پرش بـه ناوبری پرش بـه جستجو

خواجه نصیرالدین توسیزادروز شنبه ۱۱ جمادی‌الاولی ۵۹۷
۵ اسفند ۵۷۹
طوس[۱][۲]درگذشت دوشنبه ۱۸ ذیحجهٔ ۶۷۲
۱۱ تیر ۶۵۳
بغدادآرامگاه مقبره کاظمـیه بغدادمحل زندگی خراسان، آهنگ میثم حکمت دان قزوین، آذربایجان و بغدادملیت ایرانیپیشـه فیلسوف و دانشمندسال‌های فعالیت سدهٔ هفتم قمریلقب استاد بشر و عقل حادی عشردوره اوایل مغولان و ایلخانانمذهب اسلام، درون اواخر عمر شیعه اثنی عشری - شاید درون بخشی از عمر شیعه اسماعیلیـه - رجوع کنید بـه متنمکتب فلسفه مشاییآثار اخلاق ناصری، زیج ایلخانی، اساس‌الاقتباس و کتب و رساله‌های بسیـاری بـه عربی و فارسیفرزندان صدرالدین علی، اصیل‌الدین حسن و فخرالدین احمد

ابو جعفر محمد بن محمد بن حسن توسی مشـهور بـه خواجه نصیرالدین (زادهٔ ۵ اسفند ۵۷۹ درون توس - درگذشتهٔ ۱۱ تیر ۶۵۳ درون بغداد) شاعر،[۳]همـه‌چیزدان،[۴]فیلسوف، متکلم، فقیـه، ستاره‌شناس، اندیشمند،[۵]ریـاضیدان، منجم، پزشک و معمار ایرانی[۶][۷][۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲] سده هفتم است. آهنگ میثم حکمت دان کنیـه‌اش «ابوجعفر» و به القابی چون «نصیرالدین»، «محقق طوسی»، «استاد البشر» و «خواجه» شـهرت دارد.[۱۳][۱۴]

فعالیت‌های علمـی

رساله‌ای درون باب اسطرلاب از خواجه نصیر، اصفهان ۸۸۴ خورشیدی

وی سنت فلسفه مشایی را کـه پس از ابن سینا درون ایران رو بـه افول گذاشته بود، بار دیگر احیـا کرد. آهنگ میثم حکمت دان وی مجموعه آرا و دیدگاه‌های کلامـی شیعه را درون کتاب تجرید الاعتقاد گرد آورد.

او رصدخانـه مراغه را ساخت و در کنار آن کتابخانـه‌ای بوجود آورد کـه نزدیک بـه چهل هزار جلد کتاب درون آن بوده‌است.[۱۵] او با پرورش شاگردانی (همچون قطب الدین شیرازی) و گردآوری دانشمندان ایرانی عامل انتقال تمدن و دانش‌های ایران پیش از مغول بـه آیندگان شد.[۱۶]

وی یکی از گسترش دهندگان علم مثلثات است[۱۷] کـه در قرن ۱۶ مـیلادی کتاب‌های مثلثات او بـه زبان فرانسه ترجمـه گردید.

زندگی‌نامـه

خواجه نصرالدین طوسی یکی از سرشناس‌ترین و متنفذترین شخصیت‌های تاریخ جریـان‌های فکری اسلامـی‌ست. علوم دینی و عقلی را زیر نظر پدرش و منطق و حکمت طبیعی را نزد دایی‌اش آموخت. تحصیلاتش را درون نیشابور بـه اتمام رساند و در آنجا بـه عنوان دانشمندی برجسته آوازه یـافت.

وی درون زمان حمله مغول بـه ایران درون پیش ناصرالدین، محتشم قهستان، بـه کارهای علمـی خویش مشغول شد. درون همـین زمان اخلاق ناصری را نوشت. بعد از مدتی بـه نزد اسماعیلیـان درون دژ الموت نقل مکان کرد، اما بعد از یورش هلاکوی مغول و پایـان یـافتن فرمانروایی اسماعیلیـان(۶۳۵ ه‍. خ) هلاکو نصیرالدین را مشاور و وزیر خود ساخت، که تا جایی کـه هلاکو را بـه تازش بـه بغداد و سرنگونی عباسیـان یـاری نمود.[۱۸]

خواجه نصیر الدین توسی درون ۱۸ ذی الحجه ۶۷۲ هجری قمری وفات یـافت، و در کاظمـین دفن گردید.[۱۹]

زادگاه و تولد

دربارهٔ زادگاه خواجه نصیرالدین توسی اختلاف هست بعضی کتاب‌ها و منابع پدر وی را «شیخ وجیـه الدین محمد بن حسن» از بزرگان و دانشوران قم مـی‌دانند[۲۰] اما درون بعضی منابع وی را زاده روستای جهرود ساوه مـی‌دانند[۲۱][۲۲][۲۳] کـه به همراه خانواده به منظور زیـارت امام هشتم شیعیـان بـه مشـهد عازم مـی‌شود و پس از زیـارت، درون هنگام بازگشت بـه علت بیماری همسرش، درون یکی از محله‌های شـهر توس مسکن مـی‌گزیند؛ و پس از چندی بـه درخواست اهالی محل علاوه بر اقامـهٔ نماز جماعت درون مسجد، بـه تدریس درون مدرسه علمـیّه مشغول مـی‌گردد. خواجه طوسی درون ایـام اقامت پدر درون آنجا درون پانزدهم جمادی‌الاول سال ۵۹۸ ق، متولد گردید؛ و پدرش با تفأل بـه قرآن کریم او را «محمد» نامـید.[۱۳]

تحصیل
تمبری بـه فراخور هفتصدمـین سالگرد درگذشت خواجه نصیر طوسی. روز پنج اسفند درون ایران روز بزرگداشت خواجه نصیر طوسی و روز مـهندس نام‌گذاری شده‌است.

روزهای کودکی و نوجوانی خواجه توسی درون شـهر توس سپری شد. وی درون این روزها بعد از خواندن و نوشتن، قرائت قرآن، قواعد زبان عربی و فارسی، معانی و بیـان و حدیث را نزد پدر خویش آموخت. بعد از آن بـه توصیـه پدر، نزد دایی‌اش «نورالدین علی بن محمد شیعی» کـه از دانشمندان نامور درون ریـاضیـات، حکمت و منطق بود، بـه فراگیری آن علوم پرداخت. سپس با راهنمایی پدر درون محضر «کمال الدین محمد حاسب» کـه از دانشوران نامـی درون ریـاضیـات بود، بـه تحصیل پرداخت اما هنوز چند ماهی نگذشته بود کـه استاد آهنگ سفر کرد و آورده‌اند کـه وی بـه پدر او چنین گفت: آهنگ میثم حکمت دان من آنچه مـی‌دانستم بـه او (خواجه نصیر) آموختم و اکنون سؤالهایی مـی‌کند کـه گاه پاسخش را نمـی‌دانم!

پس از چندی دایی پدرش «نصیرالدین عبدالله بن حمزه» کـه تبحر ویژه‌ای درون علوم رجال، درایـه و حدیث داشت، بـه توس آمد و خواجه درون نزد او بهب علوم پرداخت. گرچه او موفق بـه فراگیری مطالب جدیدی از استاد نشد، اما هوش و استعداد وافرش شگفتی و تعجب استاد را برانگیخت بـه گونـه‌ای کـه به او توصیـه کرد که تا به منظور استفاده‌های علمـی بیشتر بـه نیشابور مـهاجرت کند. او درون شـهر توس و به دست استادش «نصیر الدین عبدالله بن حمزه» لباس عالمان دین را بر تن کرد و از آن بعد به لقب «نصیرالدین» از سوی استاد مفتخر شد.

خواجه سپس بـه نیشابور پای نـهاد و به توصیـه دایی پدر بـه مدرسه سراجیـه رفت و مدت یک سال نزد سراج الدین قمری کـه از استادان بزرگ درس خارج فقه و اصول درون آن مدرسه بود، بـه تحصیل پرداخت. سپس درون محضر استاد فریدالدین داماد نیشابوری - از شاگردان امام فخر رازی - کتاب «اشارات ابن سینا» را فرا گرفت. بعد از مباحثات علمـی متعدد فرید الدین با خواجه، علاقه و استعداد فوق العادة خواجه نسبت بـه دانش اندوزی نمایـان شد و فریدالدین او را بـه یکی دیگر از شاگردان فخر رازی معرفی کرد و بدین ترتیب نصیرالدین طوسی توانست کتاب «قانون ابن سینا» را نزد «قطب الدین مصری شافعی» بـه خوبی بیـاموزد. وی علاوه بر کتابهای فوق از محضر عارف معروف آن دیـار «عطار نیشابوری» (متوفی ۶۲۷) نیز بهره‌مند شد.

خواجه کـه در آن حال صاحب علوم ارزشمندی گشته و همواره بـه دنبالب علوم و فنون بیشتر بود، او بعد از تحصیل درون نزد دانشمندان نیشابور بـه ری شتافت و با دانشور بزرگی بـه نام برهان الدین محمد بن محمد بن علی الحمدانی قزوینی آشنا گشت. او سپس قصد سفر بـه اصفهان کرد امّا درون بین راه، بعد از آشنایی با «مـیثم بن علی مـیثم بحرانی» بـه دعوت او و به منظور استفاده از درس خواجه ابوالسعادات اسعد بن عبدالقادر بن اسعد اصفهانی بـه شـهر قم رو کرد.

توسی بعد از قم بـه اصفهان و از آنجا بـه عراق رفت. او علم «فقه» را از محضر «معین الدین سالم بن بدران مصری مازنی» (از شاگردان ابن ادریس حلی و ابن زهره حلبی) فرا گرفت؛ و در سال ۶۱۹ ق. از استاد خود اجازهٔ نقل روایت دریـافت کرد. آن گونـه کـه نوشته‌اند خواجه مدت زمانی از «علامـه حلی» فقه و علامـه نیز درون مقابل، درس حکمت نزد خواجه آموخته‌است. «کمال الدین موصلی» ساکن شـهر موصل (عراق) از دیگر دانشمندانی بود کـه علم نجوم و ریـاضی بـه خواجه آموخت و بدین ترتیب پژوهش‌گر توسی دوران تحصیل را پشت سر نـهاده، بعد از سال‌ها دوری از وطن و خانواده، قصد عزیمت بـه خراسان کرد.[۲۴]

خواجه توسی درون قلعه‌های اسماعیلیـان

رساله‌ای درون ریـاضی درون توضیح جفت طوسی از خواجه نصیر

اسماعیلیـه فرقه‌ای از شیعیـان هست که بـه باور پیروانش اسماعیل فرزند جعفر صادق جانشین اوست. این گروه بعد از مدتها درون سال ۴۸۳ ق. بـه دست حسن صباح درون ایران رونقی دوباره یـافتند و پس از چندی، گرایشـهای شدید سیـاسی پیدا کرده، فعالیتهای خود را گسترش دادند. قلعه الموت درون حوالی قزوین پایتخت آنان بود و علاوه بر آن قلعه‌های متعدد و استواری داشتند کـه جایگاه امنی به منظور مبارزان سیـاسی به‌شمار مـی‌رفت و دستیـابی بر آن‌ها بسیـار سخت بود.[۲۵]

خواجه نصیرالدین بعد از چند ماه سدر قائن، بـه دعوت «ناصر الدین عبدالرحیم بن ابی منصور» کـه حاکم قلعه قهستان بود و نیز مردی فاضل و دوستدار فلاسفه بود، بـه همراه همسرش بـه قلعه اسماعیلیـان دعوت شد و آزادانـه و با احترام ویژه درون آنجا زندگی کرد. او درون مدت اقامت خود کتاب «طهارة الاعراق» نگاشت..

. نصیرالدین طوسی حدود ۲۶ سال درون قلعه‌های اسماعیلیـه بـه سر برد اما درون این دوران لحظه‌ای از تلاش علمـی باز ننشست و کتابهای متعددی از جمله «شرح اشارات ابن سینا»، «تحریر اقلیدس»، «تولی و تبری» و «اخلاق ناصری» و چند کتاب و رسالة دیگر را تألیف کرد. کتاب روضه التسلیم و مطلوب المومنین؛ تولی و تبری از جمله آثاری هست که بـه فرمان امام اسماعیلی درون الموت نوشته است. (۱–۱) خواجه درون پایـان کتاب شرح اشارات مـی‌نویسد: «بیشتر مطالب آن را درون چنان وضع سختی نوشته‌ام کـه سخت‌تر از آن ممکن نیست و بیشتر آن را درون روزگار پریشانی فکر نگاشتم کـه هر جزئی از آن، ظرفی به منظور غصه و عذاب دردناک بود و پشیمانی و حسرت بزرگی همراه داشت؛ و زمانی بر من نگذشت کـه از چشمانم اشک نریزد و دلم پریشان نباشد و زمانی پیش نمـی‌آمد کـه دردهایم افزون نگردد و غمـهایم دو چندان نشود…»[۲۶] از همکاران خواجه درون الموت مـی‌توان بـه حسن محمود کاتب یـا حسن صلاح بیرجندی اشاره کرد کـه همراه خواجه از قهستان بـه الموت آمده بود وی درون طول روز آنچه را کـه خواجه تدریس مـی‌کرد مکتوب مـی‌کرد و برداشت خویش را درون اوقات فراغت بـه صورت شعر بیـان کرده‌است. دیوان اشعار وی دیوان قائمـیات نام دارد.

خواجه توسی و هلاکوخان مغول

از آنجا کـه وجود اسماعیلیـان حاکمـیت و قدرت سیـاسی مغولان را بـه خطر مـی‌انداخت هلاکوخان درون سال ۶۵۱ ق. با اعزام لشکری بـه قهستان آنجا را فتح کرد. حاکم قلعه بعد از م با خواجه نصیر، علاوه بر تسلیم کامل قلعه، از مغولان اطاعت کرد و چندی بعد از آن درون سال ۶۵۶ ق. تاج و تخت اسماعیلیـان درون ایران برچیده شد و بدین سان خواجه نصیر بزرگترین گام را درون جلوگیری از جنگ و خون‌ریزی و قتل‌عام مردم برداشته، از این رو نزد خان مغول احترام و موقعیت ویژه‌ای یـافت.[۲۷] برخی گفته‌اند هلاکو بـه جز خواجه نصیرالدین طوسی و دو پزشک دیگر، رکن الدین و همـه همراهان وی را بـه قتل رساند و زنده‌نگه‌داشتن خواجه نصیر بـه دلیل آن بود کـه هلاکو از جایگاه علمـی و فکری او مطلع بود.[۲] هلاکو بدون اجازه خواجه هیچ تصمـیمـی نمـی‌گرفت، هیچ سفری نمـی‌رفت و هیچ حکمـی نمـی‌داد.[۳] هلاکوخان همچنین درون گشایش بغداد و کشتن واپسین خلیفهٔ عباسی، از نظرهای خواجه توسی بهره گرفت.[۲۸]

مستعصم (آخرین خلیفه عباسی) درون دوران حکومت خود علاوه بر لهو و لعب، بـه خون‌ریزی مسلمانان پرداخت. عده‌ای از شیعیـان بغداد بـه دست پسرش (ابوبکر) بـه خاک و خون کشیده شدند و اموالشان بـه غارت رفت.[۲۹] مقام علمـی و ارزش فکری نصیرالدین توسی موجب شد که تا هلاکو، او را درون شمار بزرگان خود دانسته، نسبت بـه حفظ و حراست از جان وی کوشا باشد و او را درون همـه سفرها بـه همراه خویش دارد

تأثیرات و یـادگارها

پایگاه جستجوگر گوگل، بـه مناسبت هشتصد و دوازدهمـین سالگرد تولد خواجه نصیرالدین طوسی، تصویری از وی درون تارنمای خود گذاشت.
تمبر یـادگار خواجه نصیرالدین طوسی درون جمـهوری آذربایجان منتشره درون سال ۲۰۰۹ مـیلادی

یک دهانـه آتشفشانی ۶۰ کیلومتری درون نیم‌کره جنوبی ماه بـه نام خواجه نصیرالدین طوسی نام‌گذاری شده‌است. یک خرده سیـاره کـه توسط ستاره‌شناس روسی نیکلای استفانویچ چرنیخ درون ۱۹۷۹ کشف شد نیز بـه نام وی نامـیده شده‌است.[۳۰][۳۱]

دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درون تهران و رصدخانـه شامخای درون جمـهوری آذربایجان نیز بـه نام او نام‌گذاری شده‌اند.

در سال ۲۰۱۳ مـیلادی، پایگاه جستجوگر گوگل، بـه مناسبت هشتصد و دوازدهمـین سالگرد تولد خواجه نصیرالدین طوسی، تصویری از وی درون تارنمای خود گذاشت کـه در کشورهای عربی قابل دسترسی بود. بـه گفته بی‌بی‌سی، درون این عبر ایرانی‌تبار بودن این دانشمند تأکید شده بود کـه واکنش‌هایی را درون کشورهایی عربی درون پی داشت.[۳۲][۳۳]

در ایران روز ۵ اسفند سالروز تولد خواجه نصرالدین طوسی را روز مـهندسی نام‌گذاری شده‌است.[۳۴]

شاگردان

  • جمال‌الدین حسن بن یوسف مطهر حلی (علامـه حلی، درگذشته ۷۲۶ ق) او از دانشوران برزگ شیعه بود کـه آثار گران‌سنگی از خود بـه جای نـهاد. وی شرحهایی نیز بر کتابهای خواجه نگاشت.
  • کمال‌الدین مـیثم بن علی بن مـیثم بحرانی (ابن مـیثم بحرانی، درگذشته ۶۷۹ ق. یـا ۶۹۹ ق) او حکیم، ریـاضیدان، متکلم و فقیـه بود و عالمان بزرگی از محضرش استفاده د. وی گرچه درون رشته حکمت زانوی ادب و شاگردی درون مقابل خواجه بر زمـین زد، از آن سو خواجه از درس فقه وی بهره‌مند شد. این محقق بحرینی شرح مفصلی بر نـهج‌البلاغه نوشته کـه به شرح نـهج‌البلاغه ابن مـیثم معروف است.
  • محمود بن مسعود بن مصلح کازرونی (قطب‌الدین شیرازی، درگذشته ۷۱۰ ق) او از شاگردان ممتاز خواجه هست وی درون چهارده سالگی بـه جای پدر نشست و در بیمارستان بـه طبابت پرداخت. سپس بـه شـهرهای مختلفی سفر کرد و علم هیئت و اشارات ابوعلی را از محضر خواجه نصیر فرا گرفت. قطب‌الدین کتابهایی درون شرح قانون ابن سینا و در تفسیر قرآن نوشته‌است.
  • کمال‌الدین عبدالرزاق شیبانی بغدادی (ابن فوطی، درگذشته ۷۲۳ ق) او مذهب حنبلی داشت و معروف بـه ابن الفُوَطی بود. این دانشمند مدت زیـادی درون محضر خواجه علم آموخته‌است. وی از تاریخ‌نویسان معروف سده هفتم هست و کتابهای معجم‌الآداب، الحوادث‌الجامعه و تلخیص معجم‌الالقاب از آثار اوست.
  • سید رکن‌الدین استرآبادی (متوفی ۷۱۵ ق) از شاگردان و همراهان خاص خواجه بوده و شرح‌هایی بر کتابهای استاد خویش نوشته و علاوه بر تواضع و بردباری، از احترامـی افزون برخوردار بوده‌است. وی درون تبریز بـه خاک سپرده شده‌است.

برخی دیگر از شاگردان خواجه نصیر عبارتند از:

  • ابراهیم حموی جوینی
  • اثیرالدین اومانی
  • مجدالدین طوسی
  • مجدالدین مراغی

آثار

زندگی او بر پایـه دو هدف اخلاقی و علمـی بنا نـهاده شده بود. او درون بیشتر زمـینـه‌های دانش و فلسفه، تالیفات و رساله‌هایی از خود بـه یـادگار گذاشته کـه بیشتر عربی هستند، اما ۲۵ درصد نوشته‌های وی بـه زبان پارسی بوده‌اند.[۳۵]

خواجه نصیرالدین طوسی برخلاف ابن سینا اقدامـی به منظور ترجمـه لغت‌های عربی و به وجودآوردن اصطلاحات فارسی بـه جای اصطلاحات عربی نکرد و همان واژه‌های رایج روزگار خود را درون آثار فارسی بـه کار برد.[۳۶]

از معروفترین آثار او بـه پارسی، «اساس الاقتباس» و «اخلاق ناصری» را مـی‌توان یـاد کرد. وی درون اخلاق ناصری رستگاری راستین انسان‌ها را درون «سعادت نفسانی»، «سعادت بدنی» و «سعادت مدنی» مـی‌داند و این نکته نشان مـی‌دهد کـه خواجه درون مسایل مربوط بـه بهداشت جسمانی و روانی هم کارشناس بوده‌است.

خواجه نصیر حدود یکصد و نود کتاب و رسالهٔ علمـی درون موضوعات متفاوت بـه رشتهٔ تحریر درآورد.[۳۷] کـه ذیلاً بـه برخی از آن‌ها اشاره مـی‌شود:[۳۸]

  • تجرید الاعتقاد: کـه در موضوع کلام نگاشته شده و به دلیل اهمـیت فوق‌العاده آن مورد توجه دانشمندان قرار گرفته و شرحهای بسیـاری پیرامون آن نوشته شده‌است.
  • شرح اشارات بوعلی سینا: این کتاب شرحی بر اشارات بوعلی سینا است.
  • قواعد العقاید
  • اخلاق ناصری یـا اخلاق طوسی
  • آغاز و انجام
  • تحریر مجسطی
  • تحریر اقلیدس
  • تجریدالمنطق
  • تلخیص المحصل
  • اساس الاقتباس
  • زیج ایلخانی
  • آداب البحث
  • آداب المتعلمـین
  • روضةالقلوب
  • اثبات بقاء نفس
  • تجرید الهندسه
  • اثبات جوهر
  • جامع الحساب
  • اثبات عقل
  • جام گیتی نما
  • اثبات واجب الوجود
  • الجبر و الاختیـار
  • استخراج تقویم
  • خلافت نامـه
  • اختیـارات نجوم
  • رساله درون کلیـات طب
  • ایـام و لیـالی
  • علم المثلث
  • الاعتقادات
  • شرح اصول کافی
  • کتاب الکل
  • صورالکواکب
  • تعدیل المعیـار فی نقد تنزیل الافکار
  • تصورات یـا روضةالتسلیم
  • رساله تولا و تبری
  • فعالیت‌های شاخص علمـی

    فلسفه مشائی

    خواجه نصیر کوشید که تا با پاسخ بـه انتقادات متکلمـین اشعری بخصوص محمد غزالی و فخر رازی، از فلسفه مشائی دفاع کند و با شرح و بسط آرای فلسفی ابن سینا بـه آن قوتی مجدد ببخشد.

    کلام شیعه

    خواجه نصیر با استفاده از آرای فلسفی ابن سینا کلام شیعه را بر برهان‌های عقلی مبتنی کرد. اثر وی بـه نام تجرید الاعتقاد یکی از مـهمترین متون کلامـی شیعه هست که شرح‌های متعددی بر آن نگاشته شده‌است. کتاب تجرید العقائد یکی از نوشته‌های پرتاثیر خواجه درون دانش کلام است. این کتاب سهم عمده‌ای درون تحول علم کلام داشته‌است و به مدت چند قرن متوالی بـه عنوان متن معیـار محسوب مـی‌شده است. گفته شده‌است کـه بسیـاری از مکاتب فلسفی همچون مکتب شیراز، نوآوری‌های خویش را با توجه بـه متن این کتاب آشکار کرده‌اند. درون مکتب فلسفی اصفهان که تا اندازه‌ای این کتاب درون حاشیـه قرار گرفت و بیشتر بـه عنوان متنی کلامـی ملاحظه شد. کلام فلسفی هم درون مـیان شیعیـان و هم درون مـیان اهل سنت مورد توجه بوده‌است چنان‌که کتاب طوالع قاضی بیضاوی و مواقف عضدالدیم ایجی نظایر کتاب تجرید درون مـیان اهل سنت‌اند.[۳۹]

    مثلثات

    در کتاب شکل القطاع مثلثات را به منظور اولین بار بـه عنوان دانشی مستقل معرفی کرد و آن را درون پیش‌گفتار علم نجوم معرفی مـی‌کند و قوانین اساسی به منظور حل مثلثات مسطح و کروی مطرح مـی‌کند.[۳]

    فیزیک

    در کتاب تجریک‌الکلام دربارهٔ نور و با تکیـه بر نظریـهٔ ذره مطالبی را عنوان مـی‌کند کـه فوق‌العاده اهمـیت دارد.[۳]

    در کتاب البصائر نوشتهٔ اقلیدوس وی انتشار صوت را بـه امواج آب تشبیـه مـی‌کند و به آن پرداخته است.[۳]

    وی درون نحوهٔ استفاده از ساعت آفتابی ابتکار جدیدی به منظور رصد بـه خرج داده‌است کـه این ابتکار درون علم ستاره‌شناسی ارزشمند است.[۳]

    نجوم

    خواجه نصیرالدین طوسی «زیج ایلخانی» را از روی رصدهای انجام‌شده درون رصدخانـهٔ مراغه تدوین کرده‌است. زیج ایلخانی سده‌ها از اعتبار خاصی درون بسیـاری از سرزمـین‌های آن زمان -از جمله درون چین- برخوردار بوده‌است و در سال ۱۳۵۶ مـیلادی (۳۰۰ سال بعد از مرگ طوسی) ترجمـه و در اروپا منتشر شد. قدیمـی‌ترین نسخهٔ این زیج درون کتابخانـهٔ ملی پاریس نگهداری مـی‌شود.[۴۰]

    تأثیر خواجه درون علم کلام

    دو قرن پیش از خواجه، تحولات کلامـی بنوعی با ابوالحسین بصری آغاز شد و فخر رازی درون کتاب محصل این رویکرد را ادامـه داد. ابوالحسین بصری کـه از شاگردان قاضی عبدالجبار معتزلی بود از پیروان بهشمـی بود. بصری تحت تأثیر اموزه‌های فلسفی درون برخی آموزه‌های معتزلی تجدید نظرهایی را آغاز کرد کـه همزمان با تدوین آثار این سینا درون خراسان همراه شد. تأثیر نظرات فلسفی و شـهرت آن‌ها بیشتر بـه خاطر کتب غزالی یعنی مقاصد الفلاسفه و تهافت بود کـه باعث شـهرت آرای فلسفی ابن سینا درون مـیان متکلمان شد. مکتب ابوالحسین بصری توسط یکی از شاگردانش بـه نام ملاحمـی گسترش یـافت. اندیشـه‌های فخر رازی و ملاحمـی و بصری تأثیر بسزایی درون فلسفی شدن کلام شیعه داشتند[۴۱] متکلمان امامـی همچون سدیدالدین حمصی نیز درون اواخز سده ششم هجری با آموزه‌های بصری آشنا شدند و از وی تأثیر پذیرفتند. درون واقع مـی‌توان گفت کـه خواجه با سه سنت آشنا بود. نخست سنت ابوالحسین بصری کـه در برخی آثار خواجه تأثیر واضحی دارد. دیگر سنت فلسفی ابن سینا و شارحان وی درون خراسان قرار داشت؛ و سنت رواج نظرات فخر رازی و تأثیری پذیری خواجه از وی بود. بیشتر کتب کلامـی و فلسفی فخر درون زمان خواجه درون خراسان رایج بوده‌است.[۳۹]

    نمونـه‌ای از اشعار علمـی

    خواجه نصرالدین به منظور آسان‌تر علوم به منظور دانشجویـان بعضی از مباحث علمـی را بـه صورت شعر (نظم) بیـان مـی‌کرد.

    فرق بین دال و ذال معجم
    آنانکه بـه فارسی سخن مـی‌راننددر موضع دال - ذال را ننشانندماقبل وی ار ساکنِ جز وای بوذدال هست و گرنـه ذال معجم خوانند
    تشریح ۷ پردهٔ چشم و سه گونـه آب کـه در آنـهاست
    کرد آفریدگار تعالی بـه فضل خویشچشمت بـه هفت پرده و سه آب منقسمصلب و مشمـیه و شبکه، زجاجیـه و جلیدپس عنکبوت و بیض و عنب، قرن و ملتحم

    وفات

    تاریخ وفات او هیجدهم ذیقعده سال ۶۷۳ ق. است؛ و در حرم کاظمـین و پایین پای دو امام مدفون شد.[۴۲] بنا بـه وصیتش بر روی سنگ مزارش این آیـه قرآن را نگاشتند. «و کلبهم باسط ذراعیـه بالوصید» = «و سگشان (به حالت پاسبانی) دو دست خویش بر درگاه (غار) گشاده بود».[۴۳]

    مذهب

    بر اساس آثار خواجه نصیر درون مسلمان و شیعه بودن او تردیدی نیست.[۴۴] اما درون اینکه آیـا او درون ادوار مختلف زندگیش شیعه امامـی یـا شیعه اسماعیلی بوده نزد مورخین اختلافاتی وجود دارد. از این لحاظ زندگانی خواجه را مـی‌توان بـه سه بخش تقسیم کرد.

  • او بـه باور اکثر تاریخ نویسان درون ابتدای زندگی و قبل از پیوستن بـه اسماعیلیـان شیعه امامـی بوده‌است.[۴۵][۴۶][۴۷] درون عین حال، عده‌ای این احتمال را کـه او درون یک خانواده شیعی اسماعیلی بـه دنیـا آمده باشد منتفی ندانسته‌اند.[۴۸]
  • خواجه بین سالهای ۶۱۹ که تا ۶۲۴ بـه قلاع اسماعیلیـه وارد شد.[۴۸][۴۹] نظر نویسندگان دربارهٔ علت ورود خواجه بـه قلاع مختلف است. گروهی قائلند کـه خواجه بـه اجبار نزد اسماعیلیـان رفته‌است،[۵۰] و در مقابل، عده‌ای برآنند کـه او با مـیل خود نزد آنان رفته و با این حال بعد از اینکه تصمـیم گرفت از پیش آنان برود بـه وی اجازه ندادند و او را محبوس د.[۵۱] گروهی نیز معتقدند کـه او درون تمامـی دوران حضورش درون مـیان اسماعیلیـان آزادی کامل داشت و مـی‌توانست بدون درد سر عقاید مخالف خود را ابراز کند.[۴۸][۵۲] درون طی حدود ۳۰ سال اقامت درون قلاع اسماعیلیـه درون مورد مذهب خواجه طوسی نظرات گوناگونی وجود دارد. بـه بیـان حمـید ملک مکان «فعالیت‌های علمـی متعدد، کتاب‌ها و رساله‌هایی کـه وی درون زمـینـه‌های مختلف نوشته، و نیز مدت طولانی ای کـه با اسماعیلیـان زندگی کرده و با آنان حشر و نشر داشته‌است، عامل مـهمـی درون اختلاف آرا و اقوال دانشمندان و نویسندگان دربارهٔ وی شده‌است.»[۴۴] از طرفی «علمای اثناعشری کـه خواجه را امامـی مـی‌دانند مصرانـه منکرند خواجه بـه کیش اسماعیلی درآمده بوده و صحت انتساب رسالات اسماعیلی بدو را کـه در مـیان اسماعیلیـان محفوظ مانده‌است، انکار مـی‌کنند.»[۴۴] برخی از آن‌ها با قبول انتساب این رسالات بـه او آن‌ها را محصول تقیـه خواجه به منظور حفظ جان خود درون دوره اسارت مـی‌دانند. این نظر با تغییر مقدمـه اخلاق ناصری منتسب بـه خواجه تقویت مـی‌شود، چرا کـه در آنجا تصریح مـی‌کند کـه «به حکم اضطرار بر اسماعلیـان وارد شده و مقدمـه کتاب را بر طبق عقیده آنان، نـه اهل شریعت و سنت نگاشته است.»[۴۴] عده‌ای هم بر این باورند کـه خواجه درون این دوران واقعاً تحت تأثیر عقاید اسماعیلیـان قرار گرفته و به کیش ایشان روی خوش نشان داده بود.[۴۹][۵۱][۵۳]
  • نزد مورخین تردیدی نیست کـه پس از سال ۶۵۴ و سقوط دولت اسماعیلی نزاری که تا پایـان عمر، خواجه نصیرالدین بـه مذهب شیعی دوازده امامـی زندگی کرد. او درون این مدت مـهمترین کتاب‌های کلامـی خود را بر طبق این آیین نوشت کـه از جمله آن‌ها مـی‌توان تجرید العقاید، قواعد العقاید، فصول و امامت را نام برد.[۴۴][۴۹] وصیت او مبنی بر دفن پیکرش درون پایین پای موسی کاظم و محمدجواد (ا هفتم و نـهم شیعیـان امامـی) موید این مطلب هست که او درون هنگام مرگ بـه عقیده اسماعیلیـه نبوده است.
  • خانواده

    خواجه نصیر سه پسر از خود بـه یـادگار نـهاد: صدرالدّین علی، فرزند بزرگ او کـه همواره درون کنار پدر و همگام با او بود و در فلسفه، نجوم و ریـاضی بهره کافی داشت. دومـین فرزندش اصیل الدین حسن نیز اهل دانش و فضیلت بود و در زمان حیـاتش اغلب بـه امور سیـاسی مشغول بود. فرزند کوچک خواجه فخر الدین محمد بود کـه ریـاست امور اوقاف درون کشورهای اسلامـی را بـه عهده داشت.

    جستارهای وابسته

    • رصدخانـه مراغه
    • ادعاهای دیگران درباره مـیراث فرهنگی و معنوی ایران

    منابع و پانویس

  • زندگینامـه خواجه نصیرالدین طوسی
  • خواجه نصیرالدین طوسی
  • ↑ ۳٫۰۳٫۱۳٫۲۳٫۳۳٫۴۳٫۵ بادکوبه‌ای هزاوه‌ای، مصطفی. خواجه نصرالدین طوسی. شرکت توسعه کتابخانـه‌های ایران، زمستان ۱۳۸۹. 
  • Mirchandani, Vinnie (2010). The New Polymath: Profiles in Compound-Technology Innovations (in انگلیسی). John Wiley & Sons. p. 300. ISBN 978-0-470-76845-7. Nasir. al-Din. al-Tusi: Stay. Humble. Nasir al-Din al-Tusi, the Persian polymath, talked about humility: “Anyone who does not know and does not know that he does not know is stuck forever in double ...
  • CHRONOLOGY OF IRANIAN HISTORY PART 1 iranicaonline.org
  • "Tusi, Nasir al-Din al-." Encyclopædia Britannica. 2007. Encyclopædia Britannica Online. 27 December 2007 <http://www.britannica.com/eb/article-9073899>.
  • Arthur Goldschmidt, Lawrence Davidson. "A Concise History of the Middle East", Westview Press, 2005. Eighth edition, pg 136
  • Rodney Collomb, "The rise and fall of the Arab Empire and the founding of Western pre-eminence", Published by Spellmount, 2006. pg 127: "..Nasr ed-Din Tusi, the Persian, Khorasani, former chief scholar and scientist of "
  • Nanne Pieter George Joosse, Bar Hebraeus, "A Syriac encyclopaedia of Aristotelian philosophy: Barhebraeus (13th c.), Butyrum sapientiae, books of ethics, economy, and politics: a critical edition, with introduction, translation, commentary, and glossaries", Published by Brill, 2004. excerpt: " the famous Persian scholar Naslr al-Dln al-Tusi "
  • Seyyed Hossein Nasr," Title Islamic philosophy from its origin to the present: philosophy in the land of prophecy",Publisher SUNY Press, 2006. pp 167: “In fact it was common among Persian Islamic philosophers to write few quatrains on the side often in the spirit of some of the poems of Khayyam singing about the impermanence of the world and its transience and similar themes. One needs to only recall the names of Ibn Sina, Suhrawardi, Nasir al-Din Tusi and Mulla Sadra, who wrote poems alongs with extensive prose works”
  • James Winston Morris, "An Arab Machiavelli? Rhetoric, Philosophy and Politics in Ibn Khaldun’s Critique of Sufism", Harvard Middle Eastern and Islamic Review 8 (2009), pp 242–291. [۱] excerpt from page 286 (footnote 39): "Ibn Khaldun’s own personal opinion is no doubt summarized in his pointed remark (Q 3: 274) that Tusi was better than any other later Iranian scholar". Original Arabic: Muqaddimat Ibn Khaldūn: dirāsah usūlīyah tārīkhīyah / li-Aḥmad Ṣubḥī Manṣūr-al-Qāhirah: Markaz Ibn Khaldūn: Dār al-Amīn, 1998. ISBN: 977-19-6070-9. Excerpt from Ibn Khaldun is found in the section: الفصل الثالث و الأربعون: فی أن حملة العلم فی الإسلام أکثرهم العجم (On how the majority who carried knowledge forward in Islam were Persians) In this section, see the sentence sentence where he mentions Tusi as more knowledgeable than other later Persian ('Ajam) scholars: . و أما غیره من العجم فلم نر لهم من بعد الإمام ابن الخطیب و نصیر الدین الطوسی کلاما یعول علی نـهایته فی الإصابة. فاعتیر ذلک و تأمله تر عجبا فی أحوال الخلیقة؛ و الله یخلق ما بشاء لا شریک له الملک و له الحمد و هو علی کل شیء قدیر و حسبنا الله و نعم الوکیل و الحمد لله.
  • Seyyed H. Badakhchani. Contemplation and Action: The Spiritual Autobiography of a Muslim Scholar: Nasir al-Din Tusi (In Association With the Institute of Ismaili Studies. I. B. Tauris (December 3, 1999). ISBN: 1-86064-523-2. page.1: ""Nasir al-Din Abu Ja`far Muhammad b. Muhammad b. Hasan al-Tusi:, the renowned Persian astronomer, philosopher and theologian"
  • ↑ ۱۳٫۰۱۳٫۱ معرفی خواجه نصیر طوسی، پایگاه اطلاعات علمـی جهاد دانشگاهی
  • روضه تسلیم از انتشارات مـیراث مکتوب با مقدمـه سید جلال حسینی بدخشانی و پروفسور هرمان لندولت، تهران 1393_مقدمـه دیوان قائمـیات
  • سید حسین نصر و الیور لیمان درون کتاب History of Islamic Philosophy. جلد اول. ISBN: 0-415-25934-7. ۱۹۹۳. ص۵۴۲
  • خواجه نصیرالدین طوسی و نقش او درون گسترش تشیّع و حفظ آثار اسلامـی
  • سید حسین نصر و الیور لیمان درون کتاب History of Islamic Philosophy. جلد اول. ISBN: 0-415-25934-7. ۱۹۹۳. ص۵۴۳
  • سید حسین نصر و الیور لیمان درون کتاب History of Islamic Philosophy. جلد اول. ISBN: 0-415-25934-7. ۱۹۹۳. ص۵۳۱–۵۳۲
  • سید حسین نصر و الیور لیمان درون کتاب History of Islamic Philosophy. جلد اول. ISBN: 0-415-25934-7. ۱۹۹۳. ص۵۳۳
  • فوائد رضویـه، شیخ عباس قمـی، ص ۶۰۳.
  • احمد نعمتی. ساوه شـهر باستانی. چاپ اول. انتشارات اعلاء، ۱۳۸۳. ۶۳–۶۶. شابک ‎۹۶۴-۹۵۴۲۲-۰-۵. 
  • علامـه سید نورالدین شوشتری. مجالس المومنین. ۲۰۱–۲۰۳. 
  • مصطفی بادکوبه‌ای هزاوه‌ای. خواجه نصیرالدین طوسی. چاپ اول. پردیس، ۱۳۶۹. 
  • روضات الجنات، مـیرزا محمد باقر خوانساری، ج ۶، ص ۵۸۲؛ قصص العلماء، مـیرزا محمد تنکابنی، ص ۳۸۱؛ مجالس المومنین، قاضی نورالله شوشتری، ج ۲، ص ۲۰۳؛ فلاسفه شیعه، شیخ عبدالله ن، ص ۲۸۲.
  • روضات الجنات، مـیرزا محمد باقر خوانساری، ج ۶، ص ۵۸۲؛ قصص العلماء، مـیرزا محمد تنکابنی، ص ۳۸۱؛ مجالس المومنین، قاضی نورالله شوشتری، ج ۲، ص ۲۰۳؛ فلاسفه شیعه، شیخ عبدالله ن، ص ۱۷۰۱۷۴.
  • شرح اشارات، خواجه نصیرالدین طوسی، ج ۲، ص ۱۴۶.
  • جامع التواریخ، رشید الدین فضل‌الله، ج ۲، ص ۶۹۵؛ تاریخ مغول، ص ۱۷۳ و ۱۷۴؛ سرگذشت و عقاید فلسفی خواجه نصیرالدین طوسی، محمد مدرسی زنجانی، ص ۵۰.
  • سرگذشت و عقاید فلسفی خواجه نصیرالدین طوسی، ص ۵۲.
  • قصص العلماء، ص ۳۸.
  • 2003ASPC..289..157B Page 157
  • http://books.google.com/books?q=10269+tusi&hl=lt
  • "Nasir al-Din al-Tusi's 812th Birthday". Google. Retrieved 19 February 2013.
  • "In Persian نگاه عربی بـه خواجه نصیرالدین طوسی درون گوگل". 19 February 2013. Retrieved 19 February 2013.
  • http://aftabnews.ir/fa/news/147011/روز-مـهندس-مبارک
  • سید حسین نصر و الیور لیمان درون کتاب History of Islamic Philosophy. جلد اول. ISBN: 0-415-25934-7. 1993. ص۵۳۸–۵۳۹
  • محمد معین. «نصیرالدین طوسی و زبان و ادب پارسی». مجله دانشکده ادبیـات و علوم انسانی دانشگاه تهران، ش. ۴ (۱۳۳۵): ۳۳. بازبینی‌شده درون ۱۱ اسفند ۱۳۹۳. 
  • زندگی‌نامـه خواجه نصر الدین طوسی، وبگاه راسخون
  • کتابخانـه دیجیتال نور
  • ↑ ۳۹٫۰۳۹٫۱ مقدمـه کتاب تلخیص المحصل، حسن انصاری، ص بیست مقدمـه،1394 شمسی، مـیراث مکتوب با همکاری مؤسسه اسماعیلیـان و مرکز علمـی پژوهش‌های فرانسه
  • بادکوبه‌ای هزاوه‌ای، مصطفی. خواجه نصرالدین طوسی. شرکت توسعه کتابخانـه‌های ایران، زمستان ۱۳۸۹
  • Ansari, Hassan and Sabine Schmidtke, The Transmission of Abū l-Ḥusayn al-Baṣrī’sThought and Writings,
  • حرم کاظمـین (ع)، پایگاه حوزه
  • زندگی خواجه نصیر الدین طوسی - مؤسسه فرهنگی آموزشی مفتاح قائم (عج)
  • ↑ ۴۴٫۰۴۴٫۱۴۴٫۲۴۴٫۳۴۴٫۴ ملک مکان, حمـید. «خواجه نصیرالدین طوسی و اسماعیلیـان». فصلنامـه هفت آسمان (دانشگاه ادیـان و مذاهب), ش. 9 (1387). 
  • مدرس رضوی، محمد تقی. احوال و آثار خواجه. چاپ دوم. انتشارات اساطیر، ۱۳۷۰. 
  • حسینی تفرشی، مصطفی. نقد الرجال. ج. ۴. چاپ اول. موسسه آل البیت، ۱۴۱۸ق. 
  • مامقانی، عبدالله. تنقیح المقال فی علم الرجال. ج. ۳. چاپ قدیم. نجف اشرف: کتاب فروشی مرتضویـه، ۱۳۵۲. 
  • ↑ ۴۸٫۰۴۸٫۱۴۸٫۲ دفتری، فرهاد. تاریخ و عقاید اسماعلیـه. ترجمـهٔ فریدون بدره‌ای. چاپ اول. انتشارات فروزان روز، ۱۳۷۵. 
  • ↑ ۴۹٫۰۴۹٫۱۴۹٫۲ دانش‌پژوه، محمد تقی. مقدمـهٔ اخلاق محتشمـی. چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۶۱. پنج. 
  • همدانی، رشید الدین. جامع التواریخ. تهران: نشر البرز، ۱۳۷۳. 
  • ↑ ۵۱٫۰۵۱٫۱ مـینوی، مجتبی. مقدمـه اخلاق ناصری. چاپ پنجم. تهران: انتشارات خوارزمـی، ۱۳۷۳. ۳۰. 
  • فرحات، هانی نعمان. نصیر الدین الطوسی و آراؤه الفلسفیة و الکلامـیة. بیروت: نشر احیـاء التراث العربی، ۱۴۰۶ ق. 
  • مادلونگ، ویلفرد. فرقه‌های اسلامـی. ترجمـهٔ ابوالقاسم سری. تهران: چاپ اساطیر، ۱۳۷۷. 
  • خلاصه زندگینامـه علمـی دانشمندان؛ بنیـاد دانشنامـه بزرگ فارسی؛ زیر نظر احمد بیرشک
    • کتاب ریـاضیدانان مسلمان و سیر علوم ریـاضی درون شرق اسلامـی بقلم: غلامرضا تاتاری. صفحات۲۶۲–۲۷۰

    پیوند بـه بیرون

    مجموعه‌ای از گفتاوردهای مربوط بـه خواجه نصیرالدین طوسی درون ویکی‌گفتاورد موجود است.
    • همایش بین‌المللی هفتصد و پنجاهمـین سالگشت خواجه نصیرالدین طوسی
    • خواجه نصیر الدین طوسی کـه بود؟
    • در مورد خواجه نصیرالدین طوسی
    • در مورد خواجه نصیرالدین طوسی
    • نگاه عربی بـه خواجه نصیرالدین طوسی درون لوگو گوگل
    • مجموعه مقالات منتشر شده دربارهٔ خواجه نصیرالدین طوسی درون شماره ۴ مجلهٔ دانشکدهٔ ادبیـات و علوم انسانی دانشگاه تهران بـه تاریخ سوم تیر ۱۳۳۵
    • ن
    • ب
    • و
    فلسفه اسلامـی
    مکاتب
    • فلسفهٔ اولیـه
    • فلسفه مشاء
    • مکتب تهافت
    • فلسفه اشراق
    • حکمت متعالیـه
    • مکتب تفکیک
    فیلسوفان
    قرن ۹ مـیلادی
    ابویوسف کندی • ابن ربن طبری • ابوالعباس ایرانشـهری
    قرن ۱۰ مـیلادی
    محمد زکریـای رازی • فارابی • ابوالحسن عامری • اخوان‌الصفا • ابو حاتم رازی • ابوسلیمان سجستانی • ابویعقوب سجستانی • ابن مسره
    قرن ۱۱ مـیلادی
    ابوحامد محمد غزالی • ابن مسکویـه • ابن سینا • ابن حزم • ابن ابی‌صادق • بهمنیـار • مؤید فی‌الدین شیرازی • ناصرخسرو • ابوالفرج علی بن حسین بن هندو
    قرن ۱۲ مـیلادی
    عین‌القضات همدانی • ابن طفیل • ابن رشد • خیـام • شـهاب‌الدین سهروردی • افضل‌الدین کاشانی • ابوالبرکات بغدادی • ابن باجه • ابواسحاق بطروجی • فخر رازی
    قرن ۱۳ مـیلادی
    اثیرالدین ابهری • ابن سبعین • رشیدالدین فضل‌الله • ابن عربی • خواجه نصیر طوسی • شمس‌الدین شـهرزوری • ابن کمونـه • قطب‌الدین شیرازی • صدرالدین قونوی
    قرن ۱۴ مـیلادی
    قطب‌الدین رازی • محمد بن ابراهیم آبلی • ابن خلدون • سید حیدر آملی
    قرن ۱۵ مـیلادی
    جلال‌الدین دوانی • صدرالدین دشتکی
    قرن ۱۶ مـیلادی
    ابن ترکه اصفهانی • شیخ بهایی • شمس‌الدین محمد خفری • غیـاث‌الدین منصور دشتکی
    قرن ۱۷ مـیلادی
    مـیرداماد • مـیرفندرسکی • ملاصدرا • محسن فیض کاشانی • فیـاض لاهیجی • رجب‌علی تبریزی • قاضی سعید قمـی
    قرن ۱۸ مـیلادی
    شاه ولی‌الله دهلوی • محمداسماعیل خواجویی • سید قطب‌الدین محمد نیریزی • آقامحمد بیدآبادی • ملا محراب گیلانی
    قرن ۱۹ مـیلادی
    هادی سبزواری • ملا عبدالجواد تونی • مـهدی نراقی • ملا علی نوری • شیخ احمد احسائی • سید کاظم رشتی • محمد کریم کرمانی • ملا عبدالله زنوزی • آقاعلی زنوزی • مـیرزا ابوالحسن جلوه • آقا محمدرضا قمشـه‌ای • محمدحسین غروی اصفهانی • سید حسین بادکوبه‌ای • حکیم هیدجی
    قرن ۲۰ که تا ۲۱
    سید روح‌الله خمـینی • محمدتقی آملی • مـیرزا مـهدی آشتیـانی • محمدعلی شاه‌آبادی • سید محمدحسین طباطبایی • سید محمدحسین حسینی طهرانی • حسینعلی منتظری • اقبال لاهوری • محمدعلی موحد • سید محمدباقر صدر • مـهدی حائری یزدی • سید حسین نصر • عبدالله جوادی آملی • عبدالکریم سروش • غلامحسین ابراهیمـی دینانی • مـیان محمد شریف • سید محمد نقیب العطاس • طه عبدالرحمن • حسن حسن‌زاده آملی • مرتضی مطهری • محمدتقی جعفری • احمد فردید • رضا داوری اردکانی • عبدالله انوار • سید جلال‌الدین آشتیـانی • غلامرضا اعوانی • شرف‌الدین خراسانی • حمـید وحید دستجردی • داریوش شایگان • پرویز ضیـاء شـهابی • فتح‌الله مجتبایی • جلال‌الدین مجتبوی • محمدتقی مصباح یزدی • غلامرضا فیـاضی • محمد ارکون • نصر حامد ابوزید • محمد عابد جابری • عبدالواحد یحیی (رنـه گنون) • عیسی نورالدین احمد (فریتهیوف شوئون) • ابوبکر سراج‌الدین (مارتین لینگز)
    پژوهشگران
    سید حسین نصر • غلامحسین ابراهیمـی دینانی • حسینعلی منتظری • مرتضی مطهری • محمدتقی جعفری • احمد فردید • رضا داوری اردکانی • جلال‌الدین آشتیـانی • غلامرضا اعوانی • محمد مددپور • سید عباس معارف • عبدالجواد فلاطوری • نصرالله پورجوادی • شرف‌الدین خراسانی • داریوش شایگان • پرویز ضیـاء شـهابی • فتح‌الله مجتبایی • جلال‌الدین مجتبوی • شـهرام پازوکی • انشاء الله رحمتی • منوچهر صدوقی سها • سید یحیی یثربی • فتح‌الله مجتبایی • قاسم پورحسن • عبدالرسول عبودیت • سید جواد طباطبایی • مـهدی امـین رضوی • مـهدی فدایی مـهربانی • منوچهر صانعی دره بیدی • نصرالله حکمت • غلامعلی حداد عادل • مصطفی ملکیـان • محمدحسن لطفی تبریزی
    پژوهشگران غربی: هانری کربن • ویلیـام چیتیک • تیتوس بورکهارت
    مفاهیم
    وجود • ماهیت • مقوله وجود • اصالت وجود • اصالت ماهیت • واجب‌الوجود • تشکیک وجود • جوهر • عرض • عقل • نفس • عقل فعال • عقول ده‌گانـه • عقل اول • اتحاد عقل و عاقل و معقول • معقول بالذات • معقول بالعرض • انی و لمـی • حرکت جوهری • حسن و قبح افعال • قوه خیـال • عالم مثال • قوه حاسه • تجرد • لاهوت • این‌همانی • علیت • اعتباریـات
    وابسته
    علوم اسلامـی: منطق • (کلام • عرفان • اخلاق • فقه • نجوم) • حکمت سینوی • مابعدالطبیعه • الهیـات • تصوف • وحدت وجود
    فهرست فیلسوفان مسلمان
    • ن
    • ب
    • و
    شخصیت‌های برجسته درون دوران حمله مغول بـه ایران
    • خواجه نصیر طوسی
    • عطار نیشابوری
    • فاطمـه خاتون
    • رشیدالدین فضل‌الله همدانی
    • کمال‌الدین اسماعیل
    • رکن‌الدین خورشاه
    • بهاءالدین ولد
    • ن
    • ب
    • و
    تاریخ فلسفه و حکمت ایران
    پیش از اسلام
    مکاتب
    فلسفه زرتشتی • حکمت خسروانی • فلسفه مانی • فلسفه مزدکی
    فیلسوفان
    زرتشت • اوستن • مانی • مزدک • پاول پارسی
    پس از اسلام
    مکاتب
    فلسفه اولیـه اسلامـی • فلسفه مشاء • مکتب تهافت • فلسفه اشراق • حکمت متعالیـه • مکتب تفکیک
    فیلسوفان
    ابن سینا • ابن مقفع • ابن ندیم • ابوالوفا • ابوحامد کرمانی • ابن ابی صادق • عامری •ابوریحان بیرونی • ابوسعید ابوالخیر. ابوسلیمان منطقی • ابویوسف کندی • اخوان الصفا • افضل‌الدین کاشانی • اقلیدسی • ایرانشـهری • بهمنیـار • بوزجانی • بیضاوی •بابا افضل کاشانی • جابر ابن حیـان • جلال‌الدین دوانی • جمشید کاشانی • جهم بن صفوان • حاجی بکتاش. حافظ • حلاج • خوارزمـی • زکریـای رازی • سجستانی • سعدالدین تفتارانی • سنایی • سهروردی • شـهرستانی • صوفی. طبری • عبدالرزاق لاهیجی • عطار نیشابوری. عمر خیـام • عین القضاه همدانی • غزالی • فارابی • غیـاث‌الدین منصور دشتکی • فخر رازی • قاضی‌زاده رومـی • قطب‌الدین شیرازی • محمود شبستری • مسعودی • ابن مسکویـه • ملاصدرا • ملاهادی سبزواری • مولانا • مـیرداماد • مـیرزا ابوالحسن جلوه • مـیرفندرسکی • ناصر خسرو • نصیرالدین طوسی • نظامـی • واصل بن عطا
    وابسته
    تصوف • عرفان اسلامـی
    • ن
    • ب
    • و
    ریـاضیـات درون جهان اسلام
    ریـاضی‌دان‌ها
    قرن نـهم
    • ابومحمد عبدالحمـید بن ترک
    • سند بن علی
    • عباس بن سعید جواهری
    • حجاج بن یوسف بن مطر
    • ابویوسف کندی
    • ابوعبدالله محمد بن عیسی ماهانی
    • بنوموسی
    • حنین بن اسحاق
    • محمد بن موسی خوارزمـی
      • الجبر والمقابله
    • ثابت بن قره
    • نعیم بن موسی
    • سهل بن بشر
    • حبش حاسب
    • ابوسعید ضریر گرگانی
    قرن دهم
    • عبدالرحمن صوفی
      • صورالکواکب
    • ابوالوفا محمد بوزجانی
    • ابوجعفر خازن خراسانی
    • ابوکامل
    • ابوالحسن احمد بن ابراهیم اقلیدسی
    • ابومحمود حامدبن خضر خجندی
    • احمد بن یوسف
    • ابوالعباس نیریزی
    • ابوحامد صاغانی
    • اخوان‌الصفا
    • ابن سهل
    • ابن یونس
    • ابراهیم بن سنان
    • بتانی
    • سنان بن ثابت
    • ابوالفتح اصفهانی
    • نظیف بن یمن
    • ابوسهل بیژن کوهی
    • ابو جود
    قرن یـازدهم
    • ابراهیم زرقالی
    • بونصر منصور
    • ابوریحان بیرونی
    • ابن هیثم
      • المناظر
    • ابن معاذ جیـانی
    • ابوبکر کرجی
    • ابوسعید سجزی
    • ابوالحسن علی بن احمد نسوی
    • ابن سینا
      • کتاب شفا
    • کوشیـار گیلانی
    • يوسف بن احمد بن هود
    • عبدالقاهر بغدادی
    • ابوحاتم مظفر اسفزاری
    قرن دوازدهم
    خازنی • سموأل بن یحیی مغربی • خیـام • جابر بن افلح • بهاءالدین مروزی
    قرن سیزدهم
    محی‌الدین مغربی • خواجه نصیرالدین طوسی • شمس‌الدین سمرقندی • شرف‌الدین طوسی • ابن هائم • ابن ابی شکر
    قرن چهاردهم
    یعیش بن ابراهیم اموی • ابن بناء • ابن شاطر • کمال‌الدین فارسی • خلیلی • قطب‌الدین شیرازی • احمد قلقشندی
    قرن پانزدهم
    ابوالحسن قلصادی • علی بن محمد سمرقندی • غیـاث‌الدین جمشید کاشانی • قاضی‌زاده رومـی • الغ‌بیگ • ابن مجدی • ابواسحاق کوبنانی
    قرن شانزدهم
    مولانا عبدالعلی بیرجندی • محمدباقر یزدی • تقی‌الدین • ابن حمزه مغربی • ابن قاضی مـیکناسی
    رساله‌ها
    سالنما • صورالکواکب • المناظر • رسالة فی قدر منفعة صناعة الطب • رسائل اخوان الصفا • زیج‌های تولدو • نزهة المشتاق فی اختراق الآفاق • الجبر و المقابله • کتاب شفا • زیج • زیج ایلخانی • زیج سلطانی
    مفاهیم
    مسألة الهازن
    مراکز
    دانشگاه الازهر • دانشگاه مستنصریـه • دارالحکمـه • بیت‌الحکمـه • رصدخانـه تقی‌الدین استانبول • مدرسه (اسلام) • مکتب‌خانـه • رصدخانـه مراغه • دانشگاه قرویین
    تأثیرپذیرفته از
    ریـاضیـات بابلی • ریـاضیـات یونانی • ریـاضیـات هندی
    تأثیرگذاشته بر
    ریـاضیـات روم شرقی • تاریخ ریـاضیـات • ریـاضیـات هندی
    • ن
    • ب
    • و
    ستاره‌شناسی درون دوران اسلامـی
      ستاره
    شناسان
    سدهٔ ۸ام
    • احمد نـهاوندی
    • فضل پسر نوبخت
    • ابراهیم فزاری و محمد بن ابراهیم فزاری
    • ماشاالله بن اطهری
    • یعقوب بن طارق
    سدهٔ ۹ام
    • ابومعشر بلخی
    • ابوسعید جرجانی
    • ابن کثیر فرغانی
    • ابویوسف کندی
    • ابوعبدالله محمد بن عیسی ماهانی
    • حجاج بن یوسف بن مطر
    • حبش حاسب
    • علی بن عیسای اسطرلابی
    • بنوموسی
    • ابوالعباس ایرانشـهری
    • خالد پسر عبدالمالک
    • محمد بن موسی خوارزمـی
    • سهل بن بشر
    • ثابت بن قره
    • ابوسعید ضریر گرگانی
    سدهٔ ۱۰ام
    • عبدالرحمان صوفی
    • ابومحمود حامدبن خضر خجندی
    • ابوجعفر خازن خراسانی
    • ابوسهل بیژن کوهی
    • ابوالوفای بوزجانی
    • احمد بن یوسف
    • بتانی
    • القبیصی
    • ابوالعباس نیریزی
    • ابوحامد صاغانی
    • ابن یونس مصری
    • ابراهیم بن سنان
    • ابوالفضل هروی
    • حاسب طبری
    سدهٔ ۱۱ام
    • بونصر منصور
    • ابوریحان بیرونی
    • ابن زرقالی
    • ابن هیثم
    • ابن سینا
    • ابن صفار
    • کوشیـار گیلانی
    • صاعد اندلسی
    • ابوسعید سجزی
    • ابوحاتم مظفر اسفزاری
    سدهٔ ۱۲ام
    • بطروجی
    • بهاءالدین مروزی
    • خازنی
    • سموأل بن یحیی مغربی
    • ابی الصلت
    • انوری
    • ابن کماد
    • جابر بن افلح
    • خیـام
    • شرف‌الدین طوسی
    سدهٔ ۱۳ام
    • ابن بناء
    • ابن هائم
    • جمال‌الدین بخاری
    • محی‌الدین مغربی
    • خواجه نصیرالدین طوسی
    • قطب‌الدین شیرازی
    • شمس‌الدین سمرقندی
    • زکریـای قزوینی
    • ابن ابی الشکر
    • مؤیدالدین اوردی
    • اثیرالدین ابهری
    • محمد بن ابوبکر فارسی
    سدهٔ ۱۴ام
    • ابن شاطر
    • شمس‌الدین خلیلی
    • ابوالعقول
    • نظام‌الدین حسن نیشابوری
    سدهٔ ۱۵ام
    • علی‌بن محمد سمرقندی (ملاعلی قوشچی)
    • بدرالدین عبدالواجد
    • غیـاث‌الدین جمشید کاشانی
    • قاضی‌زاده رومـی
    • الغ‌بیگ
    • سبط ماردینی
    • شـهاب‌الدین بن مجدی
    • ابواسحاق کوبنانی
    سدهٔ ۱۶ام
    • مولانا عبدالعلی بیرجندی
    • شیخ بهایی
    • پیری رئیس
    • تقی‌الدین محمد بن معروف
    سدهٔ ۱۷ام
    • Yang Guangxian (en)
    • احمد خانی
    آثار
    • عجایب‌المخلوقات
    • نام ستاره‌ها درون زبان عربی
    • کتاب المناظر
    • رسائل اخوان الصفا
    • گاه‌شماری هجری قمری
    • نقشـه آسمان
    • نزهة المشتاق فی اختراق الآفاق
    • التفهیم
    زیج
    • زیج آلفونسو
    • سالنما
    • جدول نجومـی
    • صورالکواکب
    • کاتالوگ ستاره‌ای
    • زیج تولد
    • توابع مثلثاتی
    • زیج ایلخانی
    • زیج سلطانی
    • سلم‌السماء
    ابزارها
    • آلیداد
    • رایـانـه قیـاسی
    • روزنـه
    • حلقه‌دار
    • اسطرلاب
    • ساعت نجومـی
    • گلوب آسمانی
    • گلباد
    • قطب‌نما
    • صفحه جهت‌یـاب
    • دیوپترا
    • حلقه استوایی
    • استوانما
    • کره جغرافیـایی
    • کاغذ مـیلیمتری
    • ذره‌بین
    • سازال دیواری
    • اسطرلاب ناوبری
    • سحابی
    • جهان‌نمای مسطح
    • ربع (ابزار)
    • چارک
    • سدس
    • مقیـاس ارتفاع
    • چرخه ستاره‌یـاب
    • ساعت آفتابی
    • تلسکوپ
    • سه‌شاخ/ذات‌الشعبتین
    مفاهیم
    • مقنطر/دایرهٔ ارتفاع
    • اوج و حضیض
    • اخترفیزیک
    • انحراف محوری
    • سمت
    • مکانیک سماوی
    • کره‌های آسمانی
    • مدار دایروی
    • فلک تدویر
    • حرکت انتقالی زمـین
    • حرکت وضعی زمـین
    • خروج از مرکز مداری
    • دایرةالبروج
    • مدار بیضی
    • اکوانت
    • کهکشان
    • زمـین‌مرکزی
    • انرژی پتانسیل
    • گرانش
    • خورشیدمرکزی
    • کیـهان‌شناسی اسلامـی
    • مـهتاب
    • فرضیـه چندجهانی
    • دیدگاه مسلمانان درباره ستاره‌بینی
    • انحراف محوری
    • اختلاف‌منظر
    • حرکت تقدیمـی
    • حرکت تی
    • قبله
    • اوقات شرعی
    • وزن مخصوص
    • زمـین مدور
    • نور ستاره
    • Sublunary sphere
    • نور سفید خورشید
    • ابرنواختر
    • کرانداری زمانی
    • نوسان حرکت تقدیمـی
    • مثلث‌سازی
    • جفت طوسی
    • گیتی
    مراکز
    • دانشگاه الازهر
    • دارالحکمـه
    • بیت‌الحکمـه
    • ستاره‌شناسی درون دوران اسلامـی
    • رصدخانـه تقی‌الدین استانبول
    • مدرسه (اسلام)
    • رصدخانـه مراغه
    • رصدخانـه
    • بنیـاد پژوهشی
    • رصدخانـه الغ‌بیگ
    • مسجد اموی دمشق
    • دانشگاه قرویین
    تأثیرپذیرفته
    • ستاره‌شناسی بابلی
    • ستاره‌شناسی قبطی
    • ستاره‌شناسی یونانی
    • ستاره‌شناسی هندی
    تأثیرگذاشته
    • ستاره‌شناسی بیزانسی
    • ستاره‌شناسی چینی
    • ستاره‌شناسی اروپایی
    • ستاره‌شناسی هندی
    • ن
    • ب
    • و
    مشاهیر خراسان بزرگ
    دانشمندان
    • ابوعلی سینا
    • ابوریحان بیرونی
    • جابر بن حیـان
    • خواجه نصیرالدین طوسی
    • محمد بن موسی خوارزمـی
    • عمر خیـام نیشابوری
    • ابوالوفا محمد بوزجانی
    • علی بن محمد سمرقندی
    • مولانا عبدالعلی بیرجندی
    • ابوجعفر خازن خراسانی
    • ابومحمود حامدبن خضر خجندی
    • ابوالحسن علی بن احمد نسوی
    • ابن کثیر فرغانی
    • شرف‌الدین طوسی
    • ابوسعید سجزی
    • ابومعشر بلخی
    • ابوزید بلخی
    • حبش حاسب
    • خازنی
    فلاسفه
    • ابوحامد محمد غزالی
    • ابوالحسن محمد عامری
    • ابوعلی سینا
    • ابونصر فارابی
    • ناصرخسرو
    • محمد بکتاش
    • عبدالکریم قشیری
    • ابوسلیمان سجستانی
    • محمد بن عبدالکریم شـهرستانی
    علمای اسلامـی
    • فخر رازی
    • شیخ طوسی
    • تفتازانی
    • عمر نسفی
    • محمد بخاری
    • جارالله زمخشری
    • احمد بن حسین بیـهقی
    • امام‌الحرمـین جوینی
    • خواجه عبدالله انصاری
    • ابوداوود سلیمان
    • ابوحنیفه نعمان بن ثابت
    • حسین بن مسعود بغوی
    • برهان‌الدین مرغینانی
    • عبدالکریم قشیری
    • ابو منصور ماتریدی
    • احمد بن شعیب نسائی
    • ابوعیسی محمد ترمذی
    • مسلم بن حجاج نیشابوری
    • ابوعبدالله حاکم نیشابوری
    شاعران و عارفان
    • ابوالقاسم فردوسی
    • عبدالرحمن جامـی
    • ابوسعید ابوالخیر
    • عطار نیشابوری
    • کمال‌الدین بهزاد
    • دقیقی توسی
    • رابعه بلخی
    • رودکی
    • مولوی
    • سنایی
    • احمد جام
    • عزالدین حسن‌اوغلو اسفراینی
    تاریخ‌دانان
    چهره‌های سیـاسی
    • ابوالفضل بیـهقی
    • ابومسلم خراسانی
    • علی‌شیر نوایی
    • عطاملک جوینی
    • محمد عوفی
    • ابوعلی بلعمـی
    • گوهرشادبیگم
    • ابن خردادبه
    • طاهر بن حسین
    • خالد بن برمک
    • یحیی برمکی
    • گردیزی
    • خواجه نظام‌الملک طوسی
    • احمد بن نظام‌الملک
    • شـهاب‌الدین محمد نسوی
    برگرفته از «https://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=خواجه_نصیرالدین_طوسی&oldid=24363776»




    [خواجه نصیرالدین طوسی - ویکی‌پدیـا، دانشنامـهٔ آزاد آهنگ میثم حکمت دان]

    نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 18 Aug 2018 17:36:00 +0000