی‌دانست وی را چطور بکشد، شیطان بـه او آموخت: سر برادر را بین دو سنگ بگذارد که تا او بمـیرد و قابیل چون اجرا نمود، سر برادر شکست و او مرد.[۲۸] درون آن زمان حیوانات و درندگان بـه سمت جسد هابیل آمدند و قابیل به منظور آنکه از تکه‌تکه شدند او جلوگیری کند برادر را بـه کول گرفت و ساعت‌ها درون جنگل بـه حرکت پرداخت که تا آنکه خسته شد و نشست و بی‌خبر از آنکه حتما با این جسد چه کند.

پس خداوند دو کلاغ را بـه نزدیکی قابیل فرستاد که تا آن‌ها با یکدیگر بجنگند، کلاغی کـه پیروز شده بود گودالی را با منقارش د و کلاغ مرده را درون آن مدفون کرد. بعد قابیل کـه این صحنـه را دید بـه تبعیت از کلاغ گودالی کند و هابیل را درون آن خاک کرد.[۲۹]

قابیل بعد از اینکار بـه خانـه برگشت و آدم جویـای فرزند دیگرش شد و قابیل بـه او گفت کـه از او خبر ندارد، بعد آدم با خبر شد از آن اتفاقی کـه نباید مـی‌افتاد. آدم چهل شبانـه روز به منظور فرزندش گریـه کرد. بعد از آن بـه آدم وحی شد کـه به او فرزندی داده مـی‌شود که تا قائم مقام هابیل باشد و طولی نکشید کـه فرزندی پاک و منزه زایید، وحی شد بر آدم کـه نام او را هبه الله بگذار زیرا هبه و عطیـه من است.

قابیل کـه دید آتش نشانـه مقبول شدن قربانی‌هایشان درون رقابت بوده‌است، بعد بعد از آنکه دید هیچ چیزی بـه نفع او نگردید، اولین آتشکده را ایجاد نمود و در روایت آمده‌است کـه خداوند او را که تا روز قیـامت درون برابر آفتاب معلق ساخت.

پس از آنکه خداوند شیث هبه الله را بـه آدم داد، فرزند دیگری بـه آدم داد کـه نام او یـافث گذاشته شد. زمانی کـه آن‌ها بزرگ شدند خداوند دو حوری درون فاصله یک روز به منظور آنان فرستاد. حوری اول کـه همسر شیث گردید نزله نام داشت و دیگری کـه به عقد یـافث درآمد منزله بود. آدم آن‌ها را بـه عقد یکدیگر درآورد.

شیث از همسرش یک پسر و یـافث از همسرش صاحب یک گردید؛ و خداوند دستور داد بـه آدم زمانی کـه آن‌ها بالغ شدند آن‌ها را بـه عقد یکدیگر درآورد.[۳۰] بعد این‌چنین بود کـه نسل آدم برروی زمـین گسترده گردید.

آدم ابوالبشر عمر طولانی داشت کـه همـه آن را بـه عبادت و زراعت پرداخت و صاحب فرزندان بسیـاری گردید. عمر آدم را بر اساس روایـات ۹۳۰ سال مـی‌دانند. آدم درون مکه درون گذشت و در همان‌جا دفن گردید، بعدها پیکر او را بـه نجف بردند و حالا درون نزدیکی علی بن ابیطالب آرمـیده‌است.[۳۱]

پانویس

  • مسعودی درون کتاب اثبات الوصیـه.
  • اتجعل فیـها من یفسد فیـها یسفک الدماء – الخ (سوره بقره)
  • فاجعل ذالک لخلیفه منا. (سوره بقره)
  • کتاب قصص شگفت‌انگیز قرآن مجید، نوشته حاج علی آقا قاضی زاهدی گلپایگانی درون سال 1348 هـ. ش / درون پانویس همـین بخش آمده‌است کـه کعبه را وسیلهٔ توبه زمـینیـان و بیت المعمور را وسیله توبه اهل آسمان کرده‌اند. (اللهم ارزقنا حج بیتک)
  • و اذ قال ربک للملائکه انی خالق بشرا من صلصال من حما مسنون (آیـه 28 سوره حجر)
  • حدیث قدسی – اصول کافی
  • کتاب قصص شگفت‌انگیز قرآن مجید، نوشته حاج علی آقا قاضی زاهدی گلپایگانی درون سال 1348 هـ. ش صفحه 12
  • و قی روایـه رواها القمـی اده یقول (ع) فخلق الله آدم و بقی اربعین سنته مصورا وکان یمر بـه ابلیس للعین فیقول لامر ما خلقت. (روایت قمـی علیـه الرحمـه – تفسیر علی بن ابراهیم)
  • اوقال لامر عظیم خلقت وقال العالم (ع) فقال ابلیس لئن امرنی الله بالسجود لهذا عصیته.
  • -کتاب قصص شگفت‌انگیز قرآن مجید، نوشته حاج علی آقا قاضی زاهدی گلپایگانی درون سال 1348 هـ. ش صفحه 14
  • مقصود از علم اسماء، علم لغات نیست، بلکه همون علوم دنیوی و آگاهی از حقایق مخلوقات و کائنات هست (قصص شگفت‌انگیز قرآن کریم – صفحه 15)
  • و علم آدم الاسما کلها ثم عرضهم علی الملائکه فقال انبونی باسماء هولاء ان کنتم صادقین
  • قصص شگفت‌انگیز قرآن کریم – صفحه 17 – روایت امام رضا (ع): فسجد الملائکه کلهم اجمعون الا ابلیس ابی و استکبر.
  • قال منعک الا تسجد اذا امرتک (سوره اعراف آیـه 12) قال انا خیره منـه خلقتی من نار و خلقته من طین.
  • قال فاهبط منـها فمایکون لک ان تتکبر فیـها فاخرج انک من اصاغرین. (سوره اعراف آیـه 13)
  • قصص شگفت‌انگیز قرآن کریم - صفحه 25
  • نقل شده از اصول کافی - تفسیر قمـی درون قصص شگفت‌انگیز قرآن کریم درون صفحه 29 از سوره بقره
  • آیـه 20 اعراف
  • و قاسمـهما انی لکما لمن الناصحین.
  • ↑ ۲۰٫۰۲۰٫۱ 22 اعراف
  • 23 اعراف
  • آیـه 36 بقره
  • قصص شگفت‌انگیز قرآن مجید – صفحه 36
  • قصص شگفت‌انگیز قرآن کریم، ص۳۶
  • سورهٔ اعراف آیـهٔ ۱۸۹
  • قصص شگفت‌انگیز قرآن کریم- صفحه 47
  • آیـهٔ ۳۰ مائده
  • حدیث حضرت زین العابدین – اصول کافی
  • آیـه 31 مائده
  • - درون روایت هست که آدم صاحب چهار فرزند بود، درون ابتدا خداوند به منظور آن چهار پسر چهار حوریـه فرستاد کـه نسل آن‌ها را زیـاد گردانید و سپس به منظور آنان از بین جنیون چهار همسر را تزویج کرد و همـینگونـه بود کـه نسل آدم گسترده گردید.
  • قصص شگفت‌انگیز قرآن کریم، صص ۴۳–۵۴
  • عبارت پانویس ۲ از قرآن نیست

    منابع

    • قرآن کریم
    • قصص شگفت‌انگیز قرآن کریم
    • اصول کافی
    • تفسیر قمـی
    • اسرائیلیـات
    • ن
    • ب
    • و
    نسب چهره‌های تورات/عهد عتیق از آدم که تا داوود
    آدم که تا سام
    آدم · شیث · انوش · قینان · مـهللئیل · یـارد · خنوخ · متوشالح · لمک · نوح · سام
    ارفکشاد که تا یعقوب
    ارفکشاد · شالح · عابر · فالج · رئو · سروج · ناحور · تارح · ابراهیم · اسحاق · یعقوب
    یـهودا که تا داوود
    یـهودا · فارص · حصرون · ارام · عمـیناداب · نحشون · شلمون · بوعز · عوبید · یسی · داوود
    • ن
    • ب
    • و
    پیـامبران و رسولان درون قرآن
    آدم • ادریس • نوح • هود • صالح • ابراهیم • لوط • اسماعیل • اسحاق • یعقوب • یوسف • ایوب • شعیب • موسی • هارون • ذوالکفل • داوود • سلیمان • الیـاس • الیسع • یونس • زکریـا • یحیی • عزیر • عِمران • عیسی • محمد
    • ن
    • ب
    • و
    شخصیّت‌ها و اَعلامِ قرآنی
    شخصیت‌ها
    شکل‌های حیـات
    فراانسانی
    خداوند (الله)

    نام‌ها و صفات بیـان شده درون قرآن

    فرشتگان
    (ملائکه)

    اِسرافیل • جَبرَئیل (جِبریل، روح‌الأمـین) و روح‌القُدُس • عِزرائیل (مَلَک‌ُالموت) • مـیکائیل (مـیکال) • هاروت و ماروت • فرشته روح

    جن‌ها

    اِبلیس یـا شَیطان • عِفریت

    در بهشت

    حورٌ عین • غِلمان و وِلدان

    پیـامبران و
    فرستادگان الهی
    نام بُرده شده

    آدم • اِبراهیم (خلیل‌الله) • اِدریس • اِسحاق • اِسماعیل (ذبیح‌الله) • اِلیـاس (اِلیـاسین) • اَلْیَسَع • اَیّوب • داوود • ذوالکِفل • زَکریّا • سُلیمان • شُعیب • صالِح • عُزَیر • عِمران بن ماثان (پدر مریم) • عیسیٰ مَسیح (روح‌الله) • لوط • محمّد یـا احمد • موسیٰ (کلیم‌الله) • نوح • هارون • هود • یَحییٰ • یَعقوب (اسرائیل) • یوسُف • یونُس (ذو النّون، صاحِبِ الحوت)

    اشاره شده

    اِرمـیا بن حلقیّا • سَموئیل (اُشْموئیل) • یوشَع بن نون

    افراد نیک
    (پیش از اسلام)
    نام بُرده شده

    ذو القَرنَین • طالوت • لُقمان • مَریَم

    اشاره شده

    آسیة بنت مزاحم (همسر فرعون‏) • آصِف بن بَرخیـا • بِلقیس (ملکه سَبَأ) • بِنیـامـین • جادوگران فرعون • حَبیب نَجّار (مؤمن آل‌یـاسین‏) • خِضر • شَمعون الصَّفا (شمعون فطرس) • کالِب بن یوفَنّا (همراه یوشع) • مؤمن آل‌فرعون (حزبیل/حزقیل بن صبورا)

    دیگر افراد
    (پیش از اسلام)
    نام بُرده شده

    آزَر (عموی ابراهیم) • جالوت • سامِریّ • فِرعون • قارون • هامان

    اشاره شده

    ابرهه • بُختُ‌نَصَّر • بَرصیصا • بَلعَم باعورا • پوتیفار (عزیز مصر) • پولس • زُلِیخا یـا راعیل (زن عزیز مصر) • شَدّاد • شَمعون بن یعقوب‏ • قاتلان ناقه صالح (قدار بن سالف و مصدع بن دهر (مصدع بن مـهرج)) • نمرود • ولید بن ریّان یـا آمنحوتپ چهارم آخِناتون (پادشاه مصر زمان یوسف)

    افراد نام بُرده شده
    (پس‌از اسلام)

    ابولَهَب • زید بن حارثه

    منسوبان پیـامبران
    منسوبان نیکِ‌
    تصریح‌شده

    اِلیصابات یـا ایشاع (همسر زکریّا) • حَوّا (همسر آدم) • ساره (همسر ابراهیم، مادر اسحاق) • صَفورا (همسر موسی) و لیّا ( صفورا) • کُلثُم یـا کُلثوم ( موسی) • هابیل (پسر آدم) • یوکابِد (مادر موسی) • ان لوط (ریثا، زعورا و...)

    منسوبانِ‌نیکِ‌
    تصریح‌نشده

    ابیونا (مادر ابراهیم) • پسر لقمان • تارَح یـا تارَخ (پدر ابراهیم) • حَنّة (حَنّا) بنت فاقوذ (مادر مریم) • ان محمد • راحیل (همسر یعقوب) • رَحمـه (همسر ایّوب) • شمخا بنت أنوش (مادر نوح) • عِمران (پدر موسی) • لمِک بن مَتْوشَلَخ (پدر نوح) • هاجَر (همسر ابراهیم، مادر اسماعیل)

    دیگر منسوبان

    آزَر (پدر ابراهیم) • اُمّ‌جَمـیل (زن ابولهب) • قابیل (پسر آدم) • کنعان یـا یـام (پسر نوح) • والِهه یـا واهِله (همسر لوط) • والِعه یـا واعِله (همسر نوح) • همسران محمد • برادران یوسُف • فرزند سلیمان (جسد مرده) • فرزندان ایّوب

    گروه‌ها و قبیله‌ها
    اقوام و قبایل
    نام بُرده شده

    اصحاب رَسّ • رومـیان • قُریش • بنی‌اسرائیل • عرب و عجم • قوم اِلیـاس (اِلیـاسین) • قوم ابراهیم • قوم تُبَّع • قوم ثَمود (قوم صالح، اصحاب حِجر) • قوم شُعیب (اصحاب مَدیَن (اهل مدین) و اصحاب اَیکه) • قوم سَبَأ • قوم عاد (قوم هود) • قوم لوط (مؤتفکات) • قوم نوح • قوم یونُس • یأجوج و مأجوج

    اشاره شده

    ایرانیـان • بنی امـیه • بنی قُریظه • بنی قَینُقاع • بنی نَضیر • بنی‌هاشم • عمالقه

    گروه‌ها
    نام بُرده شده

    اسباط • اسباط بنی‌اسرائیل • اصحاب اخدود • اصحاب الجنة (صاحبان باغ سوخته) • اصحاب سبت • اصحاب سفینـه نوح • اصحاب فیل • اصحاب القریة (اصحاب یـاسین) • اصحاب کهف و رقیم • اهل‌بیت • اهل یَثرب یـا اهل مدینـه • حواریـان (انصار عیسی) • نقبای بنی‌اسرائیل
    آل‌ابراهیم • آل‌داوود • آل‌عمران • آل‌لوط • آل‌موسی و آل‌هارون • آل‌یعقوب • اهل نوح • پیـامبران اولوا العَزْم

    اشاره شده

    اصحاب صُفّه • اصحاب عقبه • اهل قبا • اهل مکّه • امت اسلام (امت محمد) • اوس و خزرج • مـهاجرین و انصار • حزب‌الله • قبطیـان (آل‌فرعون، قوم فرعون)

    گروه‌های
    دینی

    اهل ذِمّه • اهل کتاب • صابئان • کافران • مَجوس (زرتشتیـان) • مسلمانان • مشرکان • منافقان • نصاری (اهل انجیل، مسیحیـان) • یـهود • اَحبار (عالمان یـهود) • رَبّانیّون (عالمان دین) • رَهبان (عابدان و زاهدان مسیحی) • قِسّیسین (عالمان مسیحی)

    مکان‌ها، موجودیت‌ها و رویدادها
    مکان‌ها
    نام بُرده شده

    اَحقاف • ارض مقدس(فلسطین و شام) • ارم • باب حطه • بابِل • بَدر • حِجر • حُنَین • رَسّ • سَبَأ • طور سینا (طور سینین، کوه طور) • عرفات و مشعر الحرام • کعبه (بیت الحرام، بیت العتیق) • کوه جودی • کوه صفا و مروه • مجمع البحرین • مَدیَن • مدینـه (پیشتر یَثرب) • مسجد الأقصیٰ • مسجد الحرام • مسجد ضِرار • مِصر • مقام ابراهیم • مَکّه (بَکّه، بَلَد الأمـین، اُمّ‌القریٰ) • مؤتفکة (سدوم) • وادیِ طُویٰ

    اشاره شده

    انطاکیـه (انتاکیـه) • ایله • بهشت شَدّاد • بیت المقدس و اریحا • بین‌النـهرین • حِجْرِ اِسماعیل و حَجَرُ الأسوَد • حُدَیبیّه • دار الندوة • رود اردن • رود فلسطین • رود نیل • سدِّ ذو القَرنین • سدّ مَأرِب • صحرای سینا و تیـه • طائف • غار حَرا و غار ثور • غار اصحاب کهف • مسجد قُبا و مسجد النبی • نینوا • کنعان

    مکان‌های دینی

    بیعه (کلیسا) • صَلات (کنیسه، کنشت) • صومعه (دِیر) • مِحراب • مسجد

    موجوداتِ
    مادّیِ
    غیرانسان
    کتاب‌های آسمانی

    اِنجیل عیسی • تورات (صُحُف موسی) • زَبور داوود • صُحُف ابراهیم • قَرآن محمّد

    حیوانات منسوب

    ابابیل • سگ اصحاب کهف • شتر صالح • گاو بنی اسرائیل و سامری • ماهی یونس • هدهد سلیمان

    اشیـای منسوب

    الواح موسی • تابوت بنی اسرائیل (صندوق عهد) • تخت بلقیس • درخت ممنوعه آدم • صور اسرافیل • عصای موسی • کشتی نوح • مائده آسمانی حواریون

    بُت‌های نام‌بُرده‌شده

    بَعل • لات، عُزّیٰ و مَنات • وَدّ، سُواع، یَغوث، یَعوق و نَسر • (جِبت و طاغوت • اَنصاب)

    رویدادها

    حجةالوداع • صلح حدیبیـه • عمرةالقضا • غدیر خم • غزوه اُحُد • غزوه اَحزاب (خندق) • غزوه بَدر • غزوه تبوک • غزوه حُنَین • غزوه خیبر • فتح المبین • فتح مکه • لیلةالمبیت • ماجرای افک • مباهله • یوم‌الدار

    یـادداشت: ترتیب نام‌ها بر اساس حروف الفباست. آن‌چه درون پرانتز جلوی هر نام آمده است، اکثراً نام‌ها یـا صفات دیگری هست که درون قرآن به منظور آن نام ذکر شده است؛ یـا نسبت آن شخص.
    برگرفته از «https://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=آدم_در_اسلام&oldid=23804802»




    [آدم درون اسلام - ویکی‌پدیـا، دانشنامـهٔ آزاد کلیم 1 ابلیس]

    نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 25 Sep 2018 23:17:00 +0000