پرش بـه ناوبری پرش بـه جستجو

هواپیمای تامکت آمریکایی درون پایگاه نیروی هوایی نلیس کـه به صورت تام‌کت‌های ایرانی رنگ آمـیزی شده بود (برای مقاصد آموزشی درون در پی جنگ اول خلیج فارس)
دومـین رنگ استتار

تام‌کت‌های ایران تنـها نمونـه از جنگنده گرومن اف-۱۴ تام‌کت «Airpower Classics». زندگینامه خلبان اسدالله عادلی AIR FORCE Magazine، زندگینامه خلبان اسدالله عادلی January 2015. زندگینامه خلبان اسدالله عادلی بازبینی‌شده درون ۲۳ مارس ۲۰۱۸. </ref> درون نیروی هوایی شاهنشاهی ایران) هستند کـه در خدمت نیرویی غیر از نیروی دریـایی آمریکا فعالیت مـی‌کنند. این جنگنده‌ها درون سال ۱۹۷۴ توسط محمدرضا شاه پهلوی خریداری شد. درون سال ۱۹۷۷ اولین اسکادران پروازی این جنگنده آماده عملیـات شد. درون مجموع ۸۰ فروند اف ۱۴ توسط ایران خریداری و ۷۹ فروند آن‌ها بـه ایران تحویل داده شد. بعد از انقلاب ۱۳۵۷ این جنگنده درون جنگ ایران و عراق موفقیت‌های چشمگیری را بـه دست آورد. نیروی هوایی ایران با وجود دشواری فراوان موفق شد که تا در طول جنگ با عراق توان انجام مأموریت را به منظور حدود ۷۰ فروند از جنگنده‌های اف ۱۴ حفظ کند. این جنگنده تاکنون درون حال سرویس‌دهی مـی‌باشد. ایران تاکنون بعضی از قطعات این هواپیما را ارتقاء داده و به‌روزرسانی کرده‌است تعدادی از این جنگنده بعد از مدت پانزده سال زمـین‌گیری اورهال اساسی شده و به نیروی هوایی ایران پیوست. بـه زودی این هواپیما درون شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) مـهندسی معکوس خواهد شد، به‌طوری‌که یـا این هواپیما بـه نسخه جدید ارتقاء پیدا خواهد کرد یـا اینکه مشابه آن درون داخل کشور بـه مرحله طراحی و تولید خواهد رسید.[۱]

آخرین بروزرسانی تامکت توسط نـهاجا
نشان تام‌کت‌های ایرانی کـه برای نیروی هوایی شاهنشاهی ایران طراحی شده بود.

پیشینـه

زمانی کـه کارایی فوق‌العادهٔ هواپیمای تامکت درون نیروی دریـایی آمریکا بـه خوبی بـه اثبات رسید، کشور ایران کـه برای جلوگیری و پایـان بـه تهدیدهای هوایی اتحاد جماهیر شوروی کـه با ایران و آمریکا درون حال رقابت بود، تصمـیم بـه خرید هواپیمای اف-۱۴ تامکت درون نیروی هوایی خود گرفت. درون اولین سال‌های دهه ۱۹۷۰، بخش عمده‌ای از هواپیماهای نظامـی نیروی هوایی ایران مانند هواپیماهای اف-۴ فانتوم ۲، نورثروپ اف-۵ و بالاخره پی-۳ اوریون سفارش داده و تحویل گردید، گرچه هیچ‌یک از این هواپیماها، توانایی مقابله با هواپیمای مـیگ-۲۵ را کـه سریعترین جنگنده عملیـاتی جهان بود، نداشتند. هواپیماهای مـیگ-۲۵ بـه دلیل سرعت و سقف پرواز بالا مـی‌توانستند بدون روبرو شدن با مشکل خاصی، حریم هوایی ایران را نقض کرده، اقدام بـه پروازهای شناسایی نمایند.[۲] نیروی هوایی شاهنشاهی چندین فروند از فانتومـهای دی خود را درون مقابله با مـیگهای شوروی از دست داده بود و مصمم بود بـه هر قیمت از شکستهای هوایی متوالی جلوگیری بـه عمل آورد.

پیش زمـینـهٔ خرید هواپیمای اف-چهارده از سوی ایران

بسیـاری از ناظران غربی ناتوانی ایران از جلوگیری از تجاوز مـیگ-۲۵های شوروی بـه خاک ایران را عامل اصلی خرید هواپیمای اف-۱۴ تامکت مـی‌دانند؛ ولی واقعیت اندکی متفاوت است. از اواخر دههٔ ۱۹۵۰ مـیلادی نیروی هوایی شاهنشاهی ایران با همکاری نیروی هوایی آمریکا پروازهای فوق محرمانـه‌ای را بر فراز خاک شوروی انجام مـی‌دهد. درون آغاز هواپیماهای سبک (حتی ترابری) به منظور این منظور بـه کار مـی‌رفت و چند فروند آن‌ها بـه وسیلهٔ جنگنده‌های شوروی سرنگون شدند. بعد از تحویل نخستین سفارش اف-۴ فانتوم۲ کـه نوع شناسایی هم جزء سفارش‌ها بود، این عملیـات تشدید شد.

شوروی‌ها نگران قدرت تسلیحاتی ایران بودند و مأموریت‌های شناسایی خود را بر روی ایران انجام مـی‌دادند. هواپیماهای رهگیر نیروی هوایی شاهنشاهی بـه ویژه هواپیماهای اف-۴ فانتوم ۲ بارها سعی د که تا مـیگ-۲۵هایی کـه وارد خاک ایران مـی‌شدند را رهگیری کنند ولی موفق نمـی‌شدند. شاه علاقه‌ای بـه رویـارویی مستقیم با شوروی نداشت و هنگامـی کـه تجاوز مرزی از سوی هر دو طرف شدت گرفت شاه پیشنـهاد داد کـه اگر شوروی‌ها تجاوز هوایی خود را متوقف کنند نیروی هوایی ایران و آمریکا نیز ورود بـه حریم هوایی شوروی را متوقف سازند. این پیشنـهاد بارها و بارها تکرار شد و هر بار رد شد؛ بنابراین شاه بـه نیروی هوایی دستور داد کـه در ازاء هر تجاوز هوایی فابت‌های شوروی دو یـا چند مأموریت بر فراز خاک شوروی بـه عنوان مقابله بـه مثل انجام شود، ولی به منظور این منظور سلاحی نیرومندتر از اف-۴ فانتوم ۲ ایران مورد نیـاز بود که تا جلوی تجاوز شوروی‌ها را بگیرد. درون این اثنا درون راستای برنامـه‌های توسعهٔ نظامـی ایران درون دههٔ ۱۹۷۰ مـیلادی و همچنین همکاری با ایـالات متحده، نیروی هوایی شاهنشاهی بـه دنبال هواپیمای رهگیری بود کـه توانایی تهدیدهای پیش‌بینی شده را که تا بیست سال آینده داشته باشد. هواپیمایی کـه بتواند پهنـهٔ گسترده‌ای از آسمان ایران را با سنسورها و سلاح‌های نیرومند پوشش دهد و دارای توانایی رزمـی بالایی باشد.

در تابستان ۱۹۷۲ نامـه‌ای از سوی محمدرضا پهلوی شاه وقت بـه پنتاگون فرستاده شد. درون این نامـه قصد شاه از بازدید از ایـالات متحده آمریکا بـه منظور گفتگو دربارهٔ هواپیمای رهگیر بود کـه قرار بود درون نیروی دریـایی ایـالات متحده آمریکا بـه خدمت گرفته شود. درون این نامـه برنامـه‌ریزی او به منظور تماشای نمایش هوایی این نوع جنگنده‌ها بـه قصد الگوگیری به منظور شاخهٔ مورد علاقهٔ او درون نیروهای مسلح یعنی نیروی هوایی قید شده بود. علاقهٔ اصلی شاه بـه هواپیمای اف-چهارده بود.

این ملاقات آغاز یک معاملهٔ مناقشـه‌برانگیز بود کـه منجر بـه استقرار مدرن‌ترین هواپیمای جنگنده‌ای مـی‌شد کـه آمریکا بـه یکی از متحدانش فروخته بود. این به منظور نخستین بار بود کـه آمریکایی‌ها موافقت کرده بودند یک چنین جنگنده پیشرفته و استراتژیک را بـه یک مشتری خارجی بفروشند. از سوی دیگر این اقدام به منظور ایران یک اقدام جسورانـه بود. زیرا هنوز درون حال تجربه‌اندوزی درون زمـینـهٔ سیستم‌های با تکنولوژی مدرن و تأسیسات لازم به منظور عملیـاتی آن‌ها بود.

همچنین فروش این هواپیما از سوی آمریکا بـه یک کشور دیگر بـه این معنای بود کـه کل پروژهٔ اف-۱۴ بـه وسیلهٔ ایران نجات پیدا مـی‌کرد. زیرا ایران موافقت کرده بود کـه کل هزینـه تحقیقات و تمام هزینـه راه‌اندازی خط تولید هواپیما را بـه شرکت گرومن پرداخت کند که تا هواپیما بـه تولید برسد.

دولت وقت سفارش خرید ۷۱۴ موشک فینیکس را نیز بـه آمریکا داد کـه تا زمان انقلاب ۱۳۵۷ ۲۸۴ فروند از آن‌ها بـه ایران تحویل داده شده بود. بعد از انقلاب دولت آمریکا تحویل این موشک را لغو کرد.[۲]

در حدود ۱۲۰ خلبان و ۸۰ کمک خلبان نیز دوره‌های آموزشی تخصصی این جنگنده را درون پایگاه هوایی اندروز(به انگلیسی: Joint Base Andrews Naval Air Facility) درون مریلند و پایگاه هوایی نس مـیرمار(به انگلیسی: Marine Corps Air Station Miramar) درون کالیفرنیـا و پایگاه هوایی نس اوشینا(به انگلیسی: Naval Air Station Oceana) درون ویرجینیـا با نمرات ممتاز سپری د. سرانجام اولین واحدهای عملیـاتی این جنگنده درون تابستان ۱۹۷۷ آماده فعالیت شدند. بعد از پیروزی انقلاب، آمریکا از تحویل آخرین جنگنده خودداری ورزید.[۳] این جنگنده جهت امور آموزشی بـه نیروی دریـایی آمریکا تحویل داده شد.[۴] جنگنده‌های تحویل شده بـه ایران از شماره ۳–۶۰۰۱ که تا شماره ۳–۶۰۷۹ سریـال‌بندی شدند. در ماه مـه ۱۹۷۴مـیلادی، یک گروه از پرسنل نیروی هوایی ایران کـه پیشتر دوره‌های آموزشی پیشرفته بر روی هواپیمای اف-۴ فانتوم را دیده بودند، جهت آموزشـهای پروازی هواپیماهای F-14 وارد ایـالات متحده آمریکا شدند.

اولین دسته از خلبانان ایرانی کـه برای آموزش دیدن به منظور خلبانی این جنگنده وارد آمریکا شدند شامل ۴ نفر بودند. این خلبانان کـه وارد پایگاه دریـایی مـیرامار (به انگلیسی: Miramar Naval Base) گشتند عبارت بودند از:

  • سرگرد عبدالمحمد فرح‌آور (کابین جلو)
  • سرگرد کاظم حیدرزاده (کابین جلو)
  • سروان سید محمد مـهدی فرجادی (کابین عقب)
  • سروان علی سلیمـی (کابین عقب)
  • به فاصلهٔ کوتاهی بعد از آنان، دومـین دسته از خلبانان بـه پایگاه دریـایی اُشینا (به انگلیسی: Oceana Naval Base) درون ویرجینیـا اعزام شدند کـه شامل افراد زیر بودند:

    تام‌کت‌های ایرانی درون خلال جنگ نفت‌کش‌ها
  • سرگرد مجتبی زنگنـه
  • سرگرد علی عابدی # سروان جمشید افشار
  • سروان حسین تقدیس
  • سروان حسن افغان طلوعی
  • سروان جلیل مسلمـی
  • سروان ابوالفضل هوشیـار
  • سروان محمدرضا عطایی
  • سروان بهرام قانعی
  • سروان محمد پیراسته
  • سروان عباس امـیراصلانی
  • سروان شـهرام رستمـی
  • سروان جواد شکرایی فر
  • سروان محمدهاشم آل آقا
  • سروان محمدهادی ولی
  • سروان علی دهنادی
  • سروان سعید آغاسی بیک
  • سروان علی خانشرفی
  • سروان یدالله خلیلی
  • سروان علی اصغر جهانبخش
  • سروان عباس حزین
  • سروان مصطفی نبی پور
  • سروان ایرج خرم
  • سروان غلامحسین هاشمپور
  • سروان علیرضا گرانپایـه
  • سروان علی شفائی
  • سروان محمدجعفر بهادران
  • سروان عطااله معصومـی
  • سروان ناصر ادراکی
  • سروان حبیب صادق پور
  • سروان خلیل دشتی زاده
  • تام‌کت‌های ایران به منظور فرود درون باند زمـینی تغییر یـافته‌اند درون حالیکه تام‌کت‌های آمریکایی به منظور فرود بر عرشـه ناو هواپیمابر ساخته شده بودند. تعدادی از سیستم‌های ناوبری این هواپیما نیز حذف شد.

    در ماه اوت سال ۱۹۷۷ نیروی هوایی شاهنشاهی ایران ایران یک فروند هواپیمای شناسایی بدون خلبان شوروی را مورد رهگیری تام کت‌های ایرانی قرار گرفت. با این اخطار شوروی بـه پرواز جنگنده‌های شناسایی مـیگ-۲۵ خود بر فراز آسمان ایران پایـان داد.

    ویژگی‌ها

    برخی از مـهمترین ویژگی‌های جنگنده‌های تحویل داده شده بـه ایران عبارت بودند از:

    • رنگ‌آمـیزی: تمامـی تام‌کت‌های تحویلی ایران دارای پوشش سطحی ترکیب‌شده از سه رنگ بودند. رنگها توسط نیروی هوایی ایران و در قالب سفارش TO-1-1-4 بـه گرومن عرضه شد. رنگ کرم با کد FS20400، سبز تیره با کد FS34079 و قهوه‌ای با کد FS36622، رنگهای مورد نظر ایران بودند.
    • موتور: مذاکره دولت ایران با شرکت پرت و ویتنی به منظور قرارموتور اف۱۰۰ بر روی تام‌کت‌های سفارشی ایران بـه سرانجام نرسید و در نـهایت موتور تی‌اف۳۰ بر روی گربه‌های ایرانی نصب شد. شاید بتوان گفت بزرگترین نقیصه این تام‌کت‌ها همـین موتور غیرقابل اطمـینان باشد.
    • توپ: بر روی هریک از تام‌کت‌ها یک توپ ام۶۱ والکان نصب شده‌است. این توپ درون زیر و سمت چپ اتاقک خلبان قرار دارد.
    • شابلون: تمام شابلون‌های انجام‌شده بر روی اتاقک خلبان و سایر نقاط بدنـه گربه‌های ایرانی بـه زبان انگلیسی انجام‌شده و از این جهت کاملاً مشابه مدل‌های مورد استفاده درون نمونـه‌های ارتش آمریکاست.
    • امکانات جانبی: تام‌کت‌های سفارشی ایران از امکانات جانبی بیشتری نسبت بـه مدل‌های نیروی دریـایی آمریکا برخوردارند. وجود ماسک اکسیژن، صندلی‌های راحتتر با قفل‌های مطمئنتر و سیستم هدف‌گیری دقیقتر بعضی از این تمایزها هستند.

    تام‌کت‌ها درون خدمت نیروی هوایی ارتش جمـهوری اسلامـی ایران

    بال خلبانی جنگنده F14 کـه بر روی لباس خلبانان این جنگنده نصب مـی‌شود
    ایستاده از راست بـه چپ:جلیل زندی - بهروز خلیلی - حسن مظاهری. نشسته از راست بـه چپ: محسن محنتی - ابوالفضل مـهرگان‌فر - فریدون علی‌مازندرانی

    در فوریـه و مارس ۱۹۷۹ مـیلادی، یعنی بعد از رفتن محمدرضاشاه و وقوع انقلاب، بسیـاری از تام‌کت‌ها دچار نقص فنی شده بودند کـه مستشاران آمریکایی درون آخرین روزهای دولت شاهنشاهی بوجود آورده بودند. این مستشاران موفق شده بودند دستگاه‌های الکترونیکی و خودکار این هواپیماها را از آن‌ها خارج سازند و نابود کنند.[۵]

    در مارس ۱۹۷۹ آمریکا پیشنـهادی مبنی بر بازگرداندن اف-۱۴های درون اختیـار ایران بـه آمریکا ارائه داد. این درخواست شامل محموله موشک‌های فینینیز مـی‌شد. آمریکا این پیشنـهاد را درون جهت جلوگیری از درون اختیـار قرار گرفتن احتمالی کاتالوگ‌ها و در نتیجه تکنولوژی پیشرفته این جنگنده بـه دست کارشناسان نظامـی اتحاد جماهیر شوروی انجام داد. درون ابتدا مقامات دولت موقت انقلاب از جمله مـهدی بازرگان با این درخواست موافقت د، ولی بـه دلیل حاصل نشدن توافق نـهایی بر سر مبلغ پرداختی از جانب دولت فدرال آمریکا، این بازپس‌گیری انجام نشد.[۶]

    در سپتامبر ۱۹۸۰ نیروی هوایی ایران فعالیت‌های خود را دوباره از سر گرفت و نام خود را بـه نیروی هوایی ارتش جمـهوری اسلامـی ایران (نـهاجا IRIAF) تغییر داد. اکثریت خلبانان این نیروانی بودند کـه پیش از انقلاب درون آمریکا آموزش دیده بودند و سطح کیفی آن‌ها درون هنگام اخذ مدرک خوب آموزش دیده(به انگلیسی: Well-Trained) بوده‌است.

    اولین درگیری ثبت شده تامکت درون جنگ ایران و عراق مربوط بـه یک فروند جنگنده اف-۱۴ با شماره سریـال ۳–۶۰۲۰ بود کـه در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۰ (۱۵ مـی۱۹۸۱) یک موشک فونیکس بـه سمت یک فروند مـیگ ۲۵ نیروی هوایی عراق شلیک کرد. درون این حادثه هواپیمای عراقی صدمـه جدی ندید و توانست با سرعت ۲۸۰۰ کیلومتر بر ساعت از مـهلکه بگریزد. درون طول ۶ ماه اول جنگ تام‌کت‌ها موفق شدند ۵۰ فروند جنگنده عراقی (اکثراً جنگنده‌های مـیگ-۲۱ و مـیگ-۲۳ و تعداد کمتری هم سوخوهای ۲۰ و ۲۲ (مدل‌های صادراتی سوخو-۱۷) را سرنگون کنند. تنـها گزارشی درون ۶ ماهه اول جنگ از تلفات تام‌کت‌ها موجود هست مربوط بـه آسیب یک تامکت درون اثر نزدیکی زیـاد بـه یک فروند مـیگ ۲۱ درون لحظه انفجار آن است.[۳] قدرت جنگی تام‌کت‌ها بـه حدی بود کـه به خلبانان عراقی دستور داده شده بود با هیچ تام‌کتی درگیر نشوند و با دیدن تامکت صحنـه مخاصمـه را ترک کنند و عقب‌نشینی کنند.[۱]

    در طول جنگ ایران و عراق از اف-۱۴ تام‌کت بیشتر به منظور اسکورت جنگنده‌های اف-۴ فانتوم و پوشش هوایی آسمان ایران استفاده مـی‌شد. رادار بسیـار قوی تام‌کت‌ها قادر بـه شناسایی جنگنده‌های عراقی از فواصل بسیـار دور بوده و از این حیث شبیـه یک آواکس کوچک عمل مـی‌کرده‌است.[۷]

    یکی از برگ‌های برنده تامکت درون مـیان تمام جنگنده‌های دهه ۸۰ مجهز بودن این جنگنده بـه موشکهای فونیکس بوده‌است. استفاده از این موشک باعث مـی‌شد کـه تامکت برخی اوقات درون نبردهای یک بـه سه درون مقابل هواپیماهای عراق برنده پیکار شود.[۸]

    بین سالهای ۱۹۸۲ که تا ۱۹۸۶ از تامکتهای نیروی هوایی بیشتر به منظور حفاظت از مراکز سیـاسی تهران یـا حفاظت و گشت‌زنی درون اطراف جزیره خارگ مورد استفاده قرار مـی‌گرفت. پیروزیـهای متعدد تامکتهای ایران درون نبردهای هوایی با جنگنده‌های سوخو و مـیگ نیروی هوایی عراق موجب شد کـه عراق بـه دنبال جایگزینی به منظور این جنگنده‌ها افتد. درون سال ۱۹۸۷ عراق اقدام بـه خرید تعدادی جنگنده داسو مـیراژ اف۱ مجهز بـه موشکهای هوا بـه هوا سوپر ۵۳۰ از فرانسه نمود. به منظور مقابله با تام‌کت‌های ایران، جنگنده‌های مـیراژ اف-۱ عراقی با سرعت بالا و در ارتفاع پایین کـه خارج از دید رادار اف-۱۴ هست به پرواز درمـی‌آمدند. هواپیماهای مـیراژ بعد از نزدیک شدن بـه تامکت، ناگهان ارتفاع خود را افزایش مـی‌دادند و با یک حمله برق‌آسا یک یـا دو موشک هوا-به-هوا بـه تام‌کت‌های ایرانی شلیک مـی‌د. از تیر سال ۱۳۶۷ (ژوئیـه ۱۹۸۸)، عراق بـه همـین روش توانست چندین اف-۱۴ ایرانی را هدف قرار دهد.[۷]

    تهیـه قطعات یدکی

    پس از فروپاشی نظام شاهنشاهی درون ایران و تیره شدن روابط ایران و آمریکا و اعمال تحریم تسلیحاتی بر ضد ایران، نیروی هوایی ایران به منظور سرویس این هواپیما دچار مشکلاتی بوده‌اند. ایران به منظور رفع این تحریم با کمک دلالان اسلحه اسرائیلی موفق شد حجم قابل توجهی از قطعات مورد نیـاز خود را کـه تنـها درون اختیـار ارتش آمریکا قرار داشت تهیـه کند. بخشی از این قطعات درون ماجرای ایران - کنترا بـه ایران ارسال شد.

    بومـی‌سازی تامکت

    با ادامـه تحریم نظامـی آمریکا علیـه ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران از سال ۱۹۸۲ اقدام بـه ساخت قطعات یدکی و تعمـیر قطعات معیوب این جنگنده درون داخل ایران نمود و همچنین با بهسازی قطعات و ارتقای آن توانسته این هواپیما را که تا حدودی بـه روز نگه دارد. واحد مـهندسی و اورهال نیروی هوایی ارتش جمـهوری اسلامـی ایران توانسته کلیـه کارهای مربوط بـه سرویس و نگهداری هواپیما از جمله تعمـیرات سنگین را بـه مرحله خودکفایی برساند.[۸] ایران هم‌اکنون توانایی تولید کل قطعات و تجهیزات این هواپیما را دارا مـی‌باشد.[۹]

    پیروزی‌های حاصله درون جنگ ایران و عراق

    تام‌کت‌های ایرانی درون طول جنگ ۸ ساله بر اساس آمار دست کم ۱۶۰ پیروزی هوایی تأیید شده درون نبرد هوایی با جنگنده‌های عراق بـه دست آوردند اگرچه تعیین دقیق نوع هواپیماهای منـهدم شده درون مواردی امکان‌پذیر نمـی‌باشد اما با توجه بـه اطلاعات ایستگاه‌های شنود و ‌های دریـافتی هواپیمای خفاش (یک هواپیمای سی-۱۳۰ مجهز بـه سامانـه‌های شنود کـه قبل از انقلاب توسط ایران خریداری شد) و لاشـه‌های کشف شده مـی‌توان جزئیـات آن را صورت ذیل دانست:

    • ۲۳ پیروزی درون مقابل مدل‌های مختلف مـیگ ۲۱[۱۰]
    • ۵۸ پیروزی درون مقابل مدل‌های مختلف مـیگ ۲۳[۱۰]
    • ۹ پیروزی درون مقابل مدل‌های مختلف مـیگ ۲۵[۱۰]
    • ۳۳ پیروزی درون مقابل داسو مـیراژ اف۱[۱۰]
    • ۲۳ پیروزی درون مقابل سوخو سو-۱۷[۱۰]
    • ۱ پیروزی درون مقابل هلیکوپتر مـیل مـی-۲۴[۱۰]
    • ۳ پیروزی درون مقابل کرم ابریشم[۱۰]
    • ۵ پیروزی درون مقابل توپولف-۲۲[۱۰]
    • ۲ پیروزی درون مقابل مـیگ-۲۷[۱۰]
    • ۱ پیروزی درون مقابل مـیراژ-۵[۱۰]
    • ۱ پیروزی درون مقابل هواپیمای سوپر اتاندارد[۱۰]
    • ۲ پیروزی نیز جنگنده دشمن شناسایی نشد.[۱۰]

    کارنامـهٔ خلبانان اف-۱۴ ایران درون جنگ ایران و عراق

    جدول زیر کارنامـهٔ خلبانان اف-۱۴ ایران درون جنگ ایران و عراق کـه نام‌شان تاکنون ثبت شده را دربردارد. این آمار مجموعاً شامل پیروزی‌های تأییدشده توسط منابع غربی و پیروزی‌های احتمالی مـی‌باشد. پیروزی‌های تأییدشده درون ستون نوع هواگردهای شکارشده با فونت پررنگ نوشته شده و پیروزی‌های احتمالی با فونت کم رنگ و اریب نوشته شده‌اند.

    نام خلبان تعداد پیروزی هواگردهای شکار شده نوع سلاح تاریخ توضیحات فریدون علی‌مازندرانی[۱۰] ۱۵ مـیگ-۲۱
    مـیگ-۲۳
    مـیگ-۲۳
    مـیگ-۲۳
    مـیگ-۲۳
    مـیگ-۲۱
    داسو سوپر اتاندارد
    مـیگ-۲۳
    مـیگ-۲۳
    مـیگ-۲۳
    داسو مـیراژ اف۱
    داسو مـیراژ اف۱
    داسو مـیراژ اف۱
    مـیگ-۲۷
    مـیگ-۲۷ ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    سجیل (هوابه‌هوا) - ام‌آی‌ام۲۳ هاوک
    ام۶۱ والکان
    ام۶۱ والکان
    سانحه سقوط هواپیما
    سانحه سقوط هواپیما
    سانحه سقوط هواپیما
    سانحه سقوط هواپیما
    سانحه سقوط هواپیما
    سانحه سقوط هواپیما ۵۹/۰۶/۲۶
    ۵۹/۰۷/۰۳
    ۵۹/۰۷/۰۳
    ۵۹/۰۹/۰۹
    ۵۹/۰۹/۰۹
    ۶۰/۰۲/۰۴
    ۶۵/۱۱/۰۵
    ۶۲/۱۰/۱۸
    ۶۲/۱۲/۱۵
    ۵۹/۰۸/۲۲
    ۶۳/۱۱/۰۵
    ۶۳/۱۱/۰۵
    ۶۴/۰۱/۰۴
    ۶۴/۰۱/۰۴ سایت www.ganjejang.com مجموعه خاطرات نبردهای هوائی ایشان را منتشر نموده‌است. فضل‌الله جاویدنیـا[۱۰] ۱۳ مـیگ-۲۳
    مـیگ-۲۳
    داسو مـیراژ اف۱
    داسو مـیراژ اف۱
    داسو مـیراژ اف۱
    مـیگ-۲۳
    مـیگ-۲۳
    مـیگ-۲۱
    داسو مـیراژ اف۱
    مـیگ-۲۳
    داسو مـیراژ اف۱
    داسو مـیراژ اف۱
    داسو مـیراژ اف۱ ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای ۶۰/۰۶/۲۴
    ۶۰/۰۷/۱۳
    ۶۰/۰۹/۰۴
    ۶۰/۰۹/۱۲
    ۶۱/۰۳/۱۶
    ۶۱/۰۴/۲۹
    ۶۱/۰۶/۰۶
    ۶۱/۱۱/۱۸
    ۶۲/۰۵/۲۰
    ۶۲/۱۱/۱۲
    ۶۳/۱۰/۰۱ خاطرات خود را درون کتابی بـه نام " نبرد درون آسمان " بـه چاپ رسانده‌است. جلیل زندی[۱۰] ۱۱ مـیگ-۲۱
    مـیگ-۲۱
    مـیگ-۲۳
    مـیگ-۲۳
    سوخو-۲۲
    سوخو-۲۲
    مـیگ-۲۳
    مـیگ-۲۳
    مـیراژ اف۱
    مـیراژ اف۱
    مـیراژ اف۱ ایم-۹پی
    ؟
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    ؟
    ؟
    ؟
    ایم-۵۴ای
    ؟
    ایم-۹پی
    ایم-۹پی ۶۰/۲/۲۵
    ؟ /۶۰/۱۰
    ۶۱/۷/۱۸
    ۶۱/۷/۱۸
    ؟ /۶۲/۶
    ؟ /۶۲/۶
    ؟ /۶۵/۱
    ؟ /۶۵/۱
    ۶۶/۶/۷
    ؟ /۶۶/۱۱
    ؟ /۶۶/۱۱ موفق‌ترین خلبان درون نبردهای هوایی جنگ ایران و عراق و همچنین درون تاریخ ایران تاکنون و همچنین موفق‌ترین خلبان هواپیمای اف- ۱۴ درون جهان[۱۱][۱۲]شـهرام رستمـی[۱۰] ۶ مـیراژ اف۱
    مـیراژ اف۱
    مـیراژ اف۱
    مـیگ-۲۱
    مـیگ-۲۵
    مـیگ-۲۵ ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    ایم-۷ئی
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای ۶۰/۷/۳۰
    ۶۰/۷/۳۰
    ۶۰/۷/۳۰
    ۶۰/۷/۳۰
    ۶۱/۶/۲۵
    ۶۱/۹/۱۰ نخستین شکارچی مـیگ-۲۵ جمشید افشار[۱۰] ۶ مـیگ-۲۳
    مـیگ-۲۱
    مـیگ-۲۱
    مـیراژ اف۱
    سوخو-۲۲
    مـیراژ اف۱ ؟
    ایم-۷ای
    ایم-۵۴ای
    ؟
    ایم-۵۴
    ایم-۹پی ۵۹/۷/۲۱
    ۵۹/۸/۳۰
    ۵۹/۹/۶
    ۶۵/۷/۱۵
    ؟ /۶۵/۱۱
    ۶۷/۲/۲۵ عبدالمحمد فرح‌آور[۱۳] ۴ مـیگ-۲۳
    مـیگ-۲۳
    مـیگ-۲۳
    مـیگ-۲۳ ایم-۵۴ای ۶۰/۱۰/۱۷ عبدالمحمد فرح‌آور با یک موشک ایم-۵۴ فینی۴ جنگندهٔ مـیگ-۲۳ فلاگر را هدف قرار داده و رکورد او درون گینس ثبت شده‌است. مصطفی (مجید) روستائی[۱۰] ۴ مـیگ-۲۳
    مـیگ-۲۳
    مـیگ-۲۱
    مـیراژ اف۱ ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    سانحه سقوط هواپیما
    ایم-۵۴ای ۵۹/۱۰/۲۵
    ۶۰/۰۷/۱۳
    ۶۱/۰۸/۱۴
    ۶۳/۰۵/۱۶ مجموعه خاطرات نبردهای هوائی ایشان درون فیس بوک https://www.facebook.com/mostafa.roustaie درج شده‌است. اسدالله عادلی[۱۰] ۴ مـیگ-۲۳
    'مـیگ-۲۳
    '
    مـیگ-۲۳
    مـیگ-۲۹ ایم-۵۴ای
    سجیل (هوابه‌هوا) - ام‌آی‌ام۲۳ هاوک ۶۰/۱۰/۱۷
    ۶۷/۰۵/۱۷ اسدالله عادلی بـه همراه کابین عقب محمد مسبوق درون روزهای اولیـه جنگ ۳ فروند مـیگ ۲۳ کـه در فرمـیشن بسیـار نزدیک بـه هم پرواز مـی‌د را با شلیک یک موشک فونیدر حوالی جزیره خارگ سرنگون د کـه از این لحاظ دارای رکورد سرنگونی سه جنگنده با یک موشک فینیمـی‌باشد. محمدهاشم آل آقا[۱۰] ۳ مـیگ-۲۱
    مـیراژ اف۱
    مـیراژ اف۱ ایم-۷ئی
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای ۵۹/۸/۲۸
    ۶۰/۹/۲۰
    ۶۰/۹/۲۰ حسن افغان طلوعی[۱۴] ۲ مـیراژ اف۱
    مـیراژ اف۱ ایم-۷ئی
    ایم-۹پی ۶۵/۱۱/۲۹
    ۶۵/۱۱/۲۹ عباس امـیراصلانی[۱۰] ۲ سوخو-۱۷
    داسو مـیراژ اف۱ ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای ۶۰/۷/۳۰
    ۶۶/۱۲/۱ مـیراژ عراقی از نزدیکی دزفول و از فاصلهٔ ۱۵۰ کیلومتری هدف قرار داده شد و در حوالی دهلران سقوط کرد. محمدرضا عطایی[۱۰] ۱ مـیگ-۲۳ ایم-۵۴ای ۵۹/۶/۲۲ نخستین شکارچی جنگندهٔ عراقی درون پی تجاوز جنگنده‌های عراقی بـه خاک ایران ۹ روز پیش از آغاز رسمـی جنگ ایران و عراق جلیل مسلمـی[۱۰] ۱ مـیگ-۲۳ ایم-۷ئی ۶۶/۱۱/۳ عباس حزین[۱۰] ۱ مـیگ-۲۱ ایم-۹پی ۵۹/۸/۴ علی اصغر جهانبخش[۱۰] ۴ سوخو-۲۲
    مـیگ-۲۵
    مـیگ-۲۵
    مـیگ-۲۱
    ایم-۵۴ای
    ایم-۵۴ای
    سانحه سقوط هواپیما
    ایم-۵۴ای ۵۹/۰۸/۱۲
    ۶۱/۰۹/۱۳
    ۶۲/۰۲/۲۳
    ۶۳/۱۱/۰۹ حسن هرندی[۱۰] ۳ ابوالفضل هوشیـار[۱۰] ۳ بهرام قانعی[۱۰] ۲ عباس امـیراصلانی[۱۰] ۳ یداله خلیلی[۱۰] ۶ حسین خلیلی[۱۰] ۲ غلامحسین هاشم پور[۱۰] ۴ محمدجعفر بهادران[۱۰] ۲ ناصر ادراکی[۱۰] ۲ خلیل دشتی زاده[۱۰] ۴ کمال جمشیدی[۱۰] ۲ ارسلان خادمـی[۱۰] ۲ محمداسماعیل پیروان[۱۰] ۴ والی اویسی[۱۰] ۳ صمد ابراهیمـی[۱۰] ۴ محمود کریمـی[۱۰] ۲ غلامرضا نظام آبادی[۱۰] ۲ محسن محنتی[۱۰] ۴ حسین فرخی[۱۰] ۴ ابوالفضل مـهرگانفر[۱۰] ۴ احمد مرادی طالبی[۱۰] ۲ رضا رمضانی[۱۰] ۲ روح الدین ابوطالبی[۱۰] ۳ علیرضا بیطرف[۱۰] ۲

    تلفات و سقوط تام‌کت‌های ایرانی

    از مجموع ۷۹ فروند جنگنده تامکت اف ۱۴ کـه از آمریکا بـه ایران وارد شدند، تاکنون ۱۶ فروند از بین رفته‌است:

    ۱- یک فروند قبل از انقلاب درون تاریخ ۱۳۵۶/۰۴/۲۰ بـه خلبانی مرحوم سرگرد علی عابدی و کابین عقب خلبان آمریکائی (پرواز دو فروندی تامکت به منظور تمرین درگیری هوائی) درون یک پرواز آموزشی، به‌دلیل استال موتور، بـه زمـین‌خورد و هر دو خلبان جان خود را از دست دادند.

    ۲- یک فروند قبل از انقلاب درون تاریخ ۱۳۵۶/۰۸/۱۳ بـه خلبانی سروان (تیمسار بازنشسته) غلامحسین هاشم پور (برادر هنرپیشـه معروف جمشید هاشم پور) و کابین عقبی مرحوم سرگرد (تیمسار) عباس حزین درون یک پرواز آموزشی بـه عنوان معلم کـه به‌دلیل استال موتور، مجبور بـه ترک اضطراری هواپیما شدند و هر دو خلبان بـه سلامت بـه زمـین رسیدند.

    ۳- یک فروند درون تاریخ ۱۳۶۰/۰۱/۲۵ بـه خلبانی سروان خلبان جعفر مردانی و کابین عقبی ستوانیکم غلامحسین عبدالشاهی بود کـه در منطقه برازجان اتفاق افتاد. درون این حادثه، هواپیما بلافاصله بعد از پایـان سوختگیری و جدا شدن از زیر تانکر، به‌دلیل مانوری غیرعادی، با توجه بـه سنگین بودن وزن آن، ابتداء بـه حالت Erected Spin فرورفت و پس از اقدامات ناخواسته متقابل توسط خلبان، وارد حالت Inverted Spin شد و به همان حالت و بدون امکان حتی ایجکت خلبانان، با زمـین برخورد نمود.

    ۴- یک فروند درون اولین رویـارویی با مـیراژهای اف ۱ تازه‌وارد بـه عراق، درون تاریخ ۱۳۶۰/۰۸/۲۷ بـه خلبانی سروان غلامرضا نظام آبادی و کابین عقبی ستوانیکم فتح اله جلال‌آبادی با معرف "آهنگ ۲" از پایگاه اصفهان کـه در تله مـیراژها قرار گرفتند (ساندویچ اتک) و پس از اصابت موشک بـه هواپیما، خلبانـها بـه سلامت درون نزدیکی اهواز ایجکت نمودند.

    ۵- یک فروند درون اولین رویـارویی با مـیراژهای اف ۱ تازه‌وارد بـه عراق، درون تاریخ ۱۳۶۰/۰۸/۲۷ بـه خلبانی سرگرد ابوالفضل هشیـار و کابین عقبی ستوانیکم سعید صدیقیـان از پایگاه شیراز کـه در تله مـیراژها قرار گرفتند (ساندویچ اتک) و پس از اصابت موشک بـه هواپیما، خلبانـها بـه سلامت درون نزدیکی اهواز ایجکت نمودند.

    ۶- یک فروند درون اولین درون رویـارویی با مـیراژهای اف ۱ تازه‌وارد بـه عراق، درون تاریخ ۱۳۶۰/۰۸/۲۷ بـه خلبانی سروان محمدجعفر بهادران و کابین عقبی ستوانیکم سید حسین حسینی از پایگاه اصفهان کـه در تله مـیراژها قرار گرفتند (ساندویچ اتک) و پس از اصابت موشک بـه هواپیما، خلبانـها بـه سلامت درون نزدیکی اهواز ایجکت د.

    ۷- یک فروند درون تاریخ ۱۳۶۱/۰۴/۲۴ بـه خلبانی ستوانیکم حسن هرندی بـه اتفاق ستوانیکم احمد روستائی (در بال تامکت شماره ۱ بـه خلبانی سروان ابوالفضل مـهرگانفر و ستوانیکم ابراهیم انصارین) بود کـه در هنگام اسکورت هواپیماهای اف ۴ به منظور بمباران از ارتفاع بالا، حین درگیری با ۶ فروند هواپیمای مـیراژ مـهاجم عراقی، بال هواپیما آن‌ها درون روی خاک عراق مورد اصابت یکی از ۸ موشک شلیک شده از سوی مـیراژهای عراقی قرار گرفت و هر دو خلبان درون راه برگشت بـه ایران بعد از اتمام سوخت (به دلیل نشت سوخت از بال آسیب دیده)، بـه ناچار هواپیما را ترک نمودند کـه باد آن‌ها را بـه این طرف اروندرود و سمت نیروهای خودی آورد ولی هواپیما درون خاک عراق بـه زمـین‌خورد. درون تصویری کـه در سایت‌های وجود دارد و مجسمـه یک خلبان عراقی را بحالت ایستاده بر روی لاشـه یک تامکت نشان مـی‌دهد، لاشـه همـین تامکت ساقط شده مـی‌باشد.

    ۸- یک فروند بـه خلبانی سرهنگ محمدهاشم آل آقا و کابین عقبی محمد رستم پور درون تاریخ ۱۳۶۳/۰۵/۲۰ (بنا بـه روایـات مختلف کـه یکی اصابت موشک مـیگ ۲۳ عراقی و دیگری قفل راداری از سوی کابین عقب روی یک موشک کرم ابریشم شلیک شده بـه سمت کشتی‌های ایرانی و نتیجتاً تغییر مسیر موشک بر روی سیگنال راداری و نـهایتاً اصابت آن بـه اف ۱۴ مـی‌باشد) کـه رستم پور بـه سلامت ایجکت کرد ولی آل آقا (احتمالاً به‌دلیل عمل ن سیستم ایجکت) با هواپیما بـه درون خلیج فارس سقوط نمود و جاودانـه شد.

    ۹- یک فروند بـه خلبانی مرحوم سرگرد خلبان عباس حزین بـه اتفاق شـهید سید حسین حسینی درون تاریخ ۱۳۶۴/۰۱/۰۴ درون درگیری با چهار هواپیمای عراقی بعد از ساقط یک فروند، مورد اصابت موشک هاگ از سوی سایت موشکی منطقه بوشـهر قرار گرفته و به‌دلیل شدت انفجار، شـهید حسینی بیـهوش مـی‌گردد کـه با فعال نمودن صندلی پرتاب شونده وی توسط کابین جلو، موفق بـه ترک هواپیما مـی‌گردد اما بعد از فرود بر روی آب به‌دلیل بیـهوشی متأسفانـه دچار خفگی گشته و به شـهادت مـی‌رسد ولی مرحوم حزین از این مـهلکه نیز جان سالم بـه در مـی‌برد.

    ۱۰- یک فروند توسط سروان احمد مرادی طالبی درون تاریخ ۱۳۶۴/۰۶/۱۱ (۲ سپتامبر۱۹۸۶) بـه عراق پناهنده شد. کابین عقب وی، سروان (تیمسار فعلی) حسن بود کـه با عراقی‌ها همکاری نکرد و در سال ۱۳۶۹ بهمراه دیگر اسرای سرافراز، بـه ایران بازگشتند. سروان مرادی ۴ ماه بعد درون آلمان کشته شد.

    ۱۱- یک فروند درون سال ۱۳۶۵ بـه خلبانی سروان ارسلان خادمـی بـه کابین عقبی ستوانیکم احمد روستائی مورد اصابت پند خودی درون خارگ قرار گرفت کـه هر دو خلبان بـه سلامت از هواپیما خارج گردیدند.

    ۱۲- یک فروند بـه خلبانی سرهنگ بهرام قانعی و کابین عقبی ستوانیکم غلامرضا اصل داوطلب، درون تاریخ ۲۷/۱۰/۱۳۶۵ درون نزدیکی دزفول درون تله جنگنده‌های عراقی افتاده (ساندویچ اتک) و هدف قرا مـی‌گیرند. شـهید داوطلب درون همان لحظه اصابت موشک، درون ارتفاع و سرعت بالا اقدام بـه ایجکت نمود کـه در اثر پیچیده شدن بند چتر دور گردن ایشان، دچار خفگی شده و تا رسیدن بـه زمـین، شـهید مـی‌شود ولی قانعی کـه از برجسته‌ترین معلم خلبان‌های تامکت بود، هواپیما را که تا نزدیکی ایذه هدایت مـی‌کند و در نـهایت ناچار بـه ایجکت مـی‌شود و توسط یک زن از عشایر بختیـاری، از پرتگاهی کـه چتر ایشان بـه درختی درون بالای آن بـه حالت خطرناکی آویزان شده بود، نجات پیدا مـی‌کند و پس از تحویل بـه ژندارمری منطقه، بـه اصفهان منتقل مـی‌گردد.

    ۱۳- یک فروند درون تاریخ ۲۰/۰۴/۱۳۶۶ بـه خلبانی سرگرد علیرضا بیطرف و کابین عقبی سروان منصور خانپور کـه برای یک پرواز آزمایشی از پایگاه اصفهان بلند شده بودند، زمانی کـه در حال چک فرامـین بودند (احتمالاً بـه دلیل failure hydraulic) هواپیما از کنترل خارج شد و به‌دلیل نزدیکی بـه زمـین، درون نزدیکی پایگاه اصفهان با زمـین برخورد نمودند. درون این حادثه، هر دو خلبان ایجکت د کـه علیرضا بیطرف درون آتش هواپیما بـه زمـین رسید و شـهید شد ولی خانپور درون مسیر باد قرار گرفت و کمـی دورتر از لاشـه درون حال سوختن هواپیما، سالم بـه زمـین رسید.

    ۱۴- یک فروند بـه خلبانی علی اقبالی مقدم و کابین عقبی غلامرضا خورشیدی به‌دلیل استال موتور، درون تاریخ ۰۷/۱۲/۱۳۷۰ درون نزدیکی پایگاه اصفهان سقوط کرد و هر دو خلبان شـهید شدند.

    ۱۵- یک فروند بـه خلبانی داریوش یـاوری درون کابین جلو و سرهنگ علی ابوعطا درون کابین عقب درون یک پرواز آموزشی درون تاریخ ۳۱/۰۳/۱۳۸۳ درون فاصله چند متری سطح زمـین هنگام بنک زدن درون نزدیکی پایگاه اصفهان سقوط کرد و هر خلبان دو شـهید شدند (توضیح اینکه سرهنگ ابوعطا از قهرمانان جنگ و معلم خلبان تامکت بودند و فقط یکماه بـه بازنشستگی ایشان مانده بود)

    ۱۶- یک فروند بـه خلبانی سرگرد علیرضا کریمائی و کابین عقبی سروان مصطفی فصیحی درون تاریخ ۰۶/۱۱/۱۳۹۱ بعد از برگشت از اسکرمبل، درون نزدیکی پایگاه بوشـهر درون خلیج فارس سقوط نمود و هر دو خلبان شـهید شدند. (علت محتمل ورتیگو شدن خلبان ذکر شده‌است توسط رسانـه‌های ایران). اما علت اصلی آن کـه توسط برخی از افسران ارتش بـه بیرون درز کرد هواپیمای اف چهارده تامکت کـه یکی از بهترین‌های نوع خود بود توسط اشتباه پند هوایی سپاه پاسداران مورد شلیک موشک قرار گرفت. جسد ان دو عزیز هم بخاطر مسئله امنیت ملی شبانـه و مخفیـانـه بـه خاک سپرده شد.

    جستارهای وابسته

    • سامانـه موشکی باور ۳۷۳
    • تام کوپر (نویسنده)
    • خلبان جنگنده
    • پیروزی‌های ایران درون نبردهای هوایی با عراق
    • پیروزی‌های عراق درون نبردهای هوایی با ایران

    پانویس

  • ↑ ۱٫۰۱٫۱ Book: Iranian F-14 Tomcat Units in Combat
  • ↑ ۲٫۰۲٫۱ Iranian Air Force F-14
  • ↑ ۳٫۰۳٫۱ By Tom Cooper & Farzad Bishop. «Persian Cats» ‎(انگلیسی)‎. ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۳. 
  • F-14 Bureau Numbers
  • Global Security Air Force
  • Norman Kempster. Iran ready to Come Back F-14 Fighters. . روزنامـه لس‌آنجلس تایمز، ۲۹ مارس ۱۹۷۹. 
  • ↑ ۷٫۰۷٫۱ The Islamic Republic of Iran Air Force – IRIAF History
  • ↑ ۸٫۰۸٫۱ Tony Holmes & Bruce Hales. «THREE TO ONE». درون IRANIAN F-14 TOMCAT UNITS IN COMBAT. چاپ first edition. London: Ospreypublishing، ۲۰۰۴. شابک ‎۵–۷۸۷–۸۴۱۷۶–۱. 
  • By Vernon Loeb. 2 Charged in Plot to Export Jet Parts. . روزنامـه واشینگتن پست، ۱۰ دسامبر ۲۰۰۰، A02. 
  • ↑ ۱۰٫۰۰۱۰٫۰۱۱۰٫۰۲۱۰٫۰۳۱۰٫۰۴۱۰٫۰۵۱۰٫۰۶۱۰٫۰۷۱۰٫۰۸۱۰٫۰۹۱۰٫۱۰۱۰٫۱۱۱۰٫۱۲۱۰٫۱۳۱۰٫۱۴۱۰٫۱۵۱۰٫۱۶۱۰٫۱۷۱۰٫۱۸۱۰٫۱۹۱۰٫۲۰۱۰٫۲۱۱۰٫۲۲۱۰٫۲۳۱۰٫۲۴۱۰٫۲۵۱۰٫۲۶۱۰٫۲۷۱۰٫۲۸۱۰٫۲۹۱۰٫۳۰۱۰٫۳۱۱۰٫۳۲۱۰٫۳۳۱۰٫۳۴۱۰٫۳۵۱۰٫۳۶۱۰٫۳۷۱۰٫۳۸۱۰٫۳۹۱۰٫۴۰۱۰٫۴۱۱۰٫۴۲۱۰٫۴۳۱۰٫۴۴۱۰٫۴۵۱۰٫۴۶۱۰٫۴۷۱۰٫۴۸ Cooper, Tom and Farzad Bishop. Iranian F-14 Tomcat Units in Combat. Oxford: Osprey Publishing, 2004. 85-88. ISBN ‎1 84176 787 5. 
  • Imperial Iranian Air Force: Samurai in the skies
  • Fire in the Hills: Iranian and Iraqi Battles of Autumn 1982, by Tom Cooper & Farzad Bishop, Sept. 9, 2003
  • Arabian Peninsula & Persian Gulf Database: Iranian Air-to-Air Victories, 1976-1981, Sept. 16, 2003
  • http://www.ejection-history.org.uk/country-by-country/Iraq.htm
  • پیوند بـه بیرون

    در ویکی‌انبار پرونده‌هایی دربارهٔ اف-۱۴ تام‌کت‌های ایران موجود است.
    برگرفته از «https://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=اف-۱۴_تام‌کت‌های_ایران&oldid=25481487»




    [اف-۱۴ تام‌کت‌های ایران - ویکی‌پدیـا، دانشنامـهٔ آزاد زندگینامه خلبان اسدالله عادلی]

    نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 30 Jan 2019 19:57:00 +0000