پرش بـه ناوبری پرش بـه جستجو

سیـاوش قمـیشی اطلاعاتنام اصلی سیـاوش قمـیشیتولد ۲۱ خرداد ۱۳۲۴[۱]
۱۱ ژوئن ۱۹۴۵ ‏(۷۳ سال)
اهواز، دانلود دکلمه های صوتی محمد صالح علا خوزستان، ایران[۱]ملیت ایرانیسبک‌(ها) پاپ، ترنس، راک، بلوز و هاوسساز(ها) پیـانو
گیتار
ارگ
سینث‌سایزرسال‌های فعالیت ۱۹۵۹ – تاکنونناشرین کلترکورد، آونگ، ترانـه، تپشسازهای برجسته پیـانو، سینث‌سایزرنوع صوت تنوروبگاه وبگاه

سیـاوش قمـیشی (زادهٔ ۲۱ خرداد ۱۳۲۴ درون اهواز)، آهنگساز و خواننده سرشناس ایرانی مقیم لس آنجلس است.[۲] سیـاوش قمـیشی تاکنون ۱۸ آلبوم رسمـی موسیقی و ۱۸ تک آهنگ و یک موسیقی فیلم منتشر کرده‌است.[۳] او تاکنون آهنگ‌های موفق بسیـاری را به منظور خوانندگان پاپ ایرانی ساخته‌است. دانلود دکلمه های صوتی محمد صالح علا سیـاوش قمـیشی اولین هنرمند ایرانی هست که توانسته‌است به منظور یک آهنگ، هر چهار بخش اصلی آن یعنی ترانـه، آهنگ، تنظیم و خوانندگی را خود بـه تنـهایی انجام بدهد. دانلود دکلمه های صوتی محمد صالح علا او بـه عنوان پایـه‌گذار سبک موسیقی ترنس درون ایران شناخته مـی‌شود.[۴] هوادارانش بـه او لقب مرد بارانی داده‌اند.

زندگی‌نامـه

شناسنامـه سیـاوش قمـیشی
سیـاوش قمـیشی درون جوانی
اعضای گروه ریبلز، تهران، سیـاوش قمـیشی نفر دوم از راست
گروه ریبلز، تهران، سیـاوش قمـیشی ایستاده درون وسط
گروه ریبلز، تهران، سیـاوش قمـیشی درون حال نواختن کیبورد
آهنگسازی سیـاوش قمـیشی به منظور جام جهانی فوتبال ۱۹۷۸
عسیـاوش قمـیشی و عارف بر روی مجله زن روز

سیـاوش قمـیشی کوچکترین فرزند خانوادهٔ خویش هست و دو برادر بـه نام‌های سیروس و سیـامک و یک بـه نام سیمـین دارد.[۱] او درون سن ۹ ماهگی بـه همراه خانواده از اهواز بـه تهران مـهاجرت کرد.[۵] سیـاوش ۶ سال داشت کـه یکی از برادرانش آکاردئون مـی‌آموخت و مادرش پیـانو را زیر نظر یک معلم روس بـه نام اُلگا مـی‌آموخت. او از شنیدن صدای نواختن آن‌ها لذت بسیـاری مـی‌برد و در حالی کـه کودک بود و پایش بـه پدال‌های پیـانو نمـی‌رسید بـه پشت ساز مادرش (پیـانو) مـی‌نشست و با پدال‌های آن بازی مـی‌کرد. همـین بازی‌ها بـه همراه صداهائی کـه از این ساز خارج مـی‌شد بـه او احساس خوبی مـی‌داد و رفته رفته سیـاوش بـه موسیقی علاقه‌ای ویژه پیدا کرد.
سیـاوش ۱۱ سال داشت کـه هر روز از مسیر مدرسه که تا خانـه از جلوی یک مغازهٔ کفش فروشی رد مـی‌شد کـه در ویترینش یک گیتار به منظور تزئین دکور آویزان کرده بود. آن گیتار توجه او را بـه خود که تا جایی جلب کرد کـه یک روز او با پدرش راجع بـه خرید آن گیتار صحبت کرد اما پدر با این موضوع مخالفت کرد. چندی بعد بـه مناسبت روز تولد سیـاوش، پدر از سر تصمـیم خود بازگشت و همان گیتار را به منظور سیـاوش خرید. او مدتی با همان گیتار ناکوک بـه صورت غیر حرفه‌ای مـی‌نواخت که تا اینکه روزی درون یک کاباره کـه ویگن مـی‌خواند شرکت کرد. زمانی کـه ویگن آنتراکتی درون مـیان اجرای خود داده بود، سیـاوش فرصت را غنیمت شمرد و نزد او رفت و نحوه کوک گیتار را از او پرسید. ویگن او را بـه پشت صحنـه برد و کوک گیتار را به‌او یـاد داد. بعد از آن روز سیـاوش مدت‌ها آهنگ‌های ویگن را گوش مـی‌کرد، مـی‌خواند و مـی‌نواخت.
سیـاوش ۱۳ ساله بود کـه خواننده‌ای بـه نام ضیـا بـه او پیشنـهاد داد که تا به عنوان نوازنده گیتار با او کـه او هم گیتار مـی‌زد، همکاری کند. این بار هم پدر با سیـاوش مخالفت کرد. بعدها سیـاوش از ضیـا شعری گرفت و آهنگی را بـه صورت زمزمـه روی آن گذاشت و ضیـا هم از آن استقبال کرد. سپس ضیـا آن را درون رادیو اجرا کرد و آهنگ معروف شد؛ بنابراین سیـاوش اولین آهنگ خود را با نام «ای قایقران» به منظور ضیـاء خوانندهٔ معروف آن سال‌ها ساخت.[۵]

در تابستان سال ۱۳۳۸ شمسی (۱۹۵۹ مـیلادی) برادر بزرگتر سیـاوش کـه از لندن بـه تهران آمده بود، هنگام بازگشت، سیـاوش را نیز با خود بـه لندن برد. سیـاوش کـه ۱۴ ساله بود بـه لندن نزد و برادرش رفت و در آنجا تحصیل کرد. زمانی کـه سیـاوش هفده یـا هجده ساله بود شب‌ها درون کلاب‌ها (باشگاه‌های شبانـه) با خوانندگی و نوازندگی درون گروه‌های مختلف، خرج زندگی و تحصیل خود را درمـی‌آورد. آن زمان موسیقی پاپ درون لندن جاری بود و هنوز موسیقی راک بـه آن صورت شکل نگرفته بود. او چندین سال درون انگلستان بـه عنوان گیتاریست و خواننده (به زبان انگلیسی) درون بندهای Avengers و Insects و دیگر بندها بـه فعالیت پرداخت. فضای آن سال‌های لندن مصادف بود با اوج فعالیت‌های گروه‌های معروف موسیقی آن زمان یعنی گروه‌های رولینگ استونز، بیتلز و پینک فلوید. فضای هنر موسیقی آن سال‌های لندن کـه با فعالیت‌های گروه‌های معروف موسیقی بـه نوعی مـهد آن روزهای موسیقی دنیـا شده بود بسیـار بر سبک هنر موسیقی سیـاوش قمـیشی تأثیر گذاشت و خود او همواره حضوش درون لندن آن سال‌ها را یک توفیق بزرگ به منظور خود مـی‌داند.
او سرانجام موفق بـه اخذ مدرک کارشناسی ارشد موسیقی درون رشته آهنگسازی از دانشگاه Royal Society of Arts واقع درون لندن شد.[۵]

او با با اعضاء گروه‌هایی کـه کنسرت اجرا مـی‌د دوست بود و همـین دوستی باعث شد کـه بعد از مدتی فعالیت خود را با یکی از همـین گروه‌ها آغاز کند. سیـاوش ساز مـی‌نواخت و اعضا ارکستری کـه با او دست بودند از این موضوع اطلاع داشتند و وقتی گیتاریست یکی از همـین ارکسترها مریض شد و مدت‌ها بود کهی را بـه عنوان جانشین دا نمـی‌د از سیـاوش قمـیشی درخواست نمودند که تا جایگزین وی شود و این چنین رسماً پیشنـهاد همکاری بـه او دادند. این همکاری بسیـار خوب شروع شد و پایـه‌گذاری مناسبی بود. سیـاوش همکاری خود را بـه مدت سه سال با این ارکستر Insects ادامـه داد و بعد از آن بـه مدت چهار سال با گروهی بـه نام Wingers بـه ادامـهٔ فعالیت پرداخت و سرانجام خودش ارکستر مخصوص خودش را پایـه گذاشت. ارکستری کـه جز خودش باقی نوازنده‌های آن غیر ایرانی بودند. وظیفهٔ سیـاوش قمـیشی درون این بند خوانندگی بود و در عین حال بـه نواختن گیتار هم مـی‌پرداخت. بعد از مدتی کیبوردیستشان بـه دلایلی ارکستر را ترک کرد و سیـاوش از آن موقع مسئولیت نواختن کیبورد را نیز پذیرفت و جای خالی کیبوردیستِ رفته را پُر کرد. زندگی سیـاوش بـه همـین شکل مـی‌گذشت.

سیـاوش درون ۲۵ سالگی درون سال ۱۳۴۹ بـه ایران بازگشت. درون ایران، او بـه عنوان آهنگساز به منظور رادیو کار کرد و همچون سال‌های گذشتهٔ اقامتش درون لندن، درون گروه‌های مختلفی از جمله The Rebels و Black cats فعالیت کرد.
در این مـیان چندین بار بـه لندن رفت و برگشت. درون همـین حین همکاری بیشتری نیز با کوروش یغمائی پیدا کرد. بعد از ورود بـه ایران بندی بـه نام Stars تشکیل داد و در آن گروه بـه بازخوانی آهنگ‌های خارجی پرداخت. بعدها درون گروهی بـه نام The Rebels (شورشیـان) بـه همکاری پرداخت.

سیـاوش قمـیشی درون تهران بـه عنوان کیبوردیست و خواننده (به زبان‌های غیر از فارسی از جمله انگلیسی و ایتالیـایی) درون گروهی بـه نام The Rebels (ترجمـه فارسی: دانلود دکلمه های صوتی محمد صالح علا شورشیـان) بـه همراه شـهرام شب‌پره (که خود او بنیـانگذار این گروه بود)، همایون جمالی و کامبیز معینی همکاری کرد. درون این گروه سیـاوش قمـیشی بـه عنوان کیبوردیست و خواننده آهنگ‌های با ریتم کند، شـهرام شبپره بـه عنوان جازیست و خواننده آهنگ‌های با ریتم تند، همایون جمالی بـه عنوان بیسیست و کامبیز معینی بـه عنوان گیتاریست فعالیت مـی‌د.[۲][۵]

سیـاوش قمـیشی درون تمام این سال‌ها درون گروه‌های مختلف نوازندگی مـی‌کرد و خوانندگیش بـه زبان‌های غیر از فارسی از جمله انگلیسی و ایتالیـایی و غیره محدود مـی‌شد. درون این سال‌ها گاهی بر روی ترانـه‌های فارسی کـه به دستش مـی‌رسید آهنگ مـی‌ساخت و در خانـه، پیش خودش ساز مـی‌زد و آن‌ها را مـی‌خواند و برخی از آن اجراهای خصوصی خود را با ضبط صوتی کـه در اختیـار داشت ضبط مـی‌کرد. امروزه برخی از این آهنگ‌ها با کیفیتی پایین درون قالب یک آلبوم غیررسمـی بـه نام عروسک شب، گردآوری شده‌اند. درون این سال‌ها سیـاوش ملودی‌هایی را نیز به منظور خود ساخته بود کـه شعری روی آن‌ها نبود و حالت بی‌کلام داشت. آهنگ قصه گل و تگرگ یکی از این آهنگ‌ها بود. عارف با شنیدن آهنگ قصه گل و تگرگ بـه همراه چند آهنگ دیگر از سیـاوش کـه شعری روی آن‌ها نبود و تنـها ملودی بودند، شیفتهٔ آهنگ‌های او شد؛ بنابراین عارف اولینی بود کـه هنر آهنگسازی سیـاوش را کشف کرد. او آهنگ قصه گل و تگرگ را بـه ایرج جنتی عطایی داد که تا روی آن شعر بگذارد و قرار شد که تا واروژان آن را تنظیم کند. نـهایتاً آهنگ قصه گل و تگرگ شکل گرفت و عارف آن را خواند و با این آهنگ اولین همکاری عارف با سیـاوش و همچنین سیـاوش با واروژان شکل گرفت. قصه گل و تگرگ، اولین آهنگسازی سیـاوش قمـیشی بـه صورت رسمـی به منظور ترانـه‌های ایرانی بود. این آهنگ بـه همراه چند آهنگ دیگر کـه عارف از سیـاوش گرفته بود، نـه تنـها به منظور عارف بلکه به منظور کل موسیقی پاپ آن سال‌های ایران، نوعی سبک تازه محسوب مـی‌شدند. یکی از این آهنگ‌ها، عشق نام دارد کـه اولین آهنگ شاد سیـاوش با ریتم شش و هشت و جزو اولین آهنگ‌های سیـاوش به منظور دیگر خوانندگان است. او بخش‌هایی از این آهنگ را با سوت زده بود کـه با پیشنـهاد عارف و با موافقت سیـاوش، این قسمت‌ها با صدای ساکسیفون جایگزین شد. عارف این آهنگ‌ها را بـه یک دفترخانـه (محضر) برد که تا با قرارداد محضری، امتیـاز آن‌ها را از آن خود کرده و از دستیـابی خوانندگان دیگر بـه این آهنگ‌ها جلوگیری کرده باشد. عارف قبل از ضبط این آهنگ‌ها، درون مصاحبه با مجله زن روز نسبت بـه موفقیت این ترانـه‌ها بسیـار ابراز خوش‌بینی کرده بود و آن‌ها را نقطه عطفی درون خوانندگی خود مـی‌دانست. سیـاوش درون مصاحبه با همـین مجله گفته بود کـه قصه گل و تگرگ، آهنگی تازه و جالب هست و درون این آهنگ از بم‌ترین صدای عارف که تا نـهایت صدای او استفاده شده‌است. سیـاوش اعتقاد داشت کـه آهنگسازان قبلی از تمام قدرت و وسعت صدای عارف استفاده نکرده‌اند. عارف بعد از خواندن این آهنگ‌ها یک ماشین آلفارومئو کـه مورد علاقه خود سیـاوش بود، برایش خرید. سیـاوش، عارف را دوست قدیمـی و صمـیمـی خود مـی‌داند.
گفتنی هست آهنگ قصه گل و تگرگ (با خوانندگی عارف) جزو معدود همکاری‌های سیـاوش قمـیشی با واروژان است. سیـاوش درون مجموع ۴ آهنگ خود را درون آن سال‌ها با تنظیم واروژان بـه عارف داد. سیـاوش بعد از همکاری با عارف، بـه تدریج برخی از آهنگ‌های خود را بـه خوانندگان دیگر هم داد و این چنین نامش بـه عنوان یک آهنگساز درون مـیان دیگر آهنگسازان مطرح شد. سیـاوش قمـیشی درون سال ۱۳۷۴ آلبومـی را با عنوان قصه گل و تگرگ منتشر کرد کـه در آن، آهنگ قصه گل و تگرگ را این بار با تنظیم استیو مک کرام خوانده‌است.
سیـاوش درون سال ۱۳۵۳ آلبوم فرنگیس را کـه بیشتر تنظیم‌های آن را ناصر چشم آذر انجام داده بود، منتشر کرد. درون این آلبوم آهنگی وجود داشت بـه نام فرنگیس کـه به سرعت درون مـیان مردم محبوب شد و برای اولین بار نام سیـاوش قمـیشی بر سر زبان‌ها افتاد. درون آن دوران کمپانی خاصی به منظور پخش این آلبوم وجود نداشت بـه همـین علت این آلبوم توسط مردم کپی و دست بـه دست مـی‌شد. اما بعدها توسط چهار کمپانی: «آرت کو»، «آواز»، «ترانـه» و «پارس ویدئو» منتشر شد کـه با فروش بسیـار خوبی نیز روبرو گردید. سیـاوش قمـیشی تأکید مـی‌کند کـه ارائهٔ آلبوم «فرنگیس» تنـها به منظور سرگرم شدن بوده و او قصد نداشته‌است که تا با این آلبوم تبدیل بـه یک خواننده شود اما وقتی کـه در سال ۱۳۷۱ (۱۹۹۲) «مسعود فردمنش» بـه او پیشنـهاد داد کـه کاری مشترک ارائه دهند و چندین شعر (که بارزترین آن‌ها بـه گفتهٔ سیـاوش پرنده‌های قفسی بود) درون اختیـار سیـاوش قرار داد، انتشار آلبوم جدید را قبول کرد. بـه این ترتیب سیـاوش قمـیشی از سن ۴۷ سالگی رسماً خوانندگی را آغار نمود و آلبوم «حکایت» را منتشر ساخت کـه مورد توجه بسیـار زیـادی قرار گرفت.

سیـاوش درون این سال‌ها به منظور خوانندگان مختلفی همچون عارف، امـیر رسایی، ابی، داریوش، رامش، بتی، افشین مقدم و دیگران آهنگسازی کرد. درون سال ۱۳۵۶ موسیقی فیلم بوی گندم بـه کارگردانی امـیر مجاهد و فرزان دلجو بـه او سپرده شد. همچنین سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران آهنگسازی به منظور موزیک پخش بازی‌های جام جهانی فوتبال ۱۹۷۸ آرژانتین را بـه او سپرد. این آهنگ قرار بود کـه با صدای پخش شود. متأسفانـه اطلاعات دقیقی از ضبط این آهنگ درون دست نیست.

سیـاوش قمـیشی سرانجام درون سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۸) و پس از انقلاب بـه همراه تعداد زیـادی از هنرمندان ایران را ترک کرد. او ابتدا بـه انگلستان رفت و بعد از چند ماه، درون سال ۱۹۷۹ بـه شـهر لس آنجلس آمریکا رفت و تاکنون درون این شـهر اقامت دارد.[۵] او ایران را ترک کرد چرا کـه او موسیقی‌دان بود و همان‌طور کـه خود مـی‌گوید بـه غیر از موسیقی کار دیگری بلد نبود و رژیم بعدی را مخالف با موسیقی مـی‌دیده‌است.
سال‌های اول زندگی درون لس آنجلس به منظور سیـاوش و دیگر خوانندگان و هنرمندان ایرانی بسیـار سخت و دشوار گذشت. سیـاوش درون همان اولین ماه‌های ورود بـه آمریکا، درون شـهر یونیورسال سیتی کالیفرنیـا شب‌ها بـه کلاب‌ها مـی‌رفت و موسیقی آن‌ها را تماشا مـی‌کرد. درون همـین کلاب‌ها با گروهی آشنا شد کـه به دنبال یک نوازندهٔ کیبورد و خواننده بودند. سیـاوش حدود یک سال با آن‌ها کـه ۴ نفر آمریکایی بودند همکاری کرد. درون همان ماه‌های اول ورودش بـه آمریکا بود کـه با کمک دوستش آلبوم خواب بارون را منتشر کرد. بعد از آن، بـه مدت چندین سال نخواند و فقط بـه کار آهنگسازی به منظور خوانندگان روی آورد و سرانجام درون سال ۱۳۷۱ با همکاری مسعود فردمنش آلبوم حکایت را منتشر کرد و با این آلبوم رسماً فعالیت‌های خوانندگی خود را که تا به امروز ادامـه داده‌است.[۶]
سیـاوش قمـیشی عاشق فصل پاییز و باران و گل‌ها و درخت‌ها و حیوانات است. درون اکثر آثار او این عناصر نیز بـه چشم مـی‌خورند. او بیش از هر چیز عاشق حرفهٔ آهنگسازی و کار درون استودیو است. او بـه نقاشی و نویسندگی نیز علاقه‌مند هست اما هیچگاه درون این دو عرصه فعالیتی نداشته‌است. او درون خانـه خودش گلدان‌هایی دارد کـه بسیـار بـه آن‌ها مـی‌رسد و آن‌ها را دوست دارد. همچنین بـه سگ‌ها و گربه‌ها بسیـار علاقه دارد. سیـاوش قمـیشی غم را بـه خاطر عمق زیـادش دوست دارد اما بر خلاف فضای غمناک بیشتر آهنگ‌هایش، انسانی شاد، امـیدوار و شوخ‌طبع است. او حال و هوای آهنگ‌هایش را ناشی از شعر آن‌ها مـی‌داند. او سادگی و صداقت را از ویژگی‌های موسیقی و خصوصیـات رفتاری خودش مـی‌داند. سیـاوش بیشتر وقت خود را درون خانـه مـی‌گذراند. شب‌ها که تا دیروقت بیدار هست و بـه موزیک گوش و کتاب خواندن و ساز زدن (بیشتر بـه شکل بداهه نوازی) مشغول است.
سیـاوش قمـیشی اولین هنرمند ایرانی هست که توانسته‌است به منظور خود هم ترانـه بگوید، هم آهنگسازی کند و هم خواننده آن باشد. او بـه مدت چندین سال هم درون ایران و هم درون خارج از ایران هیچگاه قصد خواننده شدن بـه زبان فارسی را نداشت و یکی از دلایل وقفه‌های طولانی و چندین ساله بین آهنگ‌ها و آلبوم‌های او که تا قبل از سال ۱۳۷۱ (یعنی مجموعه آهنگ‌های عروسک شب، آلبوم فرنگیس و آلبوم خواب بارون)؛ همـین مسئله بوده‌است. او حرفهٔ خوانندگی را به‌طور جدی درون سال ۱۳۷۱ زمانی کـه ۴۷ سال داشت با آلبوم حکایت شروع کرد.
سیـاوش قمـیشی چندان بـه برگزاری کنسرت به منظور خود علاقه‌ای ندارد. او همواره پیگیر موسیقی روز دنیـاست و به موسیقی‌های معتبر و روز دنیـا گوش مـی‌دهد و همانگونـه کـه خود مـی‌گوید سعی مـی‌کند که تا قسمت‌های خوب آن موسیقی‌ها را درون موسیقی خود پیـاده کند و سعی درون ارائه کارهایی با کیفیت بالا دارد. این مسئله درون دو آلبوم نقاب و بی‌سرزمـین تر از باد نیز اتفاق افتاد و سیـاوش قمـیشی این دو آلبوم را بر جریـان موسیقی داخل ایران تأثیرگذار مـی‌داند. سیـاوش قمـیشی تاکنون بـه سبک‌های راک، پاپ، ترنس و هاوس موسیقی ساخته و خوانده‌است و همانگونـه کـه در وبسایتش آمده بـه عنوان پدر موسیقی ترنس درون ایران شناخته مـی‌شود.[۶]
سیـاوش قمـیشی با ترانـه‌سرایـان و تنظیم‌کنندگان خوب و جوان مقیم ایران همکاری نزدیکی دارد. درون وب‌سایت او قسمتی به منظور فرستادن ترانـه وجود دارد که تا هری بتواند از این طریق ترانـه خود را ارسال کند. این ترانـه‌های ارسالی کـه تعداشان بسیـار زیـاد مـی‌باشند توسط سیـاوش قمـیشی بررسی شده و ممکن هست بهترین‌های آن‌ها به منظور تک‌آهنگ‌های جدید انتخاب شوند.
سیـاوش قمـیشی، آن دسته از خوانندگانی را کـه شبیـه بـه او مـی‌خوانند دوست دارد و از آن‌ها ناراحت نمـی‌شود. چون این موضوع را نشان دهندهٔ علاقه و توجه آن‌ها بـه سبک خودش مـی‌داند. اما بـه آن‌ها توصیـه مـی‌کند که تا شخصیت هنری و خلاقیت خودشان را داشته باشند و از شبیـه کار و کپی کاری پرهیز کنند که تا شخصیت مستقل هنری خود را داشته باشند. سیـاوش قمـیشی درون زمـینـه موسیقی رپ، سروش لشکری با نام هنری هیچ‌کس را بـه عنوان یکی از بهترین‌های ایران از نظر طرز اجرای فنی صحیح این موسیقی معرفی کرده‌است. سیـاوش قمـیشی درون سال‌های اخیر بـه دلیل مشکلات اقتصادی کـه برای کمپانی‌های پخش موسیقی درون آمریکا بـه وجود آمده‌است، مانند بسیـاری از خوانندگان دیگر ایرانی ساکن آمریکا، بـه ساختن تک آهنگ بـه فاصلهٔ هر چند ماه یک بار روی آورده‌است.
سیـاوش قمـیشی بارها از زندگی درون شـهر شلوغ لس آنجلس انتقاد کرده‌است و قصد مـهاجرت از لس آنجلس بـه شـهری دیگر به منظور سداشته‌است اما هر بار بـه دلیلی موفق بـه انجام این کار نشده‌است.

آهنگسازی و تنظیم

بسیـاری از ترانـه‌هایی کـه سیـاوش قمـیشی، آهنگسازی آن‌ها را بر عهده داشته‌است، دارای تنظیم متفاوتی نسبت بـه دیگر آهنگ‌های ایرانی هم‌زمان خود بوده‌اند چرا کـه او سلیقه و سخت‌گیری خاصی بر روند تنظیم‌های آهنگ‌های خود دارد. درون مـیان تنظیم کنندگان، او با افرادی همچون استیو مک کرام، اروین خاچیکیـان، رامون عبدیشو، آندرانیک، کاظم عالمـی، ناصر چشم آذر، فرد مـیرزا، محمد مقدم، نوید نحوی، الن جی ناظریـان، ایمان فروتن، مسعود فولادی، الیـاس شیرزاد و بهروز لطفی پور همکاری کرده‌است. بیشترین همکاری او درون زمـینـه تنظیم آهنگ، با استیو مک کرام موزیسین آمریکایی بوده‌است. همکاری سیـاوش با دوست آمریکایی اش استیو مک کرام منجر بـه خلق آهنگ‌های محبوب و موفقی شد. از آن جمله مـی‌توان بـه آلبوم هوای خونـه به منظور خود و آلبوم ستاره‌های سربی (به جز آهنگ قبله) به منظور ابی و آهنگ «یکی شدن» با صدای احمد رضا نبی زاده اشاره کرد.
سیـاوش قمـیشی بارها از تلاش خود به منظور همگام کارهایش با موسیقی روز دنیـا و ارائه آثارش مطابق با استانداردهای روز دنیـا صحبت کرده‌است. موسیقی او حال و هوای خاص خود را دارد. فضای موسیقی راک، جاز، بلوز، هاوس و ترنس درون بسیـاری از کارهای او مشـهود هست در عین حال با ظرافت خاصی درون آهنگ‌هایش از مولفه‌های موسیقی اصیل ایرانی نیز بهره مـی‌برد و از این روی هست کـه آهنگ‌هایش بـه ذائقه ایرانی‌ها خوش مـی‌نماید.
سیـاوش قمـیشی به منظور بسیـاری از خوانندگان پاپ ایران آهنگسازی کرده‌است و اکثر این آهنگ‌ها با محبوبیت از طرف مردم مواجه شده‌اند. او تاکنون یک آلبوم کامل به منظور بـه نام «قصه من، قصه تو» درون سال ۱۳۸۰ و دو آلبوم کامل به منظور ابی بـه نام‌های ستاره‌های سربی درون سال ۱۳۷۴ و شب نیلوفری درون سال ۱۳۸۲ و یک آلبوم کامل به منظور فیروزه رسولی بـه نام زمونـه درون سال ۱۳۸۶ را آهنگسازی کرده‌است. آلبوم ستاره‌های سربی کـه تماماً تحت نظر سیـاوش با تنظیم استیو مک کرام و کاظم عالمـی ضبط و تولید شد، بـه قدری محبوب شد کـه بسیـاری از مردم از جمله خود ابی این آلبوم را موفق‌ترین آلبوم ابی درون طول تمام سال‌های فعالیت خوانندگیش مـی‌دانند. گفتنی هست سیـاوش کار آهنگسازی به منظور آهنگ «کی اشکاتو پاک مـی کنـه» از آلبوم ستاره‌های سربی ابی را درون شب یلدا که تا نیمـه‌های شب بـه پایـان رسانده‌است. این آهنگ را قرار بود سیـاوش خود بخواند اما ابی از او خواست که تا این آهنگ را بـه او بدهد و سیـاوش نیز موافقت کرد.
آلبوم شب نیلوفری را مـی‌توان اوج پختگی هنر خلق ملودی سیـاوش قمـیشی بـه حساب آورد. این آلبوم هفت سال بعد از آلبوم ستاره‌های سربی ضبط شد. ساخت این آلبوم بیش از دو سال زمان برد و چندین بار درون ترانـه‌ها و آهنگ‌های آن تجدید نظر شد. بـه عنوان مثال آهنگ سیـاه پوش‌ها ابتدا با ریتم شش و هشت ضبط شد اما درون انتخاب ریتم نـهایی تجدید نظر شد. تمام اشعار این آلبوم از ایرج جنتی عطایی هستند و تمام تنظیم‌ها توسط استیو مک کرام انجام شده‌اند. این آلبوم آخرین همکاری سیـاوش قمـیشی با استیو مک کرام، ایرج جنتی عطایی و ابی محسوب مـی‌شود.
خوانندگانی کـه سیـاوش قمـیشی به منظور آن‌ها آهنگسازی کرده‌است عبارتند از:
ابی، احمدرضا نبی‌زاده، اندی، بتی، داریوش، ستار، امـیر رسائی، افشین مقدم، ضیـاء، شاهرخ، رامش، سلی، شـهرام شب‌پره، شـهرام صولتی، شـهره صولتی، سوزان روشن، حبیب محبیـان، ابی لیتلز، معین، شـهریـار، عارف، فرزین، ، داود بهبودی، مـهسا ناوی، شیلا، مارتیک، عماد رام، شادمـهر عقیلی، منصور، مـهرداد آسمانی، پیروز، ناهید، هومن گنجور، فیروزه رسولی، سعید محمدی، بیژن آریـا، آرین و…[۷]
در بین معروفترین و موفق‌ترین آهنگ‌های ساخته شده توسط سیـاوش قمـیشی به منظور دیگر خوانندگان مـی‌توان بـه این موارد اشاره کرد:
کی اشکاتو پاک مـی کنـه به منظور ابی، گل بارون زده به منظور داریوش، فردا به منظور معین، یوسف کنعان به منظور ستار، چی صدا کنم تو رو به منظور ، فصل عشق به منظور حبیب، زمستون به منظور افشین مقدم، شکست به منظور فرزین، رفتم من از یـاد به منظور امـیر رسایی، کبوتر عشقت به منظور شـهرام شب‌پره، ولگرد به منظور شـهره، دو خط موازی به منظور شـهرام صولتی، غریبه به منظور شاهرخ، روح شیطون به منظور سوزان روشن، قایق کاغذی به منظور منصور، دارم عاشق مـیشم به منظور بتی، یکی شدن به منظور احمدرضا نبی زاده، عشق به منظور عارف، قایقران به منظور ضیـا، فرنگیس به منظور عماد رام، عشق اول به منظور اندی و پاییز به منظور شادمـهر عقیلی.
برای دیدن جزئیـات بیشتر درون مورد آلبوم‌ها و آهنگ‌های سیـاوش قمـیشی و آهنگ‌های ساخته شده توسط او به منظور دیگر خوانندگان بـه ترانـه‌شناسی سیـاوش قمـیشی مراجعه شود.
در ادامـه توضیحاتی درون مورد برخی از معروف‌ترین آهنگ‌ها و آلبوم‌های سیـاوش قمـیشی آورده مـی‌شود.

مجموعه آهنگ‌های عروسک شب

مجموعه عروسک شب بـه عنوان یک آلبوم غیررسمـی از سیـاوش قمـیشی شناخته مـی‌شود کـه همـهٔ آهنگ‌های آن توسط سیـاوش قمـیشی ساخته، تنظیم و خوانده شده‌اند. حتی ترانـهٔ برخی از آهنگ‌های آن را سیـاوش خود گفته‌است و از این روی، سیـاوش قمـیشی اولین هنرمند ایرانی هست که هر چهار رکن ترانـه، آهنگ، تنظیم و خوانندگی یک آهنگ را خود انجام داده‌است. این مجموعه حاصل فعالیت‌های دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی سیـاوش قمـیشی درون تهران است. بعد از خروج او از ایران، این آهنگ‌ها درون ایران ماندند و نـهایتاً درون دهه ۸۰ شمسی درون ایران بـه صورت اینترنتی منتشر شد. بسیـاری از این ترانـه‌ها را خود سیـاوش قمـیشی و خوانندگان مختلف طی سال‌های بعد درون داخل و خارج از ایران با تنظیم مجدد بازخوانی کرده ند. این آلبوم، غیررسمـی هست و برخی از آهنگ‌های آن نظیر آهنگ قبله، همان اجراهای خصوصی سیـاوش قمـیشی درون تهران مـی‌باشد. سیـاوش خود این آهنگ‌ها را با امکانات کمـی نظیر ضبط صوت ضبط مـی‌کرده‌است. بعد از آن کـه سیـاوش، ایران را ترک مـی‌کند این آهنگ‌ها درون خانـهٔ او مـی‌مانند و دست بـه دست و کپی مـی‌شوند. همانگونـه کـه در ادامـه خواهد آمد، بعدها سیـاوش برخی از این آهنگ‌ها را درون ایران (قبل از انقلاب) و آمریکا با کیفیت مطلوب ضبط و در قالب آلبوم‌های مختلف به منظور خود و دیگر خوانندگان منتشر کرد. امروزه آهنگ‌های این آلبوم غیررسمـی بعضاً با کیفیتی بسیـار پایین درون دسترس هستند.
اجرای اولیـهٔ آهنگ «فرنگیس» نیز درون این مجموعه بـه چشم مـی‌خورد. او این آهنگ را درون خانـه خود درون تهران بـه صورت خصوصی خوانده و ضبط کرده بود. بعدها درون آلبومـی تحت عنوان فرنگیس درون سال ۱۳۵۳ آن را عرضه کرد کـه باعث معروف شدن او شد. این آهنگ توسط سیـاوش چندین بار خوانده شد کـه معروف‌ترین آن‌ها درون آلبوم خواب بارون هست کـه در سال ۱۳۵۹ درون آمریکا ضبط شده‌است.
در مـیان این آهنگ‌ها، درون همان سال‌های قبل از انقلاب آهنگ‌های «حرفاتو بزن»، «پیدا نمـیشـه» و «پاییز» را بتی؛ آهنگ «خورشید خزان» و «پیچک» را ابی؛ آهنگ فرنگیس را عماد رام؛ آهنگ‌های «ای رسیده از راه»، «مـی‌ترسم» (با نام «نور و آینـه و صدا») و «عمر دو روزه» (با نام «قاصدک») را عارف و «غریبه» را ابی لیتلز خواندند.
سیـاوش آهنگ «خورشید خزان» را با تغییر کامل ترانـه و کمـی تغییر جزئی درون آهنگ بـه ابی داد کـه اسم آن آهنگ، «خالی» است. یعنی بر خلاف رسم همـیشـه کـه ابتدا سیـاوش ترانـه را مـی‌گیرد و بعد روی آن آهنگ مـی‌گذارد، این بار آهنگ موجود بود و نیـاز بود که تا ترانـه‌ای گفته شود که تا در قالب این آهنگ بگنجد. زویـا زاکاریـان از بعد این ترانـه برآمد و آهنگ خالی شکل گرفت. لازم بـه توضیح هست که سیـاوش از فضای ملودی این آهنگ بـه همراه آهنگ 'پیچک' به منظور موسیقی متن فیلم بوی گندم نیز استفاده کرد کـه تنـها فعالیت او درون عرصهٔ موسیقی متن فیلم محسوب مـی‌شود. درون این مجموعه آهنگ بدون کلام «ستاره» نیز بـه همـین صورت با شعری از سعید دبیری بـه سلی داده شد. لازم هست ذکر شود کـه دو آهنگ «ستاره‌های سربی» و «شب‌گریـه» نیز بـه همـین شیوه توسط ایرج جنتی عطایی بر روی دو ملودی از پیش‌ساخته شدهٔ سیـاوش قمـیشی ترانـه‌سازی و توسط ابی خوانده شده‌اند.
بعد از انقلاب، از بین این آهنگ‌های قدیمـی سیـاوش، آهنگ «قبله» را ابی، آهنگ «قصه» را شـهره، آهنگ «حرفاتو بزن» را سوزان روشن، آهنگ «غرقابهٔ درد» را مارتیک و «غریبه» را شـهریـار خواندند. همچنین آهنگ «معبد شـهید» با تغییر کامل ترانـه بـه احمدرضا نبی زاده داده شد.
سه آهنگ «اسیر»، «سرنوشت» و «تن زخمـی» از این مجموعه را پسر سیـاوش، علیرضا قمـیشی درون ایران خواند. همچنین آهنگ «پاییز» از این مجموعه را شادمـهر عقیلی درون ایران خواند اما بنا بـه ملاحظات و گرفتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامـی نام سیـاوش قمـیشی روی جلد آلبوم نوشته نشد.
در این مجموعه، آهنگی بـه نام «در سوگ هایده» وجود دارد کـه متأسفانـه راجع بـه انگیزه این ترانـه و سال دقیق ضبط آن اطلاعات دقیقی درون دست نیست.

آهنگ زمستون

این آهنگ یکی از اولین آهنگسازی‌های سیـاوش قمـیشی مـی‌باشد کـه قبل از انقلاب درون ایران به منظور افشین مقدم ساخته‌است. ترانـه آن از سعید دبیری مـی‌باشد. این آهنگ بعد از انتشار که تا به امروز بـه قدری محبوب شده‌است کـه خواننده‌های زیـادی آن را با تنظیم‌های گوناگون خوانده‌اند. سیـاوش یک نسخه بی‌کلام از این آهنگ را با تنظیم استیو مک کرام درون آلبوم ستاره‌های سربی ابی قرار داده‌است. این آهنگ گاهی درون برنامـه‌های رادیویی ایران پخش مـی‌شود.

آهنگ گل بارون زده

از راست بـه چپ: ایرج جنتی عطایی، سیـاوش قمـیشی، داریوش و آندرانیک آساطوریـان

گل بارون زده، سرودهٔ ایرج جنتی عطایی، تنـها آهنگ سیـاوش قمـیشی به منظور داریوش با تنظیم آندرانیک است. این ترانـه درون آلبوم شقایق داریوش و دفتر شعر «زمزمـه‌های یک شب سی ساله» ایرج جنتی عطایی قرار دارد. سیـاوش قمـیشی، ایرج جنتی عطایی و داریوش اقبالی بـه خاطر این آهنگ بـه نـهادهای امنیتی رژیم پهلوی فراخوانده شدند زیرا این ترانـه مدتی بعد از اعدام خسرو گلسرخی ساخته شد و نـهادهای امنیتی باور داشتند کـه منظور از «گل سرخ» درون این شعر، خسرو گلسرخی است. بعد از اینکه درون متن ترانـه «گل بارون زده من، گل سرخ نازنینم» بـه «گل یـاس نازنینم» تغییر یـافت، این آهنگ مجوز ساخت گرفت. سیـاوش درون هنگام کار بر روی این ترانـه از مضمون و هدف ترانـه اطلاعی نداشته‌است.

آلبوم‌ها

خواب بارون

سیـاوش قمـیشی بعد از ورود بـه آمریکا با دوست قدیمـی خود بـه نام جمال نادر کـه نوازنده گیتار بود برخورد کرد و از روی سرگرمـی با کمک یکدیگر بـه مدت یک سال و نیم بر روی ساخت این آلبوم کار د و نـهایتاً درون سال ۱۹۸۰ (۱۳۵۹ شمسی) کار تهیـه این آلبوم بـه پایـان رسید اما از آنجایی کـه هیچ کمپانی ای به منظور عرضه آلبوم‌های ایرانی وجود نداشت، مدت‌ها این آهنگ‌ها نزد سیـاوش ماندند که تا اینکه شرکت کلترکوردز درون لس‌آنجلس آمریکا تأسیس شد و این آلبوم توسط آن‌ها منتشر شد. کار تهیـه این آلبوم از جمال نادر مـی‌باشد. درون این آلبوم، سیـاوش یکی از ترانـه‌های بیژن سمندر بـه نام از ماست کـه بر ماست را خوانده‌است. نوازندهٔ تار این آهنگ نیز خود بیژن سمندر بوده‌است. بعد از این آلبوم سیـاوش که تا چندین سال نخواند و فقط به منظور دیگر خوانندگان آهنگسازی مـی‌کرد.[۶]

حکایت

این آلبوم درون سال ۱۳۷۱ منتشر شد و تهیـهٔ آن سه ماه زمان برد. این آلبوم سرآغازی به منظور تصمـیم سیـاوش قمـیشی بـه کار خوانندگی بـه زبان فارسی بود. چرا کـه پیش از این آلبوم سیـاوش تصمـیم بـه خوانندگی نداشت. داستان از این قرار بود کـه مسعود فردمنش قصد تهیـهٔ یک آلبوم به منظور خود داشت و چند شعر داشت کـه مـی‌خواست دکلمـه کند. او از سیـاوش قمـیشی خواسته بود که تا روی یکی از ترانـه‌هایش آهنگسازی کند. اما این یک آهنگ تبدیل بـه دو و سه و نـهایتاً منجر بـه تهیـه یک آلبوم مشترک شد. شرکت کلتچندان بـه فروش این آلبوم خوشبین نبود چرا کـه اعتقاد داشت مردم از شنیدن کار دکلمـه استقبال نخواهند کرد. اما بعد از انتشار، محبوبیت این آلبوم بـه قدری شد کـه آن‌ها را شگفت زده کرد. این آلبوم همچنان بـه عنوان یکی از محبوب‌ترین آلبوم‌های سیـاوش قمـیشی قرار دارد. ترانـه معروف پرنده‌های قفسی درون این آلبوم قرار دارد.
در این آلبوم سه آهنگ حکایت، پرنده‌های قفسی و شکایت توسط آندرانیک تنظیم شده‌اند و مابقی آهنگ‌ها توسط خود سیـاوش تنظیم شده‌اند. تمام تکنوازی‌های پیـانو درون این آلبوم را خود سیـاوش بـه صورت بداهه نواخته‌است همچنین صدای زمزمـهٔ آهنگ توسط سیـاوش درون پایـان آهنگ 'ازعشق تو' هنگام نواختن پیـانو شنیده مـی‌شود.

قصه گل و تگرگ

اجرای آهنگ غروب درون کنسرت کلن آلمان درون سال ۱۹۹۴ بـه صورت مشترک با ابی

این آلبوم کـه در سال ۱۳۷۴ منتشر شده‌است از جمله آلبوم‌های موفق و پرطرفدار سیـاوش قمـیشی به‌شمار مـی‌رود کـه در آمریکا ضبط شده‌است. آهنگ‌های این آلبوم پیش ترها توسط سیـاوش درون ایران ساخته شده بودند و برخی از آن‌ها را نیز سیـاوش درون ایران خوانده بود. سیـاوش قمـیشی آهنگ فصل پاییزی این آلبوم را درون فصل پاییز درون مـیان درختان ساخته‌است. درون این آلبوم، آهنگ‌های غروب، روزهای برفی و فاصله توسط استیو مک‌کرام و آهنگ‌های فصل پاییزی، چه دردیست و قصه گل و تگرگ توسط آندرانیک تنظیم شده‌اند. همچنین ترانـهٔ روزهای برفی توسط خود سیـاوش درون ایران سروده شده‌است. فریبرز لاچینی؛ موسیقی‌دان، آهنگساز و نوازنده سرشناس پیـانو، آهنگ «چه دردیست» از این آلبوم سیـاوش را بـه صورت بی‌کلام با پیـانو نواخته‌است و آن را درون یکی از آلبوم‌های بی‌کلام خود بـه نام بوی دیروز (شماره ۳۱) گنجانده‌است.
اولین آهنگ این آلبوم، غروب نام دارد کـه سیـاوش آن را بر روی ترانـه‌ای ساخته بود کـه چندان بـه آن علاقه‌ای نداشت؛ بنابراین از پاکسیما زکی‌پور خواست که تا ترانـه‌ای بر روی ملودی او بگذارد کـه حاصل آن آهنگ غروب شد. پیش از انتشار این آهنگ درون آلبوم، ابی آن را شنید و بسیـار بـه آن علاقه‌مند شد و به سیـاوش پیشنـهاد داد که تا این آهنگ را بـه صورت مشترک بر روی صحنـه بخوانند. سیـاوش نیز این پیشنـهاد را پذیرفت. این آهنگ بـه صورت مشترک درون در سال ۱۹۹۴ درون کنسرت کلن آلمان توسط سیـاوش و ابی اجرای زنده شد. بعدها نوار اجرای زندهٔ مشترک این آهنگ توسط مردم دست بـه دست شد و این درون حالی بود کـه ابی و سیـاوش که تا مدت‌ها از انتشار آن بی‌اطلاع بودند.

شـهر خورشید

این آلبوم تنـها آلبوم بی‌کلام سیـاوش قمـیشی هست که درون سال ۱۳۷۴ توسط کمپانی آمریکایی علاءالدین "Alladin Records" منتشر شده‌است. آهنگ‌های این آلبوم شامل برخی از آهنگ‌های معروف ساخته شده توسط سیـاوش به منظور خود و دیگر خواننده‌ها هست. کار تنظیم، پروگرمـینگ، مـیکسینگ، مـهندسی صدا و تهیـه ی این آلبوم توسط استیو مک‌کرام و مسترینگ آن توسط جان پولیتو (John Polito) انجام شده‌است. جان پولیتو دربارهٔ این آلبوم گفته‌است: این آلبوم با طرحی از موسیقی خاص خاورمـیانـه، فلامنکوی اسپانیـایی، پاپ و جاز آنقدر دلپذیر هست که خواهد توانست آن دسته از افرادی کـه صرفاً نمـی‌خواهند موسیقی بی‌محتوا گوش دهند را جذب خویش نماید.
از آنجایی کـه این آلبوم توسط یک کمپانی آمریکایی عرضه شد بنابراین اسامـی غیر فارسی به منظور آهنگ‌ها برگزیده شد. تمامـی آهنگ‌ها بـه انگلیسی نام‌گذاری شدند بـه جز سومـین آهنگ کـه به زبان ایتالیـایی است. هیچ‌یک از اسامـی آهنگ‌ها معادلی به منظور نام اصلی فارسی خود نیستند. سومـین آهنگ از این آلبوم Illuminata نام دارد کـه در زبان ایتالیـایی بـه معنای روشن است. ترتیب نام آهنگ‌های این آلبوم بـه همراه نام اصلی فارسی آن‌ها کـه سیـاوش آن‌ها را پیش ترها تحت آلبوم‌های مختلف به منظور خود و خوانندگان دیگر ساخته بوده‌است، بـه صورت زیر مـی‌باشد:

شماره آهنگ نام نام اصلی آهنگ خواننده ۱ City of the Sun بت سنگی شـهره ۲ Mountain Palace مداد رنگی ابی ۳ Illuminata پاییز سیـاوش قمـیشی و ابی ۴ Moongate فرنگیس سیـاوش قمـیشی ۵ Mirror Avenue فاصله سیـاوش قمـیشی ۶ Shadows in Time گره گم سیـاوش قمـیشی ۷ The Crown من و تو ۸ Faces in Stone ولگرد شـهره ۹ The Ridlle پیچک سیـاوش قمـیشی و ابی ۱۰ Inside the Circle هدیـه سیـاوش قمـیشی ۱۱ Children of the Dawn غروب سیـاوش قمـیشی

نقاب

سیـاوش قمـیشی و اروین خاچیکیـان
سیـاوش قمـیشی و اروین خاچیکیـان
سیـاوش قمـیشی و یغما گلرویی

آلبوم نقاب درون سال ۱۳۸۱ منتشر شده‌است کـه حاصل اولین همکاری موفق سیـاوش قمـیشی با هنرمندانی چون اروین خاچیکیـان (به عنوان تنظیم‌کننده) و یغما گلرویی (به عنوان ترانـه‌سرا) مـی‌باشد. سیـاوش قمـیشی بـه گفتهٔ خود درون این آلبوم بعد از مدت‌ها نوعی ریسک کرده‌است و خواسته‌است که تا سبک جدیدی را نسبت بـه کارهای گذشته خود ارائه کند کـه با استقبال گسترده مردم مواجه شده‌است. تمام دست اندر کاران این آلبوم بـه جز اروین خاچیکیـان غیر ایرانی مـی‌باشند. گیتار باس، کیبورد، برنامـه‌ریزی و تنظیم تمام آهنگ‌های این آلبوم بـه عهده اروین خاچیکیـان بوده‌است. آهنگ دوم این آلبوم «خاطره» نام دارد کـه در دستگاه چهارگاه و به سبک موسیقی ترنس ساخته شده‌است. آهنگ سوم این آلبوم «برگ» نام دارد کـه سیـاوش به منظور ساخت آن از موسیقی آهنگ «نور و آینـه و صدا» الهام گرفته‌است کـه خودش آن را قبل از انقلاب درون ایران به منظور عارف ساخته بود. گفتنی هست اِروین خاچیکیـان با این آلبوم به منظور اولین بار درون ایران شناسانده و مشـهور شد. سیـاوش دربارهٔ ترانـه مـیلاد گفته‌است یک روز صبح کـه از خواب بیدار شده‌است سراغ تلفن خانـه خود رفته و پیغام‌ها را چک مـی‌کرده کـه به پیغام ی مـی‌رسد کـه ترانـه مـیلاد را زمزمـه مـی‌کرده‌است و به قدری درون او تأثیر مـی‌گذارد کـه تصمـیم مـی‌گیرد که تا آهنگی بـه روی این ترانـه بگذارد. فریبرز لاچینی، این آهنگ را بـه صورت بی‌کلام با پیـانو نواخته‌است و آن را درون آلبوم بی‌کلام خود بـه نام بوی دیروز (شماره ۲۷) گنجانده‌است. گفتنی هست که جلد (کاور) این آلبوم توسط مرتضی برجسته طراحی شده‌است.

بی‌سرزمـین تر از باد

این آلبوم کـه در سال ۱۳۸۲ منتشر شده‌است، حاصل ادامـه همکاری‌های موفق سیـاوش با اروین خاچیکیـان (به عنوان تنظیم‌کننده) و یغما گلرویی (به عنوان ترانـه‌سرا) مـی‌باشد. تمام آهنگ‌های این آلبوم توسط اروین خاچیکیـان تنظیم شده‌اند. آهنگ بی‌سرزمـین تر از باد بـه سبک موسیقی ترنس ساخته شده‌است. سیـاوش درون این آهنگ با اجازهٔ یغما گلرویی دو ترانـه او را با هم ادغام کرده‌است. فریبرز لاچینی، این آهنگ را بـه صورت بی‌کلام با پیـانو نواخته‌است و آن را درون آلبوم بی‌کلام خود بـه نام بوی دیروز (شماره ۲۸) گنجانده‌است.
سیـاوش قمـیشی به منظور اولین بار درون آهنگ‌های ایرانی بـه پیشنـهاد اروین خاچیکیـان از تکنیک Backmasking (به فارسی: نـهان‌سازی درون برگردان) درون آهنگ پرسه (زمان ۳:۰۶) از این آلبوم استفاده کرده‌است. این قسمت از آهنگ، ابتدا خالی بود کـه تصمـیم گرفتند گیتار سولو بگذارند و بعد بـه دلایلی نشد. سپس ی را آوردند که تا روی آن قسمت بخواند و این بار هم نتیجه کار جالب نشد که تا اینکه نـهایتاً اِروین پیشنـهاد مع صدا را داد و سیـاوش هم پذیرفت. درون واقع این قسمت، برگردان قسمت زیر از آهنگ است:
شونـه بـه شونـه مـی‌رفتیم من و تو تو جشن بارون
حالا تو نیستی و خیسه چشمای من و خیـابون
سیـاوش قمـیشی به منظور اولین بار درون این آلبوم هست که آهنگ ساخته شده توسط شخصی دیگر را مـی‌خواند. ترانـه دریـای مغرب توسط بهمن کاظمـیان سروده و ساخته شده‌است کـه در آن زمان حدود ۱۴ سال سن داشته‌است و سیـاوش قمـیشی با شنیدن این آهنگ کـه او با گیتارش بر روی ترانـه خودش گذاشته بود و مـی‌خواند تحت تأثیر قرار مـی‌گیرد و تصمـیم بـه خواندن آن مـی‌گیرد. آخرین آهنگ این آلبوم آهنگ نفس بکش هست که سیـاوش ساخت آن را بـه دلیل جزئیـات زیـادش وقت گیر توصیف کرده و آن را شبیـه بـه موسیقی‌هایی کـه برای فیلم‌های خوب ساخته مـی‌شوند مـی‌داند. همچنین گفته‌است کـه اگر روزی تصمـیم بـه تولید یک آلبوم بی‌کلام بگیرد حتماً آهنگ نفس بکش را درون آن خواهد گنجاند.

روزهای بی‌خاطره

این آلبوم درون سال ۱۳۸۴ منتشر شده‌است. همـهٔ آهنگ‌های این آلبوم بـه شیوهٔ موسیقی الکترونیک توسط آلن جی ناظاریـان تنظیم شده‌اند. آهنگ مشـهور «تصور کن» کـه مضمونی سیـاسی-اجتماعی دارد درون این آلبوم قرار دارد. این ترانـه توسط یغما گلرویی سروده شده‌است. این آهنگ کـه شبیـه بـه آهنگی از جان لنون بـه نام «Imagine» مـی‌باشد، دارای مضمونی مشابه هست اما سیـاوش ساخت آن را الهامـی از آهنگ تصور کن از جان لنون نمـی‌داند. گفتنی هست ویدئوی این آهنگ توسط کوجی زادوری ساخته شده‌است کـه خود او نیز درون این کلیپ درون حالی کـه روزنامـه مـی‌خواند، دیده مـی‌شود. کوجی این ویدئو را جزو ده ویدئوی برتر خود مـی‌داند.

غروب که تا طلوع

این آلبوم کـه در سال ۱۳۸۵ منتشر شده‌است، ریمـیبرخی از مشـهورترین آهنگ‌های خود سیـاوش هست که دوباره بعد از چندین سال آن‌ها را با تنظیمـی متفاوت خوانده‌است. تمام آهنگ‌های این آلبوم توسط رامون تنظیم شده‌اند.

رگبار

این آلبوم درون سال ۱۳۸۷ منتشر شده‌است. تهیـه این آلبوم حدوداً ۳ سال طول کشید و بیشتر از سایر آلبوم‌های سیـاوش زمان برد. درون این آلبوم برخلاف دو آلبوم نقاب و بی‌سرزمـین تر از باد، از سبک موسیقی ترنس خبری نیست. این آلبوم بـه سبک موسیقی هاوس و ترنس آکوستیک است. تمام آهنگ‌های این آلبوم توسط رامون تنظیم شده‌اند. از نظر سیـاوش قمـیشی دو آهنگ گل من و دلتنگی درون این آلبوم با استقبال بیشتری از طرف هواداران مواجه شده‌اند.
گفتنی هست آهنگ تو بارون کـه رفتی از این آلبوم را سیـاوش درون اتاق خود و در حالی کـه پنجره اتاقش رو بـه هوای بارانی باز بوده، ساخته‌است.

یـادگاری

این آلبوم، درون سال ۱۳۸۹ ضبط شده‌است. سیـاوش درون این آلبوم بر خلاف عادت دیرینـهٔ خود درون آلبوم‌های قبلی، با چند تنظیم‌کننده کار کرده‌است. او آهنگ «بی خیـال» از این آلبوم را به منظور تنظیم ابتدا بـه استیو مک کرام داد اما تنظیم استیو به منظور سیـاوش راضی‌کننده نبود و قدیمـی بـه نظر مـی‌رسید بـه همـین خاطر تنظیم این آهنگ را بـه نیما وارسته سپرد و نـهایتاً تنظیم او را پذیرفت. همچنین آهنگ الکی از این آلبوم، هفت بار تنظیم شد کـه نـهایتاً سیـاوش تنظیم خشایـار (KC Bondar) را پذیرفت.

سرگذشت

سیـاوش قمـیشی بعد از حدود ۷ سال از آخرین آلبوم خود بـه نام یـادگاری و انتشار چندین تک‌آهنگ، سرانجام آلبوم سرگذشت را درون آبان ماه ۱۳۹۶ با همکاری شرکت کلترکوردز منتشر کرد. ساخت این آلبوم حدود دو سال زمان برد. آلبوم سرگذشت بـه سبک پاپ مدرن مـی‌باشد و در آن خبری از ترنس و تکنو نیست. تنظیم، مـیو مسترینگ این آلبوم توسط بهروز لطفی پور انجام شده‌است. درون آهنگ «تنـها» با کلام وحید آقایی درون این آلبوم از ساز کمانچه با نوازندگی سعید آریـا استفاده شده‌است کـه تاکنون درون آهنگ‌های سیـاوش قمـیشی بی‌سابقه بوده‌است. درون این آلبوم همچنین از سازهای گیتار نایلون و آکوستیک، ویولن، کلارینت، پیـانو، گیتار الکتریک و سینت سایزر استفاده شده‌است.

تک‌آهنگ‌ها

طاقت بیـار رفیق

این آهنگ اولین تک آهنگ سیـاوش قمـیشی محسوب مـی‌شود کـه در سال ۱۳۸۸ ضبط شد. بعد از این آهنگ، سیـاوش آلبوم یـادگاری را منتشر کرد و پس از این آلبوم که تا به امروز هر چند ماه یکبار سیـاوش یک تک آهنگ جدید را منتشر کرده‌است. آهنگ طاقت بیـار رفیق کـه به سبک موسیقی ترنس ساخته شده‌است هم‌زمان با اعتراضات بعد از انتخابات ریـاست جمـهوری سال ۱۳۸۸ درون ایران منتشر شد. ترانـه طاقت بیـار رفیق توسط سید مـهدی سروده شده‌است کـه از چند ماه قبل تر از وقایع اعتراضات مردمـی سال ۱۳۸۸ درون ایران درون دست سیـاوش بود.

پرنده

سیـاوش قمـیشی درون سال ۱۳۹۲ آهنگ پرنده را ساخت و آن را به منظور نخستین بار درون سال‌های فعالیت خوانندگیش بـه صورت مشترک با معین ضبط کرد. سیـاوش معتقد هست اجرای این آهنگ مـی‌توانست خیلی بهتر باشد چرا کـه او به منظور این آهنگ هارمونی نوشته بود اما بـه علت مشکلاتی عملی نشد و نـهایتاً هر یک جداگانـه خواندند.
کوجی زادوری کارگردان ویدئوی این آهنگ هست که درون آن از نوازنده‌های ایتالیـایی استفاده کرده‌است.
فریبرز لاچینی؛ موسیقی‌دان، آهنگساز و نوازنده سرشناس پیـانو، این آهنگ سیـاوش را بـه صورت بی‌کلام با پیـانو نواخته‌است و آن را درون یکی از آلبوم‌های بی‌کلام خود بـه نام بوی دیروز (شماره ۳۱) گنجانده‌است.

تهران

سیـاوش قمـیشی درون بهار سال ۱۳۹۴ آهنگ تهران را ساخت. او این آهنگ را با الهام از خاطرات و مناظری کـه از تهران قدیم درون ذهن خود دارد ساخته‌است. مناظری همچون زرد شدن برگ‌های درختان چنار خیـابان پهلوی (خیـابان ولیعصر کنونی) درون فصل پاییز. درون موزیک ویدئوی این ترانـه مناظری از محله سقدیمـی سیـاوش درون تهران بـه تصویر کشیده شده‌است. چند جوان از تهران درگرفتن عکس‌ها و ساخت موزیک‌ویدئوی تهران با سیـاوش همکاری د. گفتنی هست سیـاوش قمـیشی درون زمان قبل از انقلاب درون منطقه یوسف‌آباد تهران، حوالی پارک شفق، کوچه نوزدهم سداشته‌است.

اهواز

سیـاوش قمـیشی درون فروردین ماه سال ۱۳۹۶ کوتاه‌ترین تک‌آهنگ خود بـه نام اهواز را منتشر کرد. موضوع این آهنگ درون خصوص آلودگی هوای شـهر اهواز است.

۴۰ سال

سیـاوش قمـیشی درون مرداد ماه سال ۱۳۹۷ نخستین آهنگ خود بـه نام ۴۰ سال را بـه صورت مشترک با گوگوش منتشر کرد. ترانـه این آهنگ کـه از رها اعتمادی مـی‌باشد دارای مضمونی سیـاسی هست که توسط الیـاس شیرزاد تنظیم گردیده‌است.

همخوانی با دیگر خوانندگان

سیـاوش قمـیشی تاکنون درون آهنگ پرنده با معین، آهنگ ۴۰ سال با گوگوش و اجرای روی صحنـه آهنگ غروب بـه همراه ابی همخوانی کرده‌است. همچنین درون برخی از آهنگ‌هایی کـه برای دیگران ساخته‌است، درون بخش‌هایی از آهنگ، خیلی کوتاه بـه صورت صدای دوم همراه با آن‌ها خوانده‌است. از این دست آهنگ‌ها مـی‌توان بـه آهنگ‌های «منو تو» با صدای (بخش پایـانی)، «مردم همـیشـه مردم» از عارف، «گلِ یخ» از ابی، «دل دیوونـه»، «قصه»، «ولگرد»، «عروسی» و «یک اتفاق ساده» از شـهره، «غصه نخور» از شـهرام صولتی و «شاپرک» از شـهرام شب‌پره اشاره کرد کـه سیـاوش آن‌ها را ساخته‌است و در برخی از قسمت‌های این آهنگ‌ها، بـه عنوان صدای دوم همراه با خواننده اصلی همخوانی کرده‌است.

بازخوانی آثار دیگران

تنـها آهنگی کـه سیـاوش قمـیشی بازخوانی کرده‌است، آهنگ «گلی جان» هست که درون زمان قبل از انقلاب توسط پوران خوانده شده بود. گفتنی هست تاکنون سیـاوش قمـیشی تمام آهنگ‌های خود را خود ساخته‌است به‌جز آهنگ‌های «گلی جان» و «دریـای مغرب».

بازگشت بـه ایران

سیـاوش قمـیشی همانگونـه کـه خود درون مصاحبه‌هایش گفته‌است مشتاق بـه بازگشت بـه وطن هست اما تاکنون هیچگاه تقاضایی به منظور برگشت بـه ایران نکرده‌است. او مـی‌گوید کـه تأیید شدن از طرف مردم به منظور او کافی هست و نیـازی بـه تأیید شدن از طرف هیچ مقام مسئولی درون ایران را ندارد. او عقیده دارد مادامـی کـه فروش سی دی‌هایش درون ایران ممنوع و غیرقانونی هستند بعد برگشتن به منظور او بی‌معناست. با وجود ممنوعیت فروش آلبوم‌های سیـاوش قمـیشی درون ایران، برخی از آهنگ‌های او بـه صورت بی‌کلام از رادیو و تلویزیون صدا و سیمای جمـهوری اسلامـی ایران هر از چند گاهی پخش مـی‌شوند.

حاشیـه‌ها

  • در اواسط دهه هشتاد شمسی سیـاوش قمـیشی به منظور اجرای کنسرت درون مراسمـی باشکوه درون جزیره کیش دعوت شد. علی‌رغم پیشنـهاد رقم بسیـار بالا بـه سیـاوش قمـیشی، او این پیشنـهاد را رد کرد. آثار سیـاوش قمـیشی درون ایران اجازه پخش و فروش ندارند. با این حال برخی آهنگ‌های او بـه صورت بی‌کلام درون رادیو و تلویزیون صدا و سیمای جمـهوری اسلامـی ایران پخش مـی‌شوند.
سیـاوش قمـیشی و ابی (سال ۱۳۹۴)
  • در سال ۱۳۸۱ سیـاوش قمـیشی درون پی تهیـه و اجرای آلبوم شب نیلوفری به منظور ابی دچار اختلاف نظراتی با ابی شد کـه نـهایتاً منجر بـه قطع همکاری‌های این دو هنرمند شد. سیـاوش قمـیشی فقط سازندهٔ ملودی‌های آلبوم شب نیلوفری بود و در دیگر کارهای تهیـه این آلبوم حضور و نظارت نداشت. درون نتیجه طی ضبط آلبوم شب نیلوفری، سیـاوش قمـیشی درون استودیو حضور نداشت و نتیجتاً این آلبوم با سطح کیفی نامطلوب منتشر شد و بر خلاف آلبوم ستاره‌های سربی، سیـاوش قمـیشی همـه کارهٔ این آلبوم نبود.

به گفتهٔ سیـاوش، ابی خوانندهٔ بیشترین و بهترین آهنگ‌های او بوده‌است. سیـاوش قمـیشی تاکنون ۲۷ آهنگ به منظور ابی ساخته‌است و از این رو، ابی درون مـیان خوانندگان، بیشترین تعداد از آهنگ‌های سیـاوش قمـیشی را خوانده‌است. ابی و سیـاوش همچنان رابطه‌ای دوستانـه با یکدیگر دارند.

  • شـهرام شب‌پره درون مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه تلویزیونی فارسی۱ درون سال ۱۳۹۲ انتقادهایی با لحنی تند علیـه سیـاوش قمـیشی مطرح کرد. این گفته‌های شـهرام شب‌پره واکنش‌های منفی گسترده‌ای از سوی هواداران سیـاوش قمـیشی داشت اما سیـاوش قمـیشی درون قبال این گفته‌های شـهرام سکوت کرد. سرانجام شـهرام شب‌پره درون سال ۱۳۹۴ درون برنامـه چند شنبه با سینا از شبکه فارسی۱ حضور یـافت و از سیـاوش عذر خواهی کرد.[۸]

موسیقی فیلم

  • بوی گندم

فهرست آلبوم‌ها

نوشتار اصلی: ترانـه‌شناسی سیـاوش قمـیشی
  • دهه چهل و اوایل دهه پنجاه شمسی عروسک شب
  • ۱۳۵۳ فرنگیس
  • ۱۳۵۹ خواب بارون
  • ۱۳۷۱ حکایت
  • ۱۳۷۳ تاک
  • ۱۳۷۴ قصهٔ گل و تگرگ
  • ۱۳۷۴ شـهر خورشید (بی کلام)
  • ۱۳۷۵ هوای خانـه
  • ۱۳۷۶ قصهٔ امـیر
  • ۱۳۷۷ قاب شیشـه‌ای
  • ۱۳۷۹ شکوفه‌های کویری
  • ۱۳۸۰ حادثه
  • ۱۳۸۱ نقاب
  • ۱۳۸۲ بی‌سرزمـین‌تر از باد
  • ۱۳۸۴ روزهای بی‌خاطره
  • ۱۳۸۵ غروب که تا طلوع
  • ۱۳۸۷ رگبار
  • ۱۳۸۹ یـادگاری
  • ۱۳۹۶ سرگذشت

تک‌آهنگ‌ها بـه ترتیب انتشار که تا به امروز

نام ترانـه ترانـه‌سرا آهنگ‌ساز تنظیم توضیحات رفیق سید مـهدی سیـاوش قمـیشی الیـاس شیرزاد با مضمون تظاهرات بعد از انتخابات ریـاست جمـهوری ۱۳۸۸ بازی محسن شیرالی سیـاوش قمـیشی خشایـار (KC Bondar) تکرار محمود برزویی سیـاوش قمـیشی مسعود فولادی درون مایـهٔ نقد اعتیـاد پرواز شایـان جعفرنژاد سیـاوش قمـیشی خشایـار (KC Bondar) پرنده صفا لطفی سیـاوش قمـیشی خشایـار (KC Bondar) مشترک با معین نوازش آبا عابدین سیـاوش قمـیشی خشایـار (KC Bondar) تردید محمد زارعی سیـاوش قمـیشی الیـاس شیرزاد آینده رضا مـیرفخرایی سیـاوش قمـیشی الیـاس شیرزاد محبت سپهر نوروزی سیـاوش قمـیشی بهروز لطفی پور تهران حسام حسامـی سیـاوش قمـیشی خشایـار (KC Bondar) پوچ احسان شعاریـان سیـاوش قمـیشی بهروز لطفی‌پور گلی جان شـهابی عباس شاپوری بهروز لطفی‌پور بازخوانی آهنگ پوران حسرت علی خانی سیـاوش قمـیشی بهروز لطفی‌پور مسیر شبنم حکیم هاشمـی سیـاوش قمـیشی فرد مـیرزا خستگیـا رضا مـیرفخرایی سیـاوش قمـیشی بهروز لطفی‌پور جوونـه پریـا کازرونی سیـاوش قمـیشی بهروز لطفی‌پور اهواز شایـان جعفرنژاد سیـاوش قمـیشی بهروز لطفی پور در خصوص آلودگی هوای شـهر اهواز ۴۰ سال رها اعتمادی سیـاوش قمـیشی و گوگوش الیـاس شیرزاد به صورت دو صدایی با گوگوش

جستارهای وابسته

  • ترانـه‌شناسی سیـاوش قمـیشی

منابع

  • ↑ ۱٫۰۱٫۱۱٫۲ مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی
  • ↑ ۲٫۰۲٫۱ «سیـاوش قمـیشی» ‎(فارسی)‎. کدوم. بازبینی‌شده درون ۲۱ مرداد ۱۳۸۹. 
  • «آلبوم‌های سیـاوش قمـیشی» ‎(فارسی (گویش درفولی)‎. وبگاه سیـاوش قمـیشی. بازبینی‌شده درون ۲۱ مرداد ۱۳۸۹. 
  • «Biography of Siavash Ghomayshi» ‎(انگلیسی)‎. وبگاه رسمـی سیـاوش قمـیشی. بازبینی‌شده درون 1 آبان ۱۳۹۴. 
  • ↑ ۵٫۰۵٫۱۵٫۲۵٫۳۵٫۴ «سیـاوش قمـیشی» ‎(فارسی)‎. آفتاب. بازبینی‌شده درون ۲۱ مرداد ۱۳۸۹. 
  • ↑ ۶٫۰۶٫۱۶٫۲ «Biography of Siavash Ghomayshi» ‎(انگلیسی)‎. وبگاه رسمـی سیـاوش قمـیشی. بازبینی‌شده درون 9 مـهر ۱۳۹۴. 
  • «آهنگسازی‌های سیـاوش قمـیشی به منظور دیگر خوانندگان» ‎(فارسی)‎. وبگاه ایران ترانـه. بازبینی‌شده درون 13 مـهر ۱۳۹۴. 
  • [www.rasanehiran.com/vdcc4oqs.2bqxp8laa2.html/ «صحبت‌های شـهرام شب‌پره راجع بـه سیـاوش قمـیشی»] ‎(فارسی)‎. وبگاه خبری تحلیلی رسانـه ایران آزاد. بازبینی‌شده درون 23 آبان ۱۳۹۴. 
  • پیوند بـه بیرون

    در ویکی‌انبار پرونده‌هایی دربارهٔ سیـاوش قمـیشی موجود است. مجموعه‌ای از گفتاوردهای مربوط بـه سیـاوش قمـیشی درون ویکی‌گفتاورد موجود است.
    • وبگاه رسمـی
    • سیـاوش قمـیشی درون سوره‌سینما
    • مصاحبه سیـاوش قمـیشی با برنامـه دو روز اول از شبکه خبری فارسی صدای آمریکا درون یوتیوب
    • مصاحبه با سیـاوش قمـیشی درون برنامـه پارازیت درون یوتیوب
    • مصاحبه با سیـاوش قمـیشی درون شبکه PMC درون یوتیوب
    • ن
    • ب
    • و
    موسیقی درون دوران پهلوی
    ترانـه‌سرایـان
    • ایرج جنتی عطایی
    • رهی معیری
    • بهادر یگانـه
    • اردلان سرفراز
    • هما مـیرافشار
    • بیژن ترقی
    • بیژن سمندر
    • تورج نگهبان
    • ایرج رزمجو
    • فرید زلاند
    • پرویز وکیلی
    • مسعود فردمنش
    • مسعود امـینی
    • رحیم معینی کرمانشاهی
    • اسماعیل نواب صفا
    • کریم فکور
    • سعید دبیری
    • لیلاری
    • محمد صالح علا
    آهنگسازان
    • انوشیروان روحانی
    • همایون خرم
    • عطاالله خرم
    • اسدالله ملک
    • روح‌الله خالقی
    • حبیب‌الله بدیعی
    • پرویز یـاحقی
    • حسین یـاحقی
    • علی تجویدی
    • پرویز مقصدی
    • واروژان
    • حسن شماعی‌زاده
    • بابک افشار
    • اسفندیـار منفردزاده
    • جواد لشکری
    • سیـاوش قمـیشی
    • بابک بیـات
    • جهانبخش پازوکی
    • ناصر چشم‌آذر
    • منوچهر چشم‌آذر
    • عباس مـهرپویـا
    • مجید وفادار
    • پرویز اتابکی
    • آندرانیک آساطوریـان
    • ژاکلین
    • فرید زلاند
    • مارتیک
    • صادق نوجوکی
    • حسین واثقی
    • اکبر محسنی
    • کورش یغمایی
    • امـیر آرام
    • فریبرز لاچینی
    • محمد اوشال
    • محمود قراملکی
    نوازندگان
    • ابوالحسن صبا
    • مرتضی نی‌داوود
    • مرتضی محجوبی
    • جواد معروفی
    • جلیل شـهناز
    • جهانگیر ملک
    • فرامرز پایور
    • حبیب‌الله بدیعی
    • رحمت‌الله بدیعی
    • فضل‌الله توکل
    • نصرالله زرین‌پنجه
    • عبدالله جهان‌پناه
    • علی‌اصغر بهاری
    • مجتبی مـیرزاده
    • محمد اسماعیلی
    • حسین تهرانی
    • مـهدی خالدی
    • داریوش صفوت
    خوانندگان
    مرد
    • جواد بدیع‌زاده
    • عبدالوهاب شـهیدی
    • ابوالحسن اقبال‌آذر
    • غلامحسین بنان
    • داوود مقامـی
    • محمدرضا شجریـان
    • داریوش رفیعی
    • داریوش
    • ابی
    • ستار
    • معین
    • فرهاد
    • شـهرام شب‌پره
    • شـهرام صولتی
    • حبیب
    • ایرج
    • امـین‌الله رشیدی
    • ایرج مـهدیـان
    • سیـاوش قمـیشی
    • حسن شماعی‌زاده
    • اکبر گلپایگانی
    • جواد یساری
    • عباس قادری
    • نعمت‌الله آغاسی
    • بهرام سیر
    • قاسم جبلی
    • فرامرز آصف
    • فرامرز اصلانی
    • عارف
    • مرتضی
    • شاهرخ
    • مازیـار
    • مارتیک
    • ویگن
    • اندی
    • کورس سرهنگ‌زاده
    • فریدون فرخزاد
    • فریدون فروغی
    • عماد رام
    • منوچهر سخایی
    • افشین مقدم
    • کورش یغمایی
    • امـیر آرام
    زن
    • قمرالملوک وزیری
    • روح‌انگیز
    • عزت روح‌بخش
    • روح‌پرور
    • مرضیـه
    • دلکش
    • مـهوش
    • عهدیـه
    • پوران
    • پروین
    • نسرین
    • الهه
    • سوسن
    • رامش
    • مرجان
    • فرشته
    • شـهره
    • نوش‌آفرین
    • گوگوش
    • هایده
    • مـهستی
    • حمـیرا
    • سیما بینا
    • سیمـین غانم
    • افسر شـهیدی
    • هنگامـه اخوان
    • گیتا
    • نلی
    • بتی
    • ژاکلین
    • فتانـه
    • شـهپر
    • آفت
    تصنیف‌ها
    • خزان عشق
    • بهار دلنشین
    • سرگشته
    • الهه ناز
    • مرغ سحر
    • رسوای زمانـه
    • راز دل
    • غوغای ستارگان
    • موسم گل
    • آتش کاروان
    • به‌سوی تو
    • طاقتم ده
    • سوغاتی
    • امشب شب مـهتابه
    • ای ایران
    جستارهای وابسته
    • گل‌ها (برنامـه رادیویی)
    • هنرستان موسیقی ملی
    • موسیقی درون ایران
    • موسیقی سنتی ایرانی
    • موسیقی لس‌آنجلسی
    • ارکستر اپرای تهران
    • مرکز موسیقی بتهوون
    • مرکز حفظ و اشاعه موسیقی
    رده الگو درگاه
    داده‌های کتابخانـه‌ای
    • MBA: 554b4286-0e16-4a84-b884-3e0dffe9dd77
    برگرفته از «https://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=سیـاوش_قمـیشی&oldid=24358605»




    [سیـاوش قمـیشی - ویکی‌پدیـا، دانشنامـهٔ آزاد دانلود دکلمه های صوتی محمد صالح علا]

    نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 20 Aug 2018 16:22:00 +0000