پرش بـه ناوبری پرش بـه جستجو
مختصات: ۳۵°۴۶′۲۴٫۱۱″ شمالی ۵۱°۲۴′۲۵٫۴۲″ شرقی / ۳۵٫۷۷۳۳۶۳۹°شمالی ۵۱٫۴۰۷۰۶۱۱°شرقی
وزارت نیرو یکی از وزارتخانـههای فعال درون بیشتر کشورهاست. حسین حسینی در زاویه بسته این وزارت بـه امور تولید، پخش و نگهداری انرژی الکتریکی و تأسیسات آن مـیپردازد. حسین حسینی در زاویه بسته نیروگاههای برق، سدهای برقابی، شبکههای برق رسانی و غیره زیر مدیریت این وزرات خانـه قرار دارند.
تاریخچه
آغاز تشکیل وزارت آب و برق (که بعدها بـه وزارت نیرو تغییر نام و وظیفه پیدا کرد) از اولین نظام نامـه مؤسسه برق تهران مصوب بیست و پنجم مـهر ماه ۱۳۱۵ کـه به منظور برق رسانی بـه منازل و معابر شـهر تهران تأسیس شده بود؛ و قانون اجازه تأسیس بنگاه آبیـاری مصوب بیست و نـه اردیبهشت سال ۱۳۲۲ کـه وظیفهاش توسعه و اصلاح امور آبیـاری کشور بود؛ بـه وجود آمد.
وضعیت ساختار اداری دولت بعد از مشروطه که تا سال ۱۳۴۲ کـه وزارت آب و برق تأسیسشد، همـیشـه بگونـهای بوده کـه ضرورت تمرکز مربوط بـه امور آب و برق و انرژی درون یک مجموعه منسجم احساس مـیشد. بـه وجود آمدن تأسیسات سدهای مخزنی درون نقاط مختلف کشور (لار، لتیـان، درودزن، زرینـه رود، و…) قانون اجرای انتقال برق ازطریق خطوط هوایی(۲/۳/۱۳۳۹) و وجود چندین دستگاه کـه متکفل مسئله آب رسانی و برق رسانی بودهاند نیز هیچگاه راهگشای حل معضلات جامعه نبوده است.
بنابراین، دیدگاههای جدیدی کـه دخالت مؤثرتر دولت درون امور زیربنایی درون بخشهای آب، برق و انرژی را ضروری مـیدانست؛ همچنان سبب بوجود آمدن طیف وسیعی از دستگاههای اجرایی موازی و مشترک گردید کـه به نحوی بـه مسئله تأمـین برق و آب (آشامـیدنی، کشاورزی و سایر مصارف) مشغول بودند. اما مشکل اساسی این بود کـه این دستگاهها از نظام و انسجام و هماهنگی خاصی برخوردار نبودند. بـه همـین دلیل این معضل دولتمردان را برآن داشت که تا با تأسیس یک سازمان کـه بتواند وظایف ارائه خدمات آب و برق را درسراسر کشور برعهده بگیرد؛ موافقت کنند و همـین تفکر درون نـهایت منجر بهتأسیس «وزارت آب و برق» شد.
لایحه قانون تأسیس وزارت آب وبرق مصوب بیست و ششم اسفند ۱۳۴۲ درون واقع نقطه پایـانی بـه تمامـی سرگردانهایی بود کـه هم مصرفکنندگان آب و برق داشتند و هم شرکتهایی کـه در این زمـینـه فعالیت مـید.
وزارت آب وبرق از سازمان آب تهران، بنگاه برق تهران، بنگاه مستقل آبیـاری، اداره کل لوله کشی آب تهران، آب و برق خوزستان، آب و برق کرج و اداره حفاظت از تأسیسات سدهای لار و لتیـان ویـا سایرسازمانهای دولتی کـه برای احداث و بهرهبرداری از سدها و منابع آب وبرق کشور بـه وجود آمده بودند؛ تشکیل شد. بـه این وسیله هم مصرفکنندگان آب و برق و هم شرکتها و سازمانـهای متولی این دو صنعت صاحب یک وزارت خانـه با شرح وظایف مشخص شدند.
قانون تأسیس وزارت نیرو درون بیست و هشتم بهمن ۱۳۵۳ بـه تصویب رسید کـه هدف آن حداکثر استفاده ازمنابع انرژی و آب کشور و همچنین تهیـه و تأمـین انرژی و آب به منظور انواع مصارف عمومـی شـهروندان عنوان شد.
با تأسیس وزارت نیرو تمامـی اختیـارات وزارت آب و برق بـه وزارت نیرو منتقل شد و حتی بر اساس ماده ۹ این قانون سازمان انرژی اتمـی ایران از سازمانـهای زیرمجموعه وزارت نیرو محسوب شد و در اصلاح ماده ۱ قانون وزارت نیرو درون بیستم اردیبهشت ۱۳۵۷، احداث، تکمـیل و بهرهبرداری از نیروگاههای اتمـی نیز از وظایف اصلی وزارت نیرو تلقی شد. براساس ماده ۸ این قانون شرکت ملی نفت ایران نیز موظف شد کـه برنامـههای تولید، پالایش و توزیع نفت و گاز را دراختیـار وزارت نیرو قرار دهد. هرچند بعد از پیروزی انقلاب اسلامـی و توجه بـه توسعه و ضرورت استفاده گسترده از انرژی اتمـی، «سازمان انرژی اتمـی» مستقل و از وزارت نیرو منفک شد.
با پایـان یـافتن جنگ هشت ساله تحمـیلی عراق علیـه کشور ایران بازسازی و اجرای طرحهای عمرانی شدت بیشتری گرفت و دولت و مجلس شورای اسلامـی نیز توجه خود را بـه تصویب قوانین و اجرای طرحهای عمرانی معطوف داشتند. وضعیت بهداشت محیط شـهرها و الزام و ضرورت جمعآوری، انتقال و ساماندهی فاضلاب و تأسیسات آب رسانی شـهرها و واحدهای صنعتی، مقدمات تصویب قوانینی را درون این زمـینـه بـه وجود آورد. برهمـین اساس قانون تشکیل «شرکتهای آب وفاضلاب» درتاریخ چهارم اسفند ۱۳۶۹ تصویب و ابلاغ شد. براساس این قانون ایجاد وبهرهبرداری از شبکههای توزیع آب شـهری و جمعآوری وانتقال و تصفیـه فاضلاب شـهرها برعهده شرکتهای مستقلی با عنوان شرکتهای آب وفاضلاب استانی کـه زیر نظر وزارت نیرو انجام وظیفه مـیکنند؛ گذاشته شد.
بخشی از امورات عمرانی مربوط آبرسانی روستاها و جمعآوری و دفع فاضلابهای روستایی هنوز که تا این تاریخ دراختیـار وزارت نیرو قرار نگرفته بود و کماکان برعهده وزارت جهاد سازندگی بود. بـه منظور یکپارچه سازی وظایف و واگذاری کلیـه خدمات آب و برق بـه مردم ایران، بنا بـه تصویب هیئت وزیران درون مردادماه ۱۳۸۱ وظایف آب وفاضلابهای روستایی نیز بـه وزارت نیرو واگذار شد. همچنین برق رسانی بـه روستاها نیز برعهده وزارت نیرو گذاشته شد.
به این وسیله کلیـه وظایف تأمـین و آبرسانی بـه شـهرها و روستاها، ایجاد شبکهها و تصفیـه خانـههای فاضلاب شـهری و روستایی و تأمـین و توزیع برق بـه شـهرها و روستاها، و مطالعه واستفاده از انرژیهای تجدید پذیر ازجمله اساسیترین وظایف وزارت نیرو هست که هم اکنون درون حال انجام است.
وظایف
مـهمترین وظیفه وزارت نیروی ایران عبارتاند از:
- حفاظت، نگهداری، بهرهبرداری و بهبود کمـی و کیفی منابع آبهای سطحی و زیرزمـینی.
- رضایت و اقناع مردم با تأمـین، تصفیـه و توزیع مناسب آب بهداشتی سالم و دائمـی به منظور انواع مصارف.
- بالا بردن بهداشت محیط شـهرها و روستاها با طراحی و اجرای شبکههای جمعآوری و تصفیـه خانـههای فاضلاب.
- تأمـین نیـازهای انرژی با کیفیت مطلوب و تمام وقت به منظور انواع مصارف شـهروندان
- دیدگاه بلند مدت (دورنگر) بـه صیـانت از منابع آب و انرژی و انتقال آن بـه نسلهای آینده.
وظایف وزارت نیرو درون قانون تأسیس آن کـه در تاریخ ۲۸/۱۱/۱۳۵۳ بـه تصویب مجلس سنای وقت رسید، مشخص شدهاست. اما با گذشت زمان و وقوع انقلاب اسلامـی ایران و سایر قوانین اصلاحیـه کـه در تاریخچه بـه آنها اشاره شد؛ دچار تغییرات شده است؛ ولی هم اکنون (سال ۱۳۸۶) شرح وظایف وزارت نیرو درون شش محور قابل تعریف است.
ج- بخش برق
د- بخش انرژیهای تجدید پذیر
۱- تعیین سیـاستهای کلان انرژی
۲- برنامـهریزی و اجرای طرحهای انرژیهای تجدیدپذیر با توجه بـه ویژگی هر منطقه از کشور
۳- مطالعه، تحقیق و پژوهش بـه منظور شناسایی توان مناطق کشور درون استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر
۴- مطالعه و تحقیق واجرای طرحهای بهینـهسازی مصرف انرژی درون کشور
ه - بخش پشتیبانی فنی و مـهندسی
و- بخش برنامـهریزی و نیروی انسانی
ساختار سازمانی
وزارت نیرو یک سازمان چند وجهی است. بـه عبارت دیگر وظایف مدیریت چند صنعت بزرگ کشور درون این وزارتخانـه انجام مـیشود. صنعت آب، صنعت برق، صنعت فاضلاب و صنعت انرژی تجدید پذیر. بـه همـین دلیل ساختار آن بـه تناسب وظایف بسیـار حیـاتی و مـهمـی کـه دارد، دارای پیچیدگیهای خاص خود است. بـه عنوان مثال تمام بخشهای زیرمجموعه وزارت نیرو کـه وظیفهشان ارائه خدمات آب و برق و فاضلاب هست و درون استانها بـه عنوان نماینده وزارت نیرو انجام وظیفه مـیکنند؛ بـه صورت شرکتی اداره مـیشوند نـه اداره کل یـا سازمان؛ و همـین موضوع یکی از موارد خاص این وزارت خانـهاست کـه ساختار سازمانی آن را از سایر وزارت خانـهها جدا مـیکند. توجه بـه عدم تمرکز و تفویض اختیـار بـه شرکتها به منظور انجام عملیـات لازم یکی از ویژگیهای شاخص وزارت نیرو است. درون یک زاویـه کلی و دور چارت وزارت نیرو بـه شرح زیراست.
ساختار وزارت نیرو براساس تفکیک وظایف حاکمـیتی و تصدی گری (ستاد و صف) طراحی شدهاست و حوزهای وزارت نیرو هر کدام وظایف و محدوده مشخصی را دارند.
الف- سطح یک (سطح حاکمـیتی)
حوزه ستادی کـه وظایف حاکمـیتی و سیـاستگزاری را برعهده دارد. این حوزه از پنج معاون وزیر و ۲۴ دفتر تشکیل شدهاست و دارای ساختار سازمانی زیر است:
- معاون وزیر درون امور تحقیقات و منابع انسانی
- معاون وزیر درون برنامـهریزی و امور اقتصادی
- معاون وزیر درون پشتیبانی، حقوقی و امور مجلس
- معاون وزیر درون امور برق و انرژی
- معاون وزیر درون امور آب و آب وفاضلاب
ب- سطح دو (سطح مـیانی تخصصی)
این سطح شامل چهار شرکت مادر تخصصی کـه وظایف برنامـهریزی، نظارت و ارزیـابی شرکتهای زیرمجموعه تخصصی خود را برعهده دارند و وظیفهشان اجرای سیـاستهای کلان وزارت نیرو توسط شرکتهای زیر مجموعه است.
این شرکتها بـه استناد قانون برنامـه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمـهوری اسلامـی ایران مبنی بر سامان دهی و استفاده مطلوب از امکانات شرکتهای دولتی و افزایش بازدهی و بهرهبرداری و اداره مطلوب شرکتهایی کـه ضروری هست در بخش دولتی باقی بمانند و نیز فراهم نمودن زمـینـه واگذاری بـه بخش خصوصی تشکیل شدند.
بر اساس این قانون بـه دولت اجازه داده شد نسبت بـه واگذاری، انحلال، ادغام و تجدید سازمان شرکتهای دولتی، اصلاح و تصویب اساسنامـه شرکتها، تصویب آییننامـههای مالی و معاملاتی اقدام نماید.
در تبصره الف ماده ۴ قانون برنامـه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمـهوری اسلامـی ایران مقرر شد کـه شرکتهای مادر تخصصی سازمان دهی شده و زیر نظر وزارت خانـههای ذیربط درون چارچوب اساسنامـه مربوط اداره شوند. بنابر این، اساسنامـه چهار شرکت مادرتخصصی با پیشنـهاد وزارت نیرو و تأیید سازمان مدیریت و برنامـهریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی بـه تصویب هیئت وزیران رسید و در نـهایت بـه وزارت نیرو جهت اجرا و تشکیل ابلاغ شد.
۱- شرکت سهامـی مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران (آب نیرو)
وظیفه این شرکت راهبری و اجرای طرحهای ذخیرهسازی و استحصال منابع آب و همچنین انتقال آب و اجرای شبکههای آبیـاری و زهکشی توسط شرکتهای زیر مجموعه است.
شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با هدف بـه فعل درآوردن بخش قابل توجهی از پتانسیلهای کشور ایران درون زمـینـه انرژی برقآبی (به خصوص سدهای بزرگ) و توسعه تأسیسات ذخیره و انتقال آب درون سال ۱۳۶۸ تأسیس شدهاست. این شرکت کـه از لحاظ ساختاری زیر مجموعه وزارت نیرو محسوب مـیشود[۱] و از این روی یک شرکت فعال درون بخش عمومـی (دولتی) هست که خدمات آن مورد استفاده تمامـی شـهروندان ایرانی است. این شرکت کارفرمای اصلی طرحهای برقآبی بزرگ، متوسط و کوچک هست و با بیش از ۶۰ شرکت مشاور و پیمانکار تخصصی همکاری و فعالیت دارد.
تاریخچه شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران
شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با هدف بـه فعل درآوردن بخش قابل توجهی از پتانسیلهای کشور درون زمـینـه انرژی برقآبی (به خصوص سدهای بزرگ) و توسعه تأسیسات ذخیره و انتقال آب تأسیس شدهاست. این شرکت کـه از لحاظ ساختاری زیر مجموعه وزارت نیرو محسوب مـیشود کارفرمای اصلی طرحهای برقآبی بزرگ، متوسط و کوچک هست و از زمان تأسیس درون سال ۱۳۶۸ تاکنون توانسته بیش از ۶۵۰۰ مگاوات بـه ظرفیت نیروگاههای برقآبی کشور اضافه کند. این درون حالی هست که کل ظرفیت فعلی برقآبی کشور حدود ۹۳۹۹ مگاوات است.[۲]
اولین فعالیت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران کـه در سال ۱۳۶۹ بـه انجام رسید ترمـیم بدنـه سد سفیدرود بود کـه به علت زلزله رودبار شکاف خورده بود و به این ترتیب امکان بهرهبرداری مجدد از سد سفیدرود فراهم شد. بعد از اجرای این پروژه، فعالیت شرکت معطوف بـه اجرای بزرگترین طرحهای برقآبی تاریخ ایران شد و این شرکت توانست عملیـات احداث چهار طرح بزرگ برقآبی مسجدسلیمان، کرخه، کارون ۳ و کارون ۴ کـه از شاهکارهای مـهندسی معاصر ایران بهشمار مـیآیند و همچنین طرح متوسط کوهرنگ، لوارک و شـهید رجایی وچندین طرح کوچک را بـه پایـان برد. ظرفیت تولید انرژی این نیروگاهها ۶۹ درصد کل ظرفیت برقآبی کشور است.[۲]
سد و نیروگاههای گتوندعلیـا، سیمره، سیـاهبیشـه، رودبار لرستان، بختیـاری، خرسان۳، تنگ معشوره، چم شیر، پارسیـان و دو طرح کوچک برقآبی طرحهای درون حال احداث شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران هستند کـه هم اکنون مراحل اجرایی آنها درون حال انجام هست و با اتمام این طرحها ۵۱۹۳ مگاوات دیگر بـه ظرفیت تولید برق کشور افزوده خواهد شد. شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران همچنین بیش از ۵۰ طرح سد و نیروگاه از نوع مخزنی، جریـانی و تلمبه ذخیرهای را درون دست مطالعه دارد کـه پس از اجرا و بهرهبرداری از این طرحها حدود ۱۶ هزار مگاوات بـه ظرفیت نصب شده نیروگاههای کشور اضافه شده و به موجب آن حدود ۲۱۳۰۰ گیگاوات ساعت درون سال بـه تولید انرژی برق آبی کشور اضافه خواهد شد. همچنین با اجرای این طرحهای مطالعاتی بیش از ۲۶ مـیلیـارد متر مکعب بـه حجم آب مخازن سدهای کشور اضافه خواهد شد.
شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بـه عنوان کارفرمای اصلی پروژههای برقآبی بـه دنبال گسترش حضور بخش خصوصی و سرمایـهگذاری این بخش درون این عرصه است. این شرکت درون حال حاضر زمـینـههای این مشارکت را فراهم آورده و آماده هست طی قراردادهای B.O.T, B.O.O و فاینانس بتواند اجرای طرحهای برقآبی خود را بـه بخش خصوصی ایرانی یـا خارجی واگذار کند. همچنین شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به منظور اجرای مأموریت خود و ایفای نقش درون جهت افزایش ظرفیتهای صنعت برقآبی کشور درون نقش یک نـهاد توسعهای توانمند ظاهر شده و ضمن ایجاد ارتباط مؤثر و هماهنگ با سایر نـهادهای مرتبط بـه یکپارچهسازی تصمـیمها درون حوزه مطالعات، توسعه سازهها و تأسیسات برقآبی، مدیریت مستقیم طرحهای اجرایی، بهبود ظرفیتهای بخش خصوصی از طریق توسعه بخشهای مـهندسی و اجرایی و ارتقاء سطح مدیریت درون صنعت آب و برق کشور همت گماشته است.[۳]
چشمانداز
چشمانداز شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بـه فعلیت درآوردن تمامـی ظرفیتهای برق آبی و مـهار آبهای مشترک غرب ایران درون افق چشمانداز بیست ساله کشور با رویکرد مدیریت یکپارچه منابع آب و سازگار با شرایط اقلیمـی و زیستمحیطی است. در این راستا، شرکت بـه گونـهای عمل خواهد کرد که تا در نقش یک بنگاه توسعهای توانمند و سرآمد درون جلب سرمایـه و مشارکت بخش خصوصی، مدیریت پروژه و بهرهبرداری از سد و نیروگاههای برق آبی درون سطح ملی و منطقهای ظاهر شود.[۴]
مأموریت
شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران وظیفه خود را بالفعل پتانسیلهای کشور درون زمـینـه تولید انرژی برقآبی و توسعه تأسیسات ذخیره و انتقال آب با هدف مـهار آبهای مشترک و انتقال آبهای بین حوزهای و همچنین مدیریت بهرهبرداری از تأسیسات ایجاد شده مـیداند. به منظور اجرای این مأموریت، شرکت درون نقش یک نـهاد توسعهای ظاهر شده و با شناسایی و جذب سرمایـههای خصوصی بـه توسعه ظرفیت بخش خصوصی درون این حوزه کمک خواهد کرد. به منظور اجرای رسالت فوق، شرکت آب و نیرو نقش کلیدی درون توسعه پایدار و یکپارچهسازی تصمـیمات درون حوزه مطالعات و توسعه نیروگاههای برقآبی و سازهها و تأسیسات مدیریت منابع آب کشور را با اولویت مطالعه و اجرای طرحهای آبهای مشترک بر عهده خواهد داشت. شرکت علاوه بر مدیریت طرحها و پروژهها، از طریق توسعه و ارتقای پیمانکاران و مشاورین بـه بهبود ظرفیتهای مدیریتی و مـهندسی درون داخل کشور و صدور خدمات فنی و مـهندسی بـه خارج از کشور و در نتیجه ارتقای سطح مدیریت صنعت آب و برق کشور کمک خواهد کرد. شرکت آب و نیرو درون بخش بهرهبرداری با استفاده از تجربه و توان مدیریتی متخصصین خود ضمن مدیریت بهرهبرداری بهینـه، درون عرصه برق و توسعه انرژیهای تجدیدپذیر فعالیت مـیکند. شرکت آب و نیرو درون راستای سیـاستها و مأموریتهای تعیین شده درون بخش آب و برق درون زمـینـه راهبری و مدیریت دستیـابی، بومـیسازی و بهکارگیری فناوریهای نوین درون صنعت برقآبی با شناخت نیـازهای کشور و منطقه و نگاه بـه آینده از طریق جلب مشارکت کارکنان، پیمانکاران و مشاوران و مراکز علمـی و دانشگاهی اقدام مـیکند.[۳]
باورها و ارزشها
خط مشی و ارزشها
شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران خط مشی خود را درون چارچوب نظام اقتصادی و مالی؛ توسعه فعالیتها و افزایش مشارکت بخش غیردولتی؛ تحقیقات و منابع انسانی؛ مدیریت اجرا و بهرهبرداری از طرحهای برقآبی و ذخیرهسازی و انتقال آب؛ مطالعات پایـه و طراحی؛ و بهبود سیستمها، روشها و ارتقای سازمانی بـه شرح زیر تعریف نمودهاست.[۲][۳][۴]
نظام اقتصادی و مالینقش شرکت درون توسعه منابع آب و نیروی ایران
شرکت طی سالیـان فعالیت خود درون موضوعات و موارد زیر بـه ایفای نقش پرداخته است؛ از جمله:
- تأمـین، انتقال و ذخیرهسازی آب پایدار به منظور شرب، کشاورزی و صنعت
- تولید انرژی الکتریکی پاک از منابع تجدیدپذیر
- مـهار سیلاب@12@های مخرب
- ایجاد رونق درون عرصه کشاورزی
- انتقال فناوری و تکنولوژی روز دنیـا بـه داخل کشور و ساخت و اجرای داخلی
- توسعه ظرفیتهای فنی مـهندسی و اجرایی شرکتهای مشاور و پیمانکار داخلی
- ایجاد توسعه منطقهای
- پرورش مدیران، کارشناسان و توسعه نیروی انسانی
- ایجاد منافع زیستمحیطی و صرفهجویی حاصل از عدم مصرف سوختهای فسیلی درون تولید انرژی
- ایجاد اشتغال
- ایجاد پایداری بیشتر درون شبکه برق منطقه
- ایجاد راهها و جادههای استاندارد به منظور روستاها و شـهرهای منطقه احداث طرحها
- ایجاد رونق اقتصادی درون حین اجرای پروژه و در دوران بعد از آن
- ایجاد جاذبههای گردشگری درون منطقه
- ساخت و احداث بناهای عمومـی درون منطقه مانند موزه، مسجد، مدرسه و غیره[۲][۳][۴]
طرحهای شرکت
طرحهای این شرکت بدین شرح مـیباشند:[۲][۳][۴]
طرحهای درون حال بهرهبرداریج) سطح سه (سطح عملیـاتی)
شرکتها، مؤسسهها و مجتمعهای آموزشی، تحقیقاتی وپژوهشی کـه در سطح صف و عملیـات اجرای طرحها و برنامـههای اصلی وزرات نیرو را برعهده دارند.
۱- شرکتهای برق منطقهای - ۱۶ شرکت
۲- شرکتهای آب منطقهای - ۳۰ شرکت
۳- شرکتهای آب و فاضلاب شـهری (استانی) - ۳۴ شرکت
۴- شرکتهای آب و فاضلاب روستایی - ۳۰ شرکت
۵- شرکتهای توزیع نیروی برق - ۴۲ شرکت
۶- شرکتهای بهرهبرداری از شبکههای آبیـاری و زه کشی - ۲۰ شرکت
۷- شرکتهای مدیریت تولید برق - ۲۸ شرکت
۸- شرکتهای اقماری (زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی ساتکاب)- ۱۱۰ شرکت
- این شرکتها قرار هست از طریق سهام بـه بخش خصوصی واگذار شوند.
۹- مؤسسه آموزش عالی علمـی- کاربردی صنعت آب و برق و مجتمعهای آموزشی زیرمجموعه ۱۰ مجتمع
۱۰- پژوهشگاه نیرو
۱۱- دانشگاه صنعت آب و برق (شـهید عباسپور) کـه به وزارت علوم منتقل شده و در حال حاضر بـه عنوان پردیس فنی دانشگاه شـهید بهشتی فعال است.
۱۲- مؤسسه تحقیقات آب
۱۳- سازمان توسعه برق ایران
۱۴ شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران
۱۵- سازمان آب و برق خوزستان
وزیران نیرو جمـهوری اسلامـی ایران
- عباس تاج
- حسن عباسپور
- حسن غفوری فرد
- محمدتقی بانکی
- بیژن نامدار زنگنـه
- حبیبالله بیطرف
- سید پرویز فتاح
- مجید نامجو
- حمـید چیت چیـان
- رضا اردکانیـان
منابع
پیوند بـه بیرون
در ویکیانبار پروندههایی دربارهٔ وزارت نیروی ایران موجود است.- وبگاه رسمـی
[وزارت نیروی ایران - ویکیپدیـا، دانشنامـهٔ آزاد حسین حسینی در زاویه بسته]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 21 Aug 2018 13:00:00 +0000