پرش بـه ناوبری پرش بـه جستجو
سینمای هند عبارت هست از فیلمهایی کـه در سراسر شبهقاره هند تولید مـیشود کـه شامل فرهنگ سینمایی مناطق آندرا پرادش، فیلم های جنوب هند آسام، بیـهار، گجرات، هاریـانا، جامو و کشمـیر، جارکند، کارناتاکا، مـهاراشترا، کرالا، مانیپور، ادیشا، پنجاب، راجستان، تامـیل نادو، اوتار پرادش و بنگال غربی مـیشود.
فیلمهای هندی با ورودشان سرتاسر آسیـای جنوبی، خاورمـیانـه بزرگ، آسیـای جنوب شرقی و شوروی سابق را تحت سیطره خویش درآوردند. فیلم های جنوب هند سینما درون هند بـه عنوان یک رسانـه بـه سرعت محبوبیتی عمومـی یـافت بـه شکلی کـه سالانـه بیش از ۱۰۰۰ فیلم بـه زبانهای مختلف هندی درون این سینما تولید مـیشود. فیلم های جنوب هند این سینما درون کشورهایی چون انگلستان و ایـالات متحده آمریکا، از مـیان مـهاجران، مخاطبانی بینالمللی با زبانهای مختلف یـافتهاست. داداصاحب پالکی پدر سینمای هند است. جایزه داداصاحب پالکی پرطرفدارترین و معتبرترین جایزه سینمای هند هست که بـه افتخار نام او از سال ۱۹۶۹ توسط دولت هند و برای یک عمر فعالیت هنری، اهدا مـیشود.
در قرن بیستم، سینمای هند درون کنار هالیوود و سینمای چین بـه جایگاهی جهانی دست پیدا کرد. درون پایـان سال ۲۰۱۰ گزارش داده شد کـه از نظر تولید سالیـانـه، سینمای هند درون رتبه اول قرار دارد و پس از آن سینمای نیجریـه (نالیوود)، هالیوود و سینمای چین درون رتبههای بعدی قرار دارند. صنعت سینمای هند درون سال ۲۰۱۱ درآمدی بیش از ۱٫۸۶ مـیلیـارد دلار داشتهاست کـه پیشبینی شدهاست این رقم که تا سال ۲۰۱۶ بـه ۳ مـیلیـارد دلار برسد. درون حقیقت، فناوری پیشرفته راه را به منظور گذشتن این سینما از هنجارهای معین سینمایی درون به دست محصول و تغییر ذائقهٔ مخاطبان، باز کردهاست؛ فیلمهایی بر اساس جلوههای ویژه و داستانهای علمـی و ابرقهرمانی مانند Entiran, Ra.one, Eega و Krrish 3، سینمایی پرفروش پدیدآورده است. بر این اساس، سینمای هند بازار بزرگی به منظور نمایش فیلمهایش درون بیش از ۹۰ کشور دنیـا یـافتهاست.
کارگردانانی چون ساتیـاجیت رای، ریتویک گاتاک، مرینال سن، آدور گوپالکریشان، بودادب داسگوپتا، جی آرویندان، آپارنا سن، شاجی. ان کارون و گیریش کاساروالی سهم قابلتوجهی از سینمای موازی با دیگر سینماهای مطرح را بـه خود اختصاص داده و تحسین جهانی را برانگیختهاند. فیلمسازان دیگری هم مانند شکهار کاپور، مـیرا نایر و دیپا ومـهتا بـه موفقیتهایی خارج از سینمای هند دست یـافتهاند. دولت هند نیز بازارهای هدفش به منظور ارسال فیلم را بـه کشورهایی مانند آمریکا و ژاپن گسترش داده درون حالی کـه صنف تهیـهکنندگان فیلمهای داخلی، مأموریتهای مشابهی را درون سراسر اروپا پی گرفتهاند؛ درون همـین راستا سیوانی گانسان و اس. وی زانگا رائو اولین جوایز مـهم بینالمللی خود را به منظور بهترین بازیگری درون جشنواره آفریقا-آسیـا درون قاهره و جشنواره فیلم اندونزی درون جاکارتا به منظور فیلمهای ویراپاندیـا کاتابومن و نارتانساسالا درون سالهای ۱۹۵۹ و ۱۹۶۳ب د.
هند بزرگترین تولیدکننده فیلم درون جهان است. درون سال ۲۰۰۹، هند درون مجموع ۲۹۶۱ فیلم سلولوئیدی ساخت کـه شامل ۱۲۸۸ فیلم بلند مـیشدهاست. فراهم آمدن امکان سرمایـهگذاری خارجی صد درصدی، بازار سینمای هند را به منظور کمپانیهای فیلمسازی بزرگی چون فاقرن بیستم، سونی پیکچرز، والت دیزنی پیکچرز و برادران وارنر جذاب کردهاست. کمپانیهای هندی نیز چون سان پیکچرز، زی، یوتیوی سورش و آدلابز نیز درون تولید و توزیع فیلمها مشارکت مـیکنند. مشوقهای مالیـاتی چندگانـه نیز بر رونق سهام درون هند مؤثر بودهاست. درون سال ۲۰۰۳ بیش از ۳۰ کمپانی فیلمسازی درون لیست بورس اوراق بهادار ملی هند وجود داشت کـه حضور تجاری قابلقبولی را نشان مـیدهد.
صنعت فیلمسازی جنوب هند نیز چهار فرهنگ فیلمسازی جنوب هند را بـه عنوان یک موجودیت واحد تعریف مـیکند؛ این چهار صنعت فیلمسازی عبارتند از کاتاناتا، مالایـالام، تامـیل و تلوگو. اگرچه این صنعت به منظور دورهای طولانی بـه صورت مستقل پیش رفته، اما تبادل ناخالص عوامل فیلم و تکنسینها و همـینطور جهانیشدن، بـه شکلگیری این هویت تازه یـاری رساندهاست.
جامعه هندیهای خارج از کشور، متشکل از مـیلیونها هندی هست که به منظور دسترسی بـه فیلمهای ساخته شده، از خرید دیویدی و پخش فیلمها درون کشورهای محل اقامت خود و در هر کجا کـه امکان عرضه بـه صورت تجاری فراهم باشد، استفاده مـیکنند. این درآمد گاهی که تا ۱۲ درصد از فروش خالص فیلم را تشکیل مـیدهد کـه در مجموع رقمـی برابر ۱٫۳ مـیلیـارد دلار را درون سال ۲۰۰۰ بـه خود اختصاص دادهاست. موسیقی درون سینمای هند نیز منبع دیگری برایب درآمد هست بهطوریکه حقوق حاصل از پخش آنها درون فیلمها بـه تنـهایی، رقمـی برابر ۴–۵ درصد درآمد خالص فیلم درون هند را تشکیل مـیدهد.
تاریخچه
به دنبال نمایش تصاویر متحرک لومـیر درون لندن درون سال ۱۸۸۵، شور سینما سراسر اروپا را دربرگرفت و موافق ژوئیـه ۱۸۹۶، فیلمهای لومـیر درون بمبئی نمایش داده شدند. سال بعد از آن، ارائه فیلمـی توس خود پروفسور استیونسون، اجرایی صحنـهای درون تئاتر استار کلکته را برجسته کرد. با تشویق استیونسون و دوربین هیرالال سن، عکاس هندی، فیلمـی از صحنـههای آن اجرا ساخته شد کـه گل ایرانزمـین (۱۸۹۸) نام گرفت. کشتیگیرها (۱۸۹۹) ساخته اچ.اس. بهاتاودکار، یک مسابقه کشتیگیری را درون باغهای معلق بمبئی نمایش مـیدهد کـه اولین فیلمـی هست که تمام آن توسط یک هندی گرفته شدهاست؛ این فیلم همچنین اولین فیلم مستند هندی نیز بهشمار مـیآید. اولین فیلم هندی کـه در هند بـه نمایش درآمد، فیلم صامتی بـه نام شری پوندالیک بود کـه در مراتی و توسط داداصاحب ترون ساخته شد و در هجدهم مـی ۱۹۱۲ درون بمبئی بـه نمایش درآمد. برخی معتقدند این فیلم نباید اولین فیلم هندی شناخته شود چراکه این فیلم یک ضبط عکاسی از بازی محبوب مرآتی بوده و فیلمبردار آن شخصی انگلیسی بـه نام جانسون بود. درون ضمن این فیلم درون لندن تولید شده بود.
اولین فیلم بلند درون هند توسط داداصاحب پالکی ساخته شد؛ داداصاحب، پیشگام صنعت فیلمسازی هند، محقق زبانهای هندی و فرهنگ هند وی بود کـه عناصر حماسی سانسکریت را گردآوری کرد که تا فیلم صامت خود، راجا هاریشچاندرا (۱۹۱۳) را درون مرآتی بسازد. نقش زنان را درون فیلم، بازیگران مرد بازی د. این فیلم نمونـه و پایـهای تاریخی درون صنعت فیلمسازی هند بـه حساب مـیآید. تنـها یک نسخه از فیلم تولید شده و در بمبئی و در سوم مـی ۱۹۱۳ بـه نمایش درآمد. این فیلم موفقیتی تجاری بود و راه را به منظور ساختن چنین فیلمهایی هموار کرد.
اولین زنجیره از سالنهای نمایش فیلم بـه یک کارآفرین پارسی بـه نام جی.اف. مادان تعلق داشت کـه بر تولید سالانـه ده فیلم نظارت کرده و آنها را درون سراسر شبهقاره هند توزیع مـیکرد. این سالنها کار خود را از سال ۱۹۰۲ آغاز د. وی کمپانی فیلمسازی مادان را درون کلکته بنیـان گذاشت.[۱]
مشخصهها
در مورد سینمای هند نظریـات زیـادی وجود دارد. اما مشخصههای عمومـی سینمای هند را
- درونپردازی
- دارا و ندار بودن
- دوستان که تا پای جان
- قهر و آشتی
- اندوههای نوستالژیک غلیظ
برشمردهاند.
پانویس
[سینمای هند - ویکیپدیـا، دانشنامـهٔ آزاد فیلم های جنوب هند]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 12 Nov 2018 20:48:00 +0000