پرش بـه ناوبری پرش بـه جستجو
زنجان[۱]ملیت ایرانیسبک(ها) موسیقی سنتی ایرانی
موسیقی پاپ
موسیقی تلفیقیـاستاد(ها) استاد اول: حمیرا آهنگ ده بهار علی تجویدی
استاد دوم: پرویز یـاحقی (همسر دوم)سالهای فعالیت ۱۳۴۴–تاکنونناشرین شرکت ترانـه
شرکت آونگ
کلتکلس رکودرزنوع صوت به گفتهٔ استاد ایشان (علی تجویدی) صدای ایشان درون بخش آلتو قرار دارد و در عین حال قابلیت سوپرانو از ابتدا زیر که تا بم را داراست.
پروانـه امـیر افشاری زنجانی (زادهٔ ۲۶ اسفند ۱۳۲۳ درون تهران اصالتا آذری)، حمیرا آهنگ ده بهار کـه با نام هنری حمـیرا شناخته مـیشود، خواننده سرشناس زن ایرانی است. حمیرا آهنگ ده بهار وی درون زمـینـه موسیقی ملی ایران، موسیقی پاپ و موسیقی تلفیقی فعالیت دارد. حمیرا آهنگ ده بهار صدای او بـه گفته استادش علی تجویدی درون گستره آلتو قرار دارد و در عین حال قابلیت سوپرانو از ابتدا زیر که تا بم را داراست.آخرین اهنگ خود را بـه نام شادی زندگی درون سال1395خواند.
پیش از خوانندگی
پروانـه امـیرافشاری زنجانی درون سال ۱۳۲۳ درون شـهر زنجان بـه دنیـا آمد. وی از خانوادهٔ بانفوذ و سرشناس امـیرافشاری، کـه اصالتی آذری دارند، است. پدرش از زمـینداران بزرگ زنجان بود. پدر حمـیرا مالک ۱۵۰ قریـه و روستا درون منطقهٔ شمال غرب ایران بود. از همان دوران کودکی حمـیرا، خانـهٔ آنها بـه افتخار افراد بانفوذ حکومتی، شاهد مراسم بزرگ با حضور هنرمندان نامـیِ آن زمان، مانند قمرالملوک وزیری، روحانگیز، بنان، ملوک ضرابی و بسیـاری دیگر بود کـه همـین انگیزهٔ اولیـهٔ خانواده به منظور روی آوردن بـه آواز شد. حمـیرا، بـه دور از چشم پدر و با تشویق همسر روشنفکر و تازه از آلمان بازگشتهٔ خود، با نامنویسی درون آزمون صدا درون شورای رادیوی آن زمان، باعث حیرت و تحسین اعضای شورا شد و پس از آن تحت آموزش علی تجویدی و ملوک ضرابی قرار گرفت. وی دو سال بعد درون ۱۸سالگی بـه یک خوانندهٔ تمامعیـار تبدیل شد.
آغاز فعالیت حرفهای
در همان سن آوازی را درون دستگاه سهگاه با آهنگسازی علی تجویدی و شعری از بیژن ترقی بـه نام «صبرم عطا کن» را اجرا کرد کـه در کتاب ترانـههای ماندگار این اثر بـه ثبت رسیدهاست. وی بـه علت مخالفت پدر با نام مستعار حمـیرا فعالیت خود را آغاز کرد اما پدرش صدای خود را مـیشناسد و چون آوازهخوان بودن ش را دور از شان خانوادگی خود مـیبیند، همـه صفحات موجود درون بازار تهران را خریداری کرده و در خانـه خود انبار مـیکند؛ و همـین علت باعث کمـیابی صفحات صدای حمـیرا درون آن زمان مـیشود.
بعد یک سال درطی یک سفر اروپایی کـه برای پدر حمـیرا پیش مـیآید حمـیرا کـه از حمایت مادر خود برخوردار بود بـه کار خود ادامـه مـیدهد. دومـین اثر مشترک حمـیرا، تجویدی و ترقی ترانـهای بـه نام «سرگردان» درون گوشـهٔ موالیـان از گوشـههای مـهجور دستگاه همایون است. «پشیمانم» بعداً ساخته شد کـه بهدلیل مدولاسیون زیبایی کـه از همایون بـه سهگاه تغییر مقام مـیدهد و بازمـیگردد، باعث تحول عظیمـی درون موسیقی سنتی ایرانی مـیشود. پدر وی با آگاهی از اثر جدید خود، وی را از خانـه طرد و از ارث محروم مـیکند. بعد از آن وی مدتی را درون خانـه پسرعمویش کـه همسر هما مـیرافشار ترانـه سرای معروف بود بـه سر برد که تا آنکه با استاد پرویز یـاحقی ازدواج مـیکند.
ازدواج با پرویز یـاحقی
حمـیرا مدت ۸ سال همسر آهنگساز بنام ایرانی، پرویز یـاحقی بود کـه در این دورهٔ زناشویی، آثار ماندگاری با شعرهایی از بیژن ترقی و آهنگهایی از یـاحقی، مانند «مرا نفریبی»، «هدیـهٔ عشق»، «بهار نو رسیده»، «مرا تنـها نگذاری»، «پنجرهای بـه باغ گل»، «آهنگ محبت»، «با دلم مـهربان شو»، «بهار عشق من»، «ای رفته از بر من»، «بهخاطر تو»، «مـی عاشقانـه»، «دل شکنی گناهه»، «چند با یـادت فریبم این دل دیوانـه را»، و… اجرا کردهاست. وی بعد از چند سال، بهدلیل مشکلات ویژهای کـه برایش درون زندگی پیش آمد، از پرویز یـاحقی جدا شد. بعد از طلاق ارتباط هنری حمـیرا با پرویز یـاحقی بهطور کامل قطع مـیشود.
بعد از انقلاب و مـهاجرت از ایران
او بعد از انقلاب بـه دادگاههای انقلاب اسلامـی احضار شد[۲] و به گفتهٔ خودش مورد مؤاخذه قرار گرفت.[۳]
همسر سوم وی، کـه تاجر کراوات بود، بعد از انقلاب عملاً بیکار شد. حمـیرا که تا اواسط سال ۶۰ خورشیدی درون تهران ماند . بـه همـین دلیل بـه ناچار و بدون اینکه مورد حمایت همسرش قرار گیرد، درون اواخر سال ۱۳۶۰ بـه تنـهایی و به صورت ناشناس با گریم درون قالب یک پیرزن بـه همراه دو سالهاش، هنگامـه، از مرز افغانستان از ایران خارج شد و به پاکستان رفت؛ از آنجا بـه اسپانیـا و پس از آن بـه کاستاریکا درون آمریکای مرکزی رفت. وی درون کاستاریکا دچار افسردگی شدید شد. بـه صورتی کـه مدت یک سال تحت درمان روانپزشک بود. شوهر وی درون این مـیان بدون توجه بـه همسر و فرزندش مستقیماً بـه آمریکا مـهاجرت کرد. حمـیرا با کمک همسر پسر عمویش، هما مـیرافشار، بـه ایـالت کالیفرنیـا مـهاجرت کرد و با حمایت احمد مسعود کار هنری خود را از سر گرفت. درون سال ۷۸ خورشیدی بـه تومور مغزی دچار شد کـه بهصورت معجزهآسایی از اتاق عمل نجات یـافت. وی هماکنون درون شـهر لس آنجلس زندگی مـیکند.[۴]
صدای حمـیرا
نوع صدای حمـیرا طبق گفته استادش علی تجویدی درون محدوده آلتو با قابلیت سوپرانو از ابتدا زیر که تا بم قرار مـیگیرد و از بهترین و کمـیابترین نوع صدا مـیباشد. او شش دانگ کامل صدا را دار است. تحریرهای آوازی وی کاملاً واضح و زیبا و پر قدرت ادا مـیشود. با تکیـه بر نظر استادان فن، حمـیرا توانست با ارائهٔ اثری بـه نام «صبرم عطا کن»، سبک تازهای را درون موسیقی سنتی ایران درون موسیقی کلاسیکِ دههٔ ۴۰ خورشیدی پایـهگذاری کند و طراوت و تازگی خاصی بـه موسیقی سنتی ایران ببخشد. استاد غلامحسین بنان صدای حمـیرا را ملکوتی و سحرآمـیز توصیف کردهاست.
سبک آوازترانـههای حمـیرا که تا سال ۱۳۵۷ بیشتر درون مایـه موسیقی دستگاهی و موسیقی سنتی بود، بعد از انقلاب ایران وی درون کنار خواندن آوازهای اصیل ایرانی بـه موسیقی تلفیقی (پاپ سنتی) هم روی آورد.
در سبک خواندن حمـیرا ویژگیهای مکتب آوازی اصفهان بیشتر از مکتب آوازی تهران غلبه دارد. مـهمتر از آن، حمـیرا توانسته هست در طول بیش از نیم قرن فعالیت هنری، همـیشـه درون اوج بماند و جزء چند ستارهٔ مطرح و ماندگار موسیقی ایران باشد. تحریرها، ویبراسیون تحریرها و صدای پر احساسی کـه مفهوم واژهها و ترانـهها را بـه زیبایی فضاسازی مـیکند، از دیگر ویژگیهای صدای حمـیرا مـیباشد.
آهنگسازان و ترانـهسرایـان آثار
بعضی از آهنگسازان نامـی کـه با وی همکاری کردهاند عبارتند از: علی تجویدی، پرویز یـاحقی، اسدالله ملک، کامل علیپور، جهانبخش پازوکی، محمد حیدری، محمد جلیل عندلیبی، حسن شماعیزاده، فرهنگ شریف، بابک رادمنش، کاظم رزازان، صادق نوجوکی، فضلالله توکل، منوچهر چشم آذر، ناصر چشم آذر، انوشیروان روحانی، بیژن مرتضوی، حبیبالله بدیعی و …
وی همچنین اشعار و ترانـههایی از حافظ، مولوی، بابا طاهر، رهی معیری، بیژن ترقی، هما مـیرافشار، لیلاری (هدیـه)، جلیلی بیدار، عماد خراسانی، کمال خجندی، احمد گلچین معانی، مسعود امـینی، مسعود فردمنش، معینی کرمانشاهی و … را اجرا کردهاست.
کنسرتها و اجراها
ترانـهٔ «همزبونم باش» را دو بار اجرا کرد کـه از تلویزیون ملی ایران پخش شد. رادیو و تلویزیون ملی ایران، قبل از انقلاب، شاهد اجراهای تلویزیونی زیـادی از حمـیرا همانند اجرای ترانـههای: همزبونم باش، نگو از گذشته، وقتی کـه تو رفتی، دنیـا دنیـا، با دلم مـهربان شو، باختن، محاله، قاصدک، با دلم مـهربان شو، سکوت، هوای قفس و… بودهاست. وی درون سالهای اخیر، از سال ۱۳۸۸ بهبعد، چندین کنسرت و اجرا درون کاباره داشتهاست. درون این کنسرتها علاوه بر اهنگهای اجرا شده درون غربت بـه بازخوانی ترانـههای آهنگسازان مطرح ایران پرویز یـاحقی و علی تجویدی پرداختهاست. کنسرتهای حمـیرا از سال ۱۳۸۸ بدین شرح است. نیویورک ۱۳۸۸، تورنتو ۱۳۸۸، ونکوور ۱۳۸۹، دبی ۱۳۹۰ و لاس وگاس ۱۳۹۰، درون بین این سالهای ۸۸ که تا ۹۰ بیش از ۱۰ بار درون کاباره تهران اجرا داشتهاند.
آخرین آلبوم وی درون سال ۱۳۸۳ با نام مـهتاب عشق منتشر شداین آلبوم، تلفیقی از موسیقی پاپ و موسیقی سنتی و بر اساس گامهای ایرانی از جمله نوا و شوشتری مـیباشد؛ و همچنین درون سال ۱۳۸۹ مجموعهای از بهترین آهنگهایش را درون آلبومـی بهنام «چهل ترانـهٔ طلایی» منتشر کرد. آخرین اثر حمـیرا «تو بودی» با شعری از بیژن ترقی، آهنگ از علی تجویدی و تنظیمـی از کاظم عالمـی مـیباشد کـه دی ماه ۱۳۹۵ بـه صورت مـینشده و آزمایشی منتشر شد. گام این اثر درون مایـه افشاری مـیباشد. درون دی ماه نود و شش آهنگی از او بـه نام «شمع بی پروانـه» همراه با موزیک ویدیو پخش شد.
آلبومها
نام آلبوم تاریخ انتشار مـهتاب عشق ۱۳۸۳ هدیـه ۱۳۸۰ خواب و خیـال ۱۳۷۸ سرنوشت ۱۳۷۷ منتظر بـه راه ۱۳۷۴ عشق و عرفان ۱۳۷۳ درویشان ۱۳۷۲ بهار عشق ۱۳۷۱ انتظار (گلبرگ ۳) ۱۳۷۰ بهار بهاره (گلبرگ ۲) ۱۳۶۷ وقتی کـه عشق مـیاد (گلبرگ ۱) ۱۳۶۵ دریـاکنار ۱۳۶۳ قناری ۱۳۶۲ شرم و شکایت ۱۳۶۱ بهار زندگی ۱۳۵۶ گذشته ۱۳۵۵تک ترانـههای قبل از انقلاب
نام ترانـه ترانـه سرا آهنگساز تاریخ انتشار مسافر غریبه شـهین حنانـه صادق نوجوکی دههٔ ۱۳۵۰ شب عاشق روحانگیز بنیـادلو تورج شعبانخانی دههٔ ۱۳۵۰ همزبونم باش هما مـیرافشار منوچهر چشم آذر دههٔ ۱۳۵۰ دوستت دارم محمد علی بهمنی محمود قراملکی دههٔ ۱۳۵۰ هوای قفس محمد علی بهمنی عطاءالله خرم دههٔ ۱۳۵۰ باختن صدرالدین مـهوان صدرالدین مـهوان دههٔ ۱۳۵۰ سکوت صدرالدین مـهوان صدرالدین مـهوان دههٔ ۱۳۵۰ جدول بیژن سمندر صمدی دههٔ ۱۳۵۰ چشم بـه راه هما مـیرافشار حبیبالله بدیعی دههٔ ۱۳۵۰ دنیـا دنیـا هما مـیرافشار انوشیروان روحانی دههٔ ۱۳۵۰ باز شب اومد - انوشیروان روحانی دههٔ ۱۳۵۰ بیقرار هما مـیرافشار منوچهر چشم آذر دههٔ ۱۳۵۰ وقتی کـه تو رفتی جهانبخش پازوکی جهانبخش پازوکی دههٔ ۱۳۵۰ راه جدایی (دیوار سنگی) هما مـیرافشار اسدالله ملک دههٔ ۱۳۵۰ یگانـه - - دههٔ ۱۳۵۰ زمزمـه منصور تهرانی حسن شماعیزاده دههٔ ۱۳۵۰ وای وای هما مـیرافشار اسدالله ملک دههٔ ۱۳۵۰ نگو از گذشته هما مـیرافشار محمد حیدری دههٔ ۱۳۵۰ باور ندارم - - - دیوونتم هما مـیرافشار محمد حیدری دههٔ ۱۳۵۰ بی وفایی هما مـیرافشار اسدالله ملک - در بهار زندگی جهانبخش پازوکی جهانبخش پازوکی دههٔ ۱۳۵۰تک ترانـهها درون آمریکا
نام ترانـه تاریخ انتشار شادی زندگی تویی ۱۳۹۶ شمع بی پروانـه ۱۳۹۶ تو بودی ۱۳۹۵ جهانخواران ۱۳۸۸ خانـه عاشق کجاست ۱۳۷۶ الله اکبر ۱۳۶۹ خالی و تنـها ۱۳۶۸فهرست آثار تلفیقی
دریـاکنار، پیرت بسوزه عاشقی، سرگردان (گام مـینور ملودیک ساختهٔ استاد علی تجویدی)، ده بهار، دیدار عزیزان، بی قرار، خاطرات شمال (در گام عربی اجرا شدهاست، ساختهٔ بابک رادمنش)، کوچ، شبهای کردستان، دوره روره، مـهتاب عشق (با نام «شاه و گدا» هم شناخته مـیشود)، امـید، اینـه دنیـا، عالم عشق، همزبونم باش، مسافر غریبه، ای داد بیداد، دنیـا دنیـا (در گام بیـات تُرک اجرا شدهاست، ساختهٔ انوشیروان روحانی)، چوبکاری، درون جستجو (گام عربی)، بهار بهاره (ساختهٔ منوچهر چشمآذر).
جستارهای وابسته
- پرویز یـاحقی
- هایده
- مـهستی
پانویس
منابع
- حمـیرا درون سورهسینما
پیوند بـه بیرون
- صفحه رسمـی درون فیسبوک
- صفحه رسمـی درون یوتیوب
[حمـیرا - ویکیپدیـا، دانشنامـهٔ آزاد حمیرا آهنگ ده بهار]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 15 Sep 2018 22:18:00 +0000